{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

۱۰ داستان کوتاه که در تعطیلات نوروز باید خواند

۱۰ داستان کوتاه که در تعطیلات نوروز باید خواند
کدخبر : 1780

ادبیات داستانی در سال 1398 شاهد انتشار رمان‌ها و داستان‌کوتاه‌های متعددی بود که برخی از آنها با اقبال خوب مخاطبان روبرو شدند. خواندن این داستان‌های کوتاه را که از بین ده‌ها کتاب منتشر شده، انتخاب شده‌اند در تعطیلات نوروز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

هنر ام‌روز-زهرا ره‌گشای:

1. کابوی تحمل‌ناپذیر، نویسنده: روبرتو بولانیو، مترجم: وحید علیزاده، نشر بیدگل، قیمت: 28 هزار تومان

روبرتو بولانیو از پیشگامان موج نوی داستان نویسی در امریکای جنوبی بوده است. یکی از ویژگی آثار بولانیو، وجود همیشگی یک شاعر یا نویسنده در کتاب‌هایش است که یا نقش اصلی را دارد یا فرعی.

کابوی تحمل‌ناپذیر از پنج داستان کوتاه و دو خطابه تشکیل شده است. زمانی که بولانیو، نویسنده شیلیایی این کتاب را تحویل ناشر می‌داد اصلا نمی‌دانست که کمتر از 15 روز دیگر زنده نیست. این کتاب درباره شخصیت‌هایی است که همگی در سفراند و وابستگی به محل زندگیشان ندارند. آن‌ها با جابجایی‌هایی که دارند ماجراهای این پنج داستان را شکل می‌دهند. این کتاب به نوعی انعکاسی از زندگی نویسنده است که آوارگی و سرگشتگی خودش را با مخاطب درمیان گذاشته است.

 

unnamed (2)

 

2. کتاب فکرهای خصوصی، نویسنده: یاسمن خلیلی‌فرد، نشر هیلا، قیمت 14 هزار تومان

یاسمن خلیلی فرد روزنامه‌نگار و رمان نویس ایرانی است که برای کتاب انگار خودم نیستم توانست از جشنواره کتاب سال جوانان جایزه بهترین کتاب را دریافت کرد.

موضوع کتاب: این کتاب یازده داستان کوتاه دارد که روابط بین آدم‌های جامعه مدرن را به تصویر می‌کشد. آدم‌هایی که از طبقه متوسط‌ هستند و با مشکلاتی درگیراند.  نویسنده در این کتاب از مسائلی که همه ما در زندگی خودمان با آن‌ها درگیر می‌شویم حرف زده است؛ از عشق، نفرت، ناکامی و حسرت.قهرمان داستان‌های کتاب و دغدغه‌هایشان واقعی‌اند بنابراین مخاطب می‌تواند به راحتی با آن‌ها ارتباط بگیرد. در این کتاب با افرادی روبه‌رو می‌شویم که گاهی برای حل مشکلاتشان مجبور می‌شوند تا از خودشان و آدم‌های دور و برشان فاصله بگیرند تا نجات پیدا کنند.

نسخه الکترونیک فکرهای خصوصی را می‌توانید از اپلیکیشن فیدیبو تهیه کنید.

 

0005520_-

 

3. کتاب هاسمیک، نویسنده: مرجان صادقی، نشر ثالث، قیمت 16500 تومان

مرجان صادقی توانسته در سال‌های 93 و 94 نامزد دریافت جایزه جلال آل احمد شود.

موضوع کتاب: این مجموعه داستان از زندگی زن‌هایی می‌گوید که زندگی عاطفی‌شان متاثر از جنگ بوده است. نویسنده برای این کتاب با آدم‌های واقعی صحبت کرده است که در مورد این مسئله خودسانسوری می‌کردند و حاضر نبودند که بگویند زندگی عاطفی‌شان بعد از جنگ چقدر دچار تغییر شده است. هاسمیک اسم زن ارمنی است که یکی از شخصیت‌های همین کتاب است.

hasmik-400x623

 

4. کتاب جنوب بدون شمال، نویسنده: چارلز بوکوفسکی، مترجم: شهرزاد لولاچی، نشر افق، قیمت: 45 هزار تومان

چالز بوکوفسکی نویسنده و شاعر آلمانی امریکایی بوده که از سبک رئالیسم در آثار خود استفاده می‌کرده است. او نویسنده تاثیرگذاری در دوران خود بود که سبکش بارها مورد تقلید دیگران قرار گرفته است.

موضوع کتاب: جنوب بدون شمال بهترین و مشهورترین داستان‌های کوتاه بوکوفسکی را دربر می‌گیرد. این مسئله را می‌توان در مورد آثار بوکوفسکی گفت که آثار او تحت تاثیر فضای لس‌آنجلس بوده است. او در این کتاب مانند دیگر آثارش به زندگی طبقه ضعیف جامعه و بیکاری و روابط اجتماعی آدم‌ها در امریکا پرداخته است. 

South-of-no-North1

 

5. کتاب اتهام (داستان‌هایی از کره شمالی)، نویسنده: بندی، مترجم: مسعود یوسف حصیرچین، نشر ققنوس، قیمت: 25 هزار تومان

این کتاب به سختی و به صورت قاچاقی از کره شمالی خارج شده است زیرا اولین باری است که یک فرد درحالی‌که هنوز در کره شمالی زندگی می‌کند، کتابی نوشته و به مرزهای خارج از کشور خود فرستاده است.

موضوع کتاب: اتهام از هفت داستان تشکیل شده که زندگی در سلطه کره شمالی را ترسیم می‌کند. داستان‌های این کتاب که در دوره رهبری کیم ایل سونگ و کیم جونگ ایل اتفاق می‌افتد، از افرادی می‌گوید که در عجیب‌ترین و تاریک‌ترین کشور ممکن زندگی می‌کنند. نویسنده به دلیل‌ اینکه شناخته نشود نام مستعار برای خود انتخاب کرده است. همچنین در این کتاب به‌جای مقدمه و موخره یادداشتی از دو هی‌یون نماینده ائتلاف شهروندان برای نقض حقوق بشر و پناهندگان کره شمالی نوشته شده است.

نسخه الکترونیک این کتاب در اپلیکیشن فیدیبو موجود است.

 

0005743

 

6. کتاب بی‌موها بی‌دقت‌اند، مترجم: مریم الماسی، نشر حکمت کلمه، قیمت: 17200 تومان

نویسندگان: این کتاب از مجموعه نویسندگان به‌نامی است که مریم الماسی از بین داستانهای کوتاه منتشرشده در مجله نیویورکر درسال‌های 2017 و 2018 انتخاب و ترجمه است. مجله نیویورکر از هفته‌نامه‌های معتبر ادبی امریکایی است که به مرور زمان به یکی از مهمترین اجزای زیربنای جامعه ادبی و فرهنگی امریکا تبدیل شده است.

نویسندگان: اجویس کارول اوتس،بری یورگو،یو هوآ، لینور گورالیک،لسو کراسناهور کایی،کالین برت،توماس پیرس،پیتر اورنر،کورا فریزر و هاروکی موراکامی.

موضوع کتاب: کتاب بی‌موها بی‌دقت‌اند مجموعه از ده داستان کوتاه است که از نویسندگان مستعد سراسر دنیا چاپ شده است. مجموعه‌های این کتاب از یک تا چند صفحه را دربرمی‌گیرد که برخی از آن‌ها هم درون‌مایه طنز دارند. داستان‌های این کتاب درباره موضوعات مختلفی است که روان و ساده نوشته شده است. بی‌موها بی‌دقت‌اند عنوان یکی از داستا‌ن‌هاست که درباره فردی است که باور دارد، طاسی یک امر اجباری نیست بلکه اختیاریست.

89074

 

7. کتاب میدان ونک یازده و پنج دقیقه، نویسنده: سیامک گلشیری، نشر چشمه، قیمت کتاب: 48 هزار تومان

سیامک گلشیری تا کنون برای آثار خود جوایز زیادی را دریافت کرده است. او در سال 85 برای مجموعه داستان من عاشق آدم‌های پولدارم  نامزد دریافت جایزه هوشنگ گلشیری شد.

موضوع کتاب: میدان ونک ساعت یازده و پنج دقیقه شامل هجده داستان کوتاه می‌شود که نویسنده نگاهی کاوشگرانه به اطراف خود دارد و عمدتا درباره شهر، روابط زناشویی، کودکان، تنهایی و آدم‌های غریبه حرف می‌زند. 

87653

 

8. کتاب اتاق تاریک، نویسنده: تنسی ویلیامز، مترجم: ملیحه بهارلو، قیمت: 22 هزار تومان

تنسی ویلیامز نویسنده امریکایی است که توانست برای نمایشنامه گربه روی شیروانی داغ جایزه پولیتزر که جایزه معتبر روزنامه‌نگاری امریکاست، در سال 1995 دریافت کند. این اولین باری است که نمونه‌ای از داستان‌های کوتاه ویلیامز به زبان فارسی ارائه می‌شود.

موضوع کتاب: اتاق تاریک مشتمل بر ده داستان است که همگی بیانگر سرگذشت واقعی تنسی ویلیامز اند. او مانند فضای دیگر آثارش، از انسان سرخورده، خانواده‌های درحال نابودی و جنون و زمان‌های گمشده حرف می‌زند. ویلیامز در داستان‌هایش لحن روایتگری دارد که خواندن را برای مخاطبان راحت‌تر می‌کند.

نسخه الکترونیک و صوتی این کتاب در اپلیکیشن فیدیبو، طاقچه و نوار موجود است.

 

615c48a2631f4d98aa68a646a623415b

 

9. کتاب افشاگر، نویسنده: جفری آرچر، مترجم: شیما الهی، نشر چترنگ، قیمت: 32 هزار تومان

جفری ریچر سیاستمدار سابق انگلیسی است که پیش از پرداختن به کار ادبی، حد فاصل سال‌های 1969 تا 1974 عضو پارلمان بریتانیا بود. او این کتاب را ده سال بعد از آخرین مجموعه داستان خود نوشته است. مجله تایمز درباره این نویسنده گفته است: "احتمالا جفری ریچر بهترین قصه‌گوی معاصر محسوب می‌شود".

موضوع کتاب: افشاگر نتیجه ده سال تجربه عینی و مشاهدات جفری ریچر است. این کتاب شامل مجموعه سفرهایی است که ریچر به انگلستان، هندوستان و آفریقای جنوبی داشته است. به روایت نویسنده برخی از مجموعه‌های این کتاب واقعی و مبتنی بر مشاهدات اوست و برخی دیگر حاصل تخیل.

نسخه الکترونیک این کتاب در اپلیکیشن فیدیبو نیز موجود است.

 

unnamed (1)

 

10. کتاب زمستان، نویسنده: جونو دیاز، مترجم: معین فرخی، نشر پاگرد، قیمت 14 هزار تومان

جونو دیاز نویسنده امریکایی است. مجله نیویورکر او را در فهرست بیست نویسنده تاثیرگذار قرن 21 قرار داده است. جونو دیاز برای رمان زندگی کوتاه شگفت‌انگیز اسکار وایو جایزه ادبی جشنواره پولیتزر را در سال 2008 دریافت کرد.

موضوع کتاب: داستان‌های کوتاه جونو دیاز مبتنی بر مسئله مهاجرت است که این کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست. زمستان از یک خانواده‌ چهارنفره‌ دومینیکنی می‌گوید که پدر خانواده مدتی است در آمریکا مشغول کار شده و اعضای خانواده‌اش به آمریکا می‌آیند و اطراف نیویورک پیش پدر ساکن می‌شوند، در این شرایط اتفاقاتی روی می‌دهد که خانواده های مهاجر، با آن درگیر هستند.

 

unnamed

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها