{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

بسیاری از فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری متوقف شده‌اند اما

موزه‌ها همچنان بازند

موزه‌ها همچنان بازند
کدخبر : 1726
خبرنگار:

از روز گذشته رویدادها و اماکن فرهنگی هنری دیگری اعلام کردند که فعالیت‌شان در این یک هفته متوقف می‌‌شود اما مدیرکل موزه‌ها مجددا بیان کرد که موزه‌ها باز خواهند بود.

با شیوع گسترده ویروس کرونا ظرف مدت چند روز، تعدادی دیگر از نهادها و اماکن فرهنگی هنری در تهران و شهرهایی که درگیر این ویروس هستند، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. اما با این حال موزه‌های تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ستی که اعلام کرده‌ بودند در این هفته تعطیل‌اند مجددا با انتشار اطلاعیه‌ای خبر دادند فعالیت خود را مثل روزهای گذشته ادامه خواهند داد. رویدادهایی در زمینه کتاب و ادبیات، کتاب‌خانه‌ها، برنامه شب‌گردی ایران و چین، راهیان نور، موزه جوهرات ملی و سینماها از اماکن و برنامه‌هایی هستند که تعطیلی خود را اعلام کردند.

رویدادها و نشست‌هایی که به تعویق افتادند:

کتاب و ادبیات:

"سید محمد طباطبایی" مدیر روابط عمومی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اعلام کرد: "در راستای صیانت از سلامت عمومی جامعه و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تعویق زمان برگزاری سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران در دست بررسی است". طباطبایی در آخر اعلام کرد که انتظار می‌رود تا هفته آینده نتیجه نهایی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب اتخاذ و اعلام شود.

موسسه شهرکتاب هم با نتشار اطلاعیه‌ای خبرداد که نشست‌ها این موسسه از پنجم تا هفتم اسفند ماه به تعویق می‌افتد: 

"با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت در خصوص شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم پرهیز از حضور در تجمعات و نشست‌های گروهی، نشستهای مرکز فرهنگی شهر کتاب در روزهای دوشنبه پنجم اسفند و سه‌شنبه ششم اسفند و درس‌گفتار شمس تبریزی در روز چهارشنبه هفتم اسفند برگزار نمی‌شود".

همچنین مراسم پایانی نهمین دوره جشنواره قلم جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرنا اعلام کرد که در روز چهارشنبه هفتم اسفند ماه برگزار نخواهد شد. زمان جدید این مراسم متعاقبا اعلام خوهد شد.

علاوه بر این جلسه ادبی گروه شعر معاصر هم که چهارشنبه اول هرماه برگزار می‌شد، اعلام کرد این چهارشنبه برگزار نخواهد شد. فرهاد عابدینی مسول این گروه گفت: "با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری دیگر ما نیز جلسه را فعلا این هفته تعطیل کردیم. اگر تا هفته بعد وضعیت بهتر شود، جلسه طبق روال معمول خود برگزار خواهد شد". 

همچنین اختتامیه جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور به گزارش دبیرخانه آن به تعویق افتاد: با توجه به شرایط بهداشتی پیش‌آمده و ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت و درمان و تأکید بر خودداری از اجرای مراسم گروهی، مقرر شد مراسم پایانی "نوزدهمین جشنواره ادبی شهید غنی‌پور" که قرار بود در روز دوشنبه (۱۲ اسفندماه ۱۳۹۸) برگزار شود، به فرصت مناسب دیگری موکول شود. زمان برگزاری این مراسم متعاقباً اعلام خواهد شد. 

مرکز آفرینش ادبی حوزه‌های هنری در پیامی اعلام کرد که تمامی کارگاه‌ها و جلسات این مرکز به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و برای حفظ سلامت هنرجویان و ادب‌دوستان برگزار نخواهد شد.

رویدادها و اماکنی که تعطیل شدند:

کتاب‌خانه‌ها:

نهاد کتاب‌خانه‌های کشور با انتشار اطلاعیه‌ای از تعطیلی کتاب‌خانه‌های استان‌هایی که در آن مدارس و مراکز فرهنگی تعطیل شدند، خبر داد. بر اساس اطلاعیه ستاد بحران مدارس و مراکز فرهنگی دولتی و عمومی استان‌های هران، گیلان، گلستان، قم، مازندران، زنجان، اردبیل، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، سمنان، مرکزی، همدان و کردستان تعطیل خواهد شد.

شب‌گردی ایران و چین:

برنامه شب‌گردی ایران و چین که قرار بود امروز دوشنبه پنجم اسفند ماه با حضور سفیر چین در ایران و جمعی از فعالان گردشگری دو کشور برگزار شود، به دنبال شیوع کرونا لغو شد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دنبال اجرای «رویداد قرن‌ها دوستی، دومین سال عید بهاره چینی‌ها در ایران» که به دلیل شیوع کرونا در چین متوقف شد، تصمیم گرفته بود روز دوشنبه، این برنامه را در موزه فرش تهران برگزار کند که به‌خاطر شیوع این بیماری درنهایت لغو شد.

راهیان نور:

علاه بر این رئیس ستاد مرکزی راهیان نور به دلیل شیوع کرونا اعلام کرد که اعزام کاروان راهیان نور تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد شد: بنا اعلام رسمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و با ابلاغ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سازمان های نیروهای مسلح و دستگاه‌های کشوری به منظور حفظ سلامتی زائرین عزیز راهیان نور و برای پیشگیری از شیوع و آلودگی به ویروس کرونا، مقرر شد تا سفر و اعزام‌های گروهی راهیان نور(با اتوبوس،مینی بوس و قطار) برای بازدید از یادمان‌های مناطق عملیاتی دفاع مقدس در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان،آذربایجان غربی و همچنین یادمان‌های دریایی در استان‌های هرمزگان و بوشهر تا اطلاع ثانوی متوقف شود".

موزه جواهرات ملی:

همچنین روابط عمومی بانک مرکزی در پی همه‌گیر شدن ویروس کرنا اعلام کرد گنجینه جواهرات ملی تا پایان هفته تعطیل خواهد بود: "با توجه به توصیه‌های اکید بهداشتی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلاء به ویروس کرونا، خزانه جواهرات ملی تا پایان هفته جاری تعطیل است و بازدید از آن امکان پذیر نیست".

نشست انسان‌شناسی و فرهنگ:

علاوه بر این روابط عمومی سایت انسان شناسی و فرهنگ با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تاپایان سال 98 نشست‌های خود را لغو خواهد کرد: 

"به اطلاع می‌رسانیم به دلیل امکان و احتمال شبوع بیماری و نیز دستورات وزارت بهداشت به اماکن رسمی و عمومی و علمی برای توقف برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌ها، نشست یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ تا پایان سال 1398 برگزار نخواهد شد. بدیهی است اطلاع‌رسانی درباره اولین جلسه در سال 1399 از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد."

سینما:

"غلامرضا نجفی" سخنگوی شواری صنفی نمایش نیز اعلام کرد: "پیرو اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعطیلی سینماهای سراسر کشور، شورای صنفی نمایش فیلم، ضمن احترام به آحاد مردم هنردوست و به منظور توصیه‌های اکید بهداشتی بر ضرورت صیانت از سلامت جامعه تاکید می‌کند که سینماهای کشور تا پایان هفته تعطیل است. بدیهی است نحوه فعالیت مجدد و تداوم وضعیت موجود پس از هماهنگی و کسب نظر از مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهد شد".

بلاتکلیفی موزه‌ها:

باتوجه به اینکه مدیر کل موزه‌ها روز گذشته از تعطیلی تمامی موزه‌هایی که زیر نظر وزارت ارشاد هستند خبر داد، با این حال مجددا نامه‌ای را منتشر شد در آن محمدرضا کارگر مدیر کل موزه‌ها اعلام کرده است این اماکن طبق روال گذشته باز هستند: "موزه‌ها و اماکن فرهنگی – تاریخی تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبق روال گذشته پذیرای بازدیدکنندگان بوده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در صورتی‌که ستاد کرونا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به موضوع تعطیلی موزه‌ها اظهار نظر نهایی خود را اعلام کند، در این خصوص مجددا اطلاع‌رسانی خواهد شد".

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها