{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

هنر و سلطنت؛

ملکه الیزابت دوم و ارادتش به هنر موسیقی/ حمایت حکومت از هنر

ملکه الیزابت دوم و ارادتش به هنر موسیقی/ حمایت حکومت از هنر
کدخبر : 3496
مترجم: فرزانه شهریاری

شاید برایتان جالب باشد که ملکه الیزابت دوم( ملکه سلطنتی بریتانیا) از جوانی پیانو می‌نواخت، در کاخ وینزر سرود عاشقانه می‌خواند و و دارای دو درجه افتخار موسیقی است.در ادامه تاریخچه مختصری از آموزش موسیقی الیزابت دوم و ارادت بی‌دریغ او به دنیای هنر می‌پردازیم.

هنرام‌روز-فرزانه شهریاری: الیزابت الکساندرا مری وینزر یا همان ملکه الیزابت دوم( ملکه سلطنتی بریتانیا)  متولد ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ حامی سخاوتمندانه موسیقی کلاسیک و فداکاری بی دریغ در زندگی موسیقی بریتانیا است، که به طور منظم در کنسرت‌ها شرکت می‌کند، بالاترین افتخارات  را به نوازندگان اعطا می‌کند و از گروه‌ها و ارکسترهای نظامی کشور حمایت می‌کند. تعهد ملکه به هنر، شاید برای یک کودک از رژیم سلطنتی انگلیس جای تعجب نداشته باشد و می‌تواند از همان سال‌های اولیه او ناشی شود. 

233198

سال۱۹۴۰ پرنسس الیزابت و پرنسس مارگارت پشت پیانویی در کاخ وینزر . تصویر: گتی

در دوران کودکی دهه ۱۹۳۰ شاهزاده خانم‌های الیزابت و مارگارت شاهدخت مارگارت(۲۱ آگوست ۱۹۳۰ −  ۹ فوریه ۲۰۰۲ دختر جرج ششم و الیزابت، شهبانوی مادر و تنها خواهر الیزابت دوم، ملکه کنونی بریتانیا) دوران جنگ را در کاخ وینزر گذراندند و در آنجا تحت تعلیم معلم ارگ مقیم کلیسای مقدس جورج قرار گرفتند.

سر ویلیام هنری هریس یک معلم ارگ و آهنگساز انگلیسی بود. او هفته‌ای یک بار در کاخ، تمرین می‌گذاشت و دو شاهزاده خانم در کنار آوازه‌خوان ارشد آواز می‌خواندند.

233186

پرنسس الیزابت در حال تماشای خواهرش پرنسس مارگارت در اتاق مدرسه کاخ باکینگهام؛ او دارد یک والس از برامس می‌نوازد. تصویر: گتی

آیا ملکه الیزابت دوم پیانو می زند؟

پرنسس الیزابت در ۱۱سالگی نواختن پیانو را آموخت. پرنسس مارگارت بهتر از او به خاطر خواننده و پیانیست بودن در خانواده مشهور بود، در حالی که الیزابت علاقه بیشتری به فضای باز، اسب‌ها و سگ‌ها داشت که در طول زندگی طولانی خود پرورش داده است.با این حال، خواهر بزرگتر برای لذت بردن به بازی ادامه می‌داد.

در سال ۲۰۱۸، ملکه به دلیل سخنرانی خود در روز کریسمس با نواختن پیانویی طلایی به شکل تقریبا استادانه  زبانزد ملت شد.این ساز طلاکاری شده توسط Erard در سال 1856 و در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا ساخته شد که علاقه زیادی به موسیقی داشت و با همسرش آلبرت دوئت می نواخت.

233188

سال ۱۹۴۲- کاخ ویزنر پرنسس الیزابت پیانو می‌نوازد و ملکه الیزابت به همراه پرنسس مارگارت درحال تماشای او هستند.   تصویر: گتی

ملکه الیزابت دوم چگونه در هنرها و موسیقی سهیم بوده است؟

ملکه دارای دو مدرک افتخار موسیقی، لیسانس موسیقی از دانشگاه لندن و دکترای موسیقی از دانشگاه ولز است. هر دو قبل از رسیدن به تخت سلطنت جایزه دریافت کردند و نمادی از ارادتشان به  موسیقی هستند.

در سال ۱۹۷۳، ملکه یک مدرک افتخاری دکترای موسیقی از کالج سلطنتی موسیقی به مادر ملکه اعطا کرد.

ملکه آهنگساز اسکاتلندی، جودیت ویر را  به عنوان اولین استاد زن موسیقی تایید کرد  و ویر اولین استاد زن موسیقی ملکه شد که که انتصاب سلطنتی او در سال ۲۰۱۴ تاریخ ساز شد.

233191

جورج ششم تماشا می‌کند که ملکه الیزابت (The Queen Mother) پیانو می‌نوازد. تصویر: گتی

حمایت وی از صنعت موسیقی کلاسیک بی دریغ بوده است. در سال ۲۰۰۵، از مدال موسیقی «جایزه موسیقی کلاسیک بریتانیا» رونمایی کرد، جایزه‌ای که سالانه به موسیقی دانان برجسته‌ای اعطا می شود، از دریافت کنندگان تحسین شده می‌توان به برین ترول خواننده اپرا، ارکستر جوانان بریتانیا اشاره کرد.

همانطور که در وب سایت خانواده سلطنتی آمده است، «هدف از این جایزه بالا بردن مشخصات عمومی موسیقی در انگلستان و پاداش دادن به افرادی است که تأثیر زیادی در زندگی موسیقی کشور داشته‌اند» .

ملکه چندین سالن کنسرت افتتاح کرده و اغلب در کنسرت‌ها دیده می‌شود و حمایت وی از این صنعت باعث شده نوازندگان به ملکه اعتماد کنند.

منبع: classicfm
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها