{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

برگزاری جشنواره "نی انبان" بدون رعایت پروتکل‌های بهشتی در جزیره کیش/نی‌انبان به کار خود پایان داد

 برگزاری جشنواره "نی انبان" بدون رعایت پروتکل‌های بهشتی در جزیره کیش/نی‌انبان به کار خود پایان داد
کدخبر : 2755

نخستین جشنواره بین‌المللی نی انبان که از روز چهارشنبه و در حالی که شیوع ویروس کرونا نگرانی بسیار از مردم است، کار خود را آغاز کرد و شامگاه ۲۲ اسفند به کار خود پایان داد.

به گزارش هنرام‌روز، چهارشنبه 20 اسفند 1399 نخستین جشنواره نی انبان کار خود را آغاز کرد. این در حالی است که آمار مبتلایان به ویروس کرونا و قربانیانِ این ویروس همچنان بالاست.

تصاویری که از اجراهای این جشنواره موجود است، نشان می‌دهد که پروتکل‌های بهداشتی در جریان برگزاری این رویداد به هیچ وجه رعایت نشده است. ازدحام جمعیت و فاصله‌ی بسیار کمِ تماشاگران، خطر شیوع ویروس کرونا را بسیار افزایش داده است.

همچنین شنیده شده که افراد بسیاری از تهران و دیگر شهرهای کشور به کیش رفته‌اند تا در این جشنواره حاضر باشند. تعداد بالای این سفرها از نقاط مختلف کشور به کیش، بیمِ انتقال و شیوعِ بیشتر ویروس کرونا را افزایش داده است.

همچنین نوازندگانی از کشورهایی مانند فرانسه، مجارستان و اسپانیا هم برای حضور در این جشنواره به کیش سفر کرده‌اند.

یکی از مسئولان سازمان گردشگری کیش گفته که با وجود اینکه سایه کرونا یک سال است که بر تمام فعالیت‌ها تأثیر گذاشته و‌ آسیب‌های فراوانی به وجود آورده اما با مدیریت صحیح در حوزه امور هنری این منطقه همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

از سوی دیگر محسن شریفیان دبیر جشنواره نی‌انبان هم در جریان اجرای شب گذشته‌اش گفته بود که این اجراها با رعایت فاصله‌گذاری مناسب و رعایت پروتُکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

اما تصاویر منتشر شده از این رویداد چیز دیگری را روایت می‌کند. متأسفانه عدم رعایت پروتُکل‌های بهداشتی و عدمِ رعایت فاصله‌های اجتماعی، احتمال صدور ویروس کرونا را از این رویداد و از منطقه کیش به دیگر نقاط کشور بالا می‌برد.

جالب اینکه جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی که قرار بود اسفند سال جاری در بوشهر برگزار شود، با تصمیم مسئولان این جشنواره و برای جلوگیری از شیوعِ بیشتر ویروس کرونا، به زمان دیگری موکول شد.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هم به دلیل شیوع ویروس کرونا، به صورت مجازی برگزار شد.

در این میان اما شاهدیم که جشنواره‌ی نی انبان با اصرارِ مسئولان این جشنواره به صورت حضوری و با عدمِ رعایتِ پروتُکل‌های بهداشتی در حال برگزاری است.

هنوز یادمان نرفته که یکی از مسئولان وزارت بهداشت، چندی پیش گفته بود که برگزاریِ هر مراسمی با حضور بیش از 50 نفر ممنوع است.

مشخص نیست که چرا برخی در تلاش‌اند که به هر نحوی شده در این اوضاعِ بدِ جامعه آنچه به نفع خودشان است را رقم بزنند. به راستی آیا نمی‌شد جشنواره نی‌انبان هم بدون حضور تماشاگر و به صورت آنلاین برگزار شود؟

جشنواره نی انبان از چهارشنبه 20 اسفند 1399 با حضور 11 گروه و هنرمندانی از کشورهای فرانسه، مجارستان و اسپانیا آغاز شد و به مدت 3 روز ادامه دارد و‌ گروه‌های موسیقی هر شب در اسکله تفریحی مرجان، میکا مال و تماشاخانه ساحلی کشتی یونانی به اجرای برنامه پرداختند.

اختتامیه:

در آخر  نخستین جشنواره بین المللی موسیقی نی انبان که طی روزهای گذشته در جزیره کیش میزبان مخاطبان بود، شامگاه ۲۲ اسفند به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی موسیقی نی انبان شامگاه گذشته ۲۲ اسفند در فضای ٖآبنمای آوای خلیج با حضور روسا و مدیران گردشگری منطقه آزاد کیش، برگزار کنندگان جشنواره و گروه‌هایی از چهار استان خوزستان، بوشهر، کرمان و هرمزگان برگزارشد.

در ابتدای این مراسم خسرو نشان معاون گردشگری منطقه آزاد کیش به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت و با ابراز خرسندی ازپایه‌گذاری جشنواره‌ای مختص نی انبان گفت: جشنواره نی انبان به پایان رسید. من امیدوار هستم این گام نخستین خوب طی شده باشد و مقدمه‌ای برای برگزاری بهتر و جامع‌تر این جشنواره در سالهای آینده شود. این جشنواره به پیشنهاد دوست بزرگوار جناب آقای فواد توحیدی شکل گرفت و من سپاسگزارم برای این پیشنهاد ارزنده و درخشانی که ارائه کردند.

وی ادامه داد: جشنواره نی انبان با همراهی هنرمند کشورمان محسن شریفیان همراه شد و به گونه‌ای طراحی صورت گرفت که درنخستین جشنواره شاهدش بودیم اما همه ما می‌دانیم که باتوجه به شرایطی که در آن به سر می‌ بریم و شیوع بیماری کرونا ما نمی‌توانستیم به همه اهدافمان در اولین سال برسیم اما همه تلاش و حمایت کردند که از همه عزیزان تشکر می‌کنم.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش بیان کرد: این حق نی انبان بود که صاحب جشنواره ‌ای اختصاصی شود و خوشحالیم که در اولین رویداد شادی را به شهرمان تزریق کردیم.

در ادامه این مراسم از علیرضا یونس زاده از گروه «هلیل»، امید علی نظرپوراز گروه «بزنجان»، پوریا میرزایی مقصود از گروه «بوتیا»، فرزاد شرفائی گروه «آوای کویر»، امیرتنگسیری گروه «ساربند»، محسن عساکره از گروه «لوریان»، دانیان دانشوراز گروه «کوبکا»، فرید جزایری از گروه «خماس»، حسن ابراهیمی چاه مسلم از گروه «شباب»، صالح احمدپور از گروه «جمعه فرج» و «بومیان کیش»، آرش نادی از گروه «دیار»، حیدر سلمانی از گروه «کنگان» و حسین سنگسر از گروه «لیان» قدردانی شد. همچنین از نوازندگان بخش بین الملل همچون سیلون بارو و یان اون لاریدون از کشور فرانسه، آندور وگ و ریچارد پاتکوس از کشور مجارستان قدردانی به عمل آمد.

اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی نی انبان با تجلیل از پیشکسوتان نی انبان همراه بود به گونه‌ای که طهماسب برجی، کریم ادریس پور، بهرام مهربخش، سهراب مشهدی زاده، علی رامشک، احمد علی شرفی و پولاد قهرمان با دریافت تندیس و لوح تقدیر تجلیل شدند و در ادامه هرکدام به سولو نوازی موسیقی منطقه خود پرداختند.

نخستین جشنواره موسیقی نی انبان به دبیری فواد توحیدی با اجرای گروه موسیقی لیان و گروه مشترک نوازندگان ایرانی و خارجی به کار خود پایان داد.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها