{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

قدیمی‌ترین سازهای جهان

قدیمی‌ترین سازهای جهان
کدخبر : 4474
خبرنگار:

گرچه ممکن است ما هرگز به طور قطعی از زمان دقیق تولید موسیقی توسط اجداد خود اطلاع نداشته باشیم، اما می دانیم که اولین نمونه های سازهای موسیقی بیش از ۴۰ هزار سال پیش ظاهر شده اند.

ترومپت‌های توت انخامون

اعتقاد بر این است که دو ترومپت آرامگاه فرعون توت انخامون قدیمی ترین ترومپت‌های قابل نواختن در جهان هستند. این ترومپت‌ها از مصر باستان باقی مانده‌اند و قدمت آن‌ها بیش از ۳۰۰۰ سال است. این ترومپت‌ها در سال ۱۹۲۲ توسط باستان شناس "هوارد کارتر" هنگام کاوش در مقبره توت انخامون کشف شد.

در سال ۱۹۳۹، ترومپت‌ها به صورت زنده نواخته شدند و این اجرا به صورت بین‌المللی از طریق رادیو BBC پخش شد. از زمان کشف آن‌ها، ادعاهایی مبنی بر این وجود داشت که شیپورها قدرت شروع جنگ را دارند چرا که جنگ در اروپا پنج ماه پس از پخش رادیویی بی بی سی آغاز شده است.

 

ساز

 

فلوت جیاهو

فلوت های استخوانی کشف شده در منطقه باستانی جیاهو قدیمی ترین آلات موسیقی شناخته شده از چین هستند. سی فلوت در استان‌های مختلف کشف شدند که حدود ۲۰ فلوت سالم است و بقیه شکسته یا تکه تکه شده‌اند. اندازه فلوت‌ها متفاوت است و پنج، شش، هفت یا هشت سوراخ دارند.

 

ساز

 

لیتوفون‌ها

نام "لیتوفون" برای هر ساز موسیقی ساخته شده از سنگ به کار می‌رود که هنگام ضربه زدن به آن، نت‌های موسیقی تولید می کنند.

این نوع سازهای باستانی در سراسر جهان کشف شده‌اند، اما برخی از قدیمی ترین نمونه‌های شناخته شده در ویتنام پیدا شده‌است. این لیتوفون های ویتنامی Dan Da نامیده می‌شوند و از ۱۱ تخته سنگ بزرگ تشکیل شده‌اند که به صورت عمودی نزدیک به یکدیگر قرار گرفته اند. محققان تشخیص دادند که این سنگ ها تراش خورده‌اند و با ضربه زدن به آن‌ها می‌توان موسیقی تولید کرد.

 

ساز

 

بول رورر

بول رورر یک ابزار موسیقی آیینی است که توسط بسیاری از فرهنگ های باستان و فعلی در سراسر جهان استفاده می شود. از لحاظ تاریخی، این ساز برای برقراری ارتباط در مسافت های طولانی استفاده می شد.

 قدیمی ترین نمونه شناخته شده بول رورر در اوکراین یافت شد که مربوط به دوره پارینه سنگی (حدود ۱۸۰۰۰ سال قبل از میلاد) است. 

باستان شناسان علاوه بر قدیمی ترین بول رورر از اوکراین، این ساز باستانی را در سایر مناطق اروپا، آسیا، آفریقا، شبه قاره هند، استرالیا و آمریکا کشف کرده‌اند.

اگرچه چندین فرهنگ از این ساز استفاده کرده‌اند، اما بومیان استرالیا بیشتر از سایر ملت‌ها به استفاده از این ساز معروف هستند. 

 

ساز

 

فلوت ایستوریتز

فلوت های منطقه باستانی Isturitz در جنوب غربی فرانسه یافت شده و حدود ۲۰ تا ۳۵ هزار سال قدمت دارند. فلوت‌ها توسط فرهنگ‌های مختلفی از جمله Aurignacian ، Gravettian و Magdalenian که در منطقه زندگی می کردند، استفاده می‌شدند.

در حالی که بیشتر فلوت ها قطعه قطعه هستند، دو مورد از سالم‌ترین فلوت ها توسط فرهنگ Gravettian ساخته شده‌اند و قدمت آنها بین ۲۲۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰ سال است. 

 

ساز

 

فلوت هول فلس

این فلوت از غار Hohle Fels در پاییز سال ۲۰۰۸ کشف شد و قدمت آن بین ۳۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ سال است. از میان فلوت های استخوانی باستانی کشف شده تاکنون، فلوت هول فلس کامل‌ترین و شبیه‌ترین فلوت به نمونه امروزی آن است. طول ساز حدود ۸.۵ اینچ است.

باستان شناسان می گویند این فلوت و سایر فلوت های موجود در منطقه، نشانگر وجود یک سنت موسیقی کاملاً تثبیت شده در زمان استعمار انسان‌های مدرن در اروپا است.

 

ساز

 

فلوت دیوجه بیب

قبل از کشف فلوت های استخوانی قدیمی ، فلوت Divje Babe قدیمی ترین نمونه از یک ساز موسیقی بود که در جهان یافت شده است. در طول سال‌ها نظرات مختلفی راجع به اینکه چه کسی فلوت را ساخته و در وهله اول واقعاً یک شی ساخته دست بشر است یا خیر، ارائه شده‌است. 

برخی از باستان شناسان معتقدند که این فلوت توسط نئاندرتال‌ها ساخته شده است در حالی که برخی دیگر گفته‌اند که فلوت توسط اجداد انسانی ما ساخته شده است.

در سال ۲۰۱۵ ، مطالعه جدیدی منتشر شد مبنی بر اینکه این فلوت در واقع فقط استخوانی است که توسط کفتارها جویده شده است. اگر یافته های این تحقیق درست باشد، اکنون هیچ مدرکی وجود ندارد که نئاندرتال ها دانش لازم برای ساختن آلات موسیقی را داشته‌اند. 

با وجود یافته های جدید، فلوت در حال حاضر در موزه ملی اسلوونی به عنوان فلوت نئاندرتال نمایش داده می شود.

 

ساز

 

فلوت های Geißenklösterle

سه فلوت پیدا شده در منطقه باستانی غار Geisenklösterle قدیمی ترین سازهای جهان هستند. دو فلوت از استخوان های قو و فلوت دیگر از عاج ماموت ساخته شده است. محققان قدمت آن‌ها را بین ۴۲۰۰۰ تا ۴۳۰۰۰ سال تخمین می زنند.

برخی از محققان بر این باورند که این فلوت‌ها و سایر آلات موسیقی اولیه به گروه‌های بزرگی از انسان‌های اولیه کمک کرده تا پیوندهای خود را حفظ کنند. آن‌ها معتقدند که این پیوندها به گونه‌های انسانی کمک می‌کند تا سرزمین‌های خود را بیشتر از نئاندرتال ها که حدود ۳۰۰۰۰ سال پیش در بیشتر مناطق اروپا منقرض شده اند، گسترش دهند.

 

ساز

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها