{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نظرسنجی هنرام‌روز از یک هنرمند موسیقدان درباره آلبو‌م‌های دهه نود؛

آلبوم‌های منتخب رامین‌بهنا، آهنگساز/ پیشنهاد موسیقی از آلبوم‌های یک دهه اخیر

 آلبوم‌های منتخب رامین‌بهنا، آهنگساز/ پیشنهاد موسیقی از آلبوم‌های یک دهه اخیر
کدخبر : 2809

«رامین بهنا» یکی از پیشگامان موسیقی تلفیقی در ایران، آهنگساز و نوازنده پیانو در نظر سنجی آلبوم‎‌های منتخب دهه نود از هفت آلبوم شنیدنی سال‌های اخیر یاد می‌کند.

هنرام‌روز-فرزانه شهریاری: در پایان سال ۱۳۹۹ و اتمام دهه نود؛ از رامین بهنا،  آهنگساز و سرپرست گروه بهنا، که آخرین اثر او نیز با صدای امید نعمتی و با نام «منم» به تازگی منتشر شده است؛ درباره آلبوم‌های مورد علاقه‌اش در ده سال اخیر پرسیده‌ایم.  شاید برای شما هم جالب و پیشنهاد خوبی برای شنیدن باشد.
این هنرمند در پاسخ به این‌که بهترین آلبوم‌های منتشر شده در سال‌های گذشته از نگاه شما کدام‌اند به هفت اثر در سبک‌های مختلف اشاره کرده‌ است که به ترتیب زمان انتشار با هم مروری برآن‌ها خواهیم داشت. 

همایون شجریان و تهمورس پورناظری «نه فرشته ام نه شیطان»

«نه فرشته‌ام نه شیطان»  یکی از آلبوم‌های رسمی استودیویی همایون شجریان و تهمورس پورناظری است که در اسفند ۹۲ توسط ایران‌گام با ۸ قطعه اصلی با تیراژ ۵۰ هزار نسخه‌ای منتشر شد.
این آلبوم در برکلی، لس آنجلس، استانبول و تهران ضبط شده و هرکدام از قطعه‌های این آلبوم با آهنگسازی، سازبند، تنظیم و فرم‌های مختلف آهنگسازی کار شده است. تمام قطعه‌های این آلبوم با کلام هستند و شعرها نیز از میان آثار شاعرانی چون مولانا، محمدرضا شفیعی کدکنی، هومن ذکائی، سیمین بهبهانی و حسین منزوی انتخاب شده‌اند. 

آلبوم گروه داماهی «داماهی»

«داماهی» یک گروه ایرانی است که در سال ۱۳۹۳ توسط دارا دارایی (نوازنده‌ی باس و سرپرست گروه)، حمزه یگانه (نوازنده‌ی کیبورد و بنجو)، ابراهیم علوی (نوازنده‌ی گیتار و عود)، رضا کولغانی (خواننده) و شایان فتحی (نوازنده‌ی درامز و پرکاشن) تشکیل شد. این گروه با هدف تولید موسیقی با رویکردی آزادانه در تلفیق اِلمان‌های موسیقی محلی ایران (به‌ویژه موسیقی سواحل جنوب ایران)، جَز، رگه، فلامنکو، آفرو، لاتین، فانک، موسیقی هند و … به ساخت و تولید اولین آلبوم خود اقدام نمود و این آلبوم را در شهریور ۱۳۹۴ روانه‌ی بازار کرد.

اولین آلبوم گروه با نام «داماهی» نیز فروش نسبتاً خوبی در ایران داشته و نوگرایی گروه در ایجاد موسیقی منحصر به فرد و همچنین تنوع در بکارگیری عناصر موسیقیایی ملل مختلف در قالب کلی پاپ باعث شده تا این گروه طیف‌های گوناگونی از مخاطبین را با خود همراه سازد.

گروه پالت «شهر من بخند»

دومین آلبوم  رسمی گروه موسیقی «پالت» با عنوان «شهر من بخند» با رویکردی به زندگی شهری و رابطه افراد ساکن در آن توسط موسسه فرهنگی و هنری ماه‌ریز در ۲۶اردیبهشت سال ۱۳۹۴ منتشر شد.این اثر ۱۲قطعه دارد که تمامی آن دارای سبک‌های خاص تلفیقی و دارای اصالت ترکیب‌ساز است.

آلبوم علیرضا قربانی و مهیار علیزاده «دخت پری وار»

«دخت پری وار» نام آلبوم موسیقی جدی ایرانی با صدای علیرضا قربانی‌ست که در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. آهنگسازی آلبوم «دخت پریوار» را مهیار علیزاده به عهده داشته و فضای موسیقی در این آلبوم بسیار متنوع است. از موسیقی آوازی ایرانی با همراهی تعداد محدودی ساز تا موسیقی ارکسترال غربی، تک خوانی تا کرال عظیم، همه و همه در این آلبوم شنیده می‌شوند. «دخت پریوار» ایران است. آهنگسازی و خوانندگی در خدمت فضاسازی برای رسیدن به موضوع آلبوم هستند. در این آلبوم که شامل نه قطعه باکلام و سه قطعه سازی است، اشعاری از سعدی، عراقی، عطار نیشابوری، هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، قیصر امین‌پور، محمدعلی بهمنی و علیرضا کلیایی استفاده شده است.

احمد پژمان  آلبوم «دیورتیمنتو»

دیوِرتیمِنتو یک آلبوم موسیقی کلاسیک است اثر آهنگساز و موسیقی‌دان ایرانی، احمد پژمان است.دیورتیمنتو یک کلمه ایتالیایی به معنای تفریح و سرگرمی است. از قرن بیستم این اصطلاح توسط آهنگسازان کلاسیک برای کارهای نه چندان جدی به کار می رود. نام این آلبوم خود نوعی شوخی است، زیرا که موسیقی در این آلبوم نه ساده، بلکه در حد خود پیچیدگی دارد و مخاطب خاص خود را داراست. موسیقی «احمد پژمان» در ذات خود ساده است. ساده نه به معنای ناپرورده، بلکه به معنای یکپارچه بودن. آمیزش ریتم و ملودی در آثار او در یک بستر رمانتیسم صورت می پذیرد، به شکلی که تفکیک آنها از هم ناممکن است. آلبوم صوتی و پارتیتور این اثر که برای کوئینتت زهی ساخته شده‌است، در قالب دومین اثر از مجموعه پارتیتور خوانی‌های موسسه خانه هنر خرد، در ۳۱ تیر ۱۳۹۵ رونمایی و منتشر شد. این اثر جایزه باربد برای بهترین آهنگساز موسیقی کلاسیک سال را به دست آورد..

آلبوم گروه بمرانی «گذشتن و رفتن پیوسته»

 سومین آلبوم استودیویی گروه بمرانی «گذشتن و رفتن پیوسته» نام دارد که در دی ماه سال ۱۳۹۵ منتشر شد. این اثر نسبت به کارهای قدیمی بمرانی دارای آهنگ‌هایی با تمپوی کندتر است اما همچنان فضای کارها پرانرژی و با رنگ‌آمیزی متنوع است.در این آلبوم بمرانی تا حدودی از فضای شاد و سرخوشانه که پیش از این در دو آلبوم قبلی آنها وجود داشت فاصله گرفته و لحن غمگین‌تری را انتخاب کرده‌اند. با این وجود سبک آلبوم دچار تغییر زیادی نشد و بمرانی از همان سازبندی گذشته و همان سبک پیشین پیروی کرد.

آلبوم علی قمصری «دیوار و چین»

 قطعات این آلبوم آنسامبل و سبک متنوع دارد، برخی آثار بسیار به موسیقی کلاسیک ایرانی نزدیک شده و برخی به موسیقی فلامنکو طعنه می‌زنند. این آلبوم در دهم اسفند سال ۱۳۹۶منتشر شده است.
علی قمصری نوازنده تار و سه‌تار، مصباح قمصرى  نوازنده بم‌کمان و کلارینت، زکریا یوسفى پرکاشن، امین غفارى ویلن و آلتو، حسین کمانى گیتار، آتنا اشتیاقى ویلنسل، کامران منتظرى نوازنده تمبک و سازهاى کوبه‌اى، امیرفرهنگ اسکندرى نوازنده عود و ارسلان علیزاده ویلنسل هنرمندان نوازنده حاضر در این اثر هستند. گروه هم‌آوایان نیز متشکل از هاله سیفی زاده، بهرخ شورورزی، حسین پیرحیاتی و مصطفی راغب خوانندگان کار هستند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها