{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

درگذشت یک موسیقیدان، آهنگساز، رهبر ارکستر و رهبر گروه کُر؛

گلنوش خالقی، بانوی پیشکسوت موسیقی درگذشت

گلنوش خالقی، بانوی پیشکسوت موسیقی درگذشت
کدخبر : 2621

سال‌نوای موسیقی ایران با انتشار پستی در شامگاه گذشته ۲۶ بهمن ماه جاری، خبر از درگذشت گلنوش خالقی موسیقیدان، آهنگساز، رهبر ارکستر و رهبر گروه کُر کشورمان داد.

به گزارش هنرام‌روز، گلنوش خالقی فرزند استاد مسلم موسیقی روح الله خالقی، ۱۷ دی سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. او در سال ۱۳۳۰ به هنرستان موسیقی ملی راه یافت و فراگیری ساز پیانو را آغاز کرد.

از استادان وی در هنرستان می‌توان به حسین صبا، جواد معروفی و مصطفی کمال پورتراب اشاره کرد.

وی در سال ۱۳۳۸ پس از دریافت دیپلم هنرستان موسیقی ملی، با رتبه نخست به هنرستان عالی موسیقی وارد شد و تحت تعلیم امانوئل ملیک اصلانیان قرار گرفت. او پس از یک سال دیپلم هنرستان عالی موسیقی را نیز با رتبه اول دریافت کرد و پس از آن به عنوان دستیار استاد به آموزش پیانو و سرایش در هنرستان عالی موسیقی مشغول شد.

خالقی در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیلات موسیقی به اتریش سفر کرد و در آکادمی «موتزارتئوم سالزبورگ» به تحصیل در رشته «رهبری کر» مشغول شد و پس از ۳ سال به آمریکا مهاجرت کرد و در «کالج اوبرلین» (اوهایو) تحصیلات خود را ادامه داد. پس از آن در سال ۱۳۵۳ مدرک فوق لیسانس رهبری کر را از دانشگاه ویسکانسین در شهر مدیسون دریافت کرد.

او در سال ۱۳۵۳ به دعوت رادیو و تلویزیون ملی به ایران بازگشت و گروه «هم آوازان» را برای اجرای آثار کلاسیک ویژه گروه کر و ارکستر، بنا نهاد. خالقی در سال ۱۳۵۸ مجددا به آمریکا مهاجرت و فعالیت‌های هنری خود را در «کانون دوستداران فرهنگ ایران» آغاز کرد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها