{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ده کتاب خواندنی که می‌توان به کودکان و نوجوان هدیه داد

ده کتاب خواندنی که می‌توان به کودکان و نوجوان هدیه داد
کدخبر : 1798

سالانه تعداد زیادی کتاب مخصوص کودک و نوجوان تالیف و چاپ می‌شود. این کتاب‌ها با تصویرگری و طراحی جلد و بیان مفاهیم می‌تواند روی هوش و خلاقیت کودکان تاثیر گذارند و مواجهه با مسائل مختلف را به‌آن‌ها آموزش دهند. در ادامه به معرفی ده کتاب خواندنی برای کودکان و نوجوانان می‌پردازیم.

هنرام‌روز-مه‌سیما شکریان:

"باز هم سوالی دارید؟" راهنمای نویسندگی برای کودکان بالای هفت سال

کتاب باز هم سوالی دارید از نویسنده و تصویرگر 67 ساله کانادایی و با ترجمه محبوبه نجف‌خانی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد و  به قیمت ۲۵هزار تومان و در ۶۰ صفحه تمام‌رنگی قابل خریداری است. این کتاب پر از ماجراجویی و پاسخ به سوالات کودکانی است که دوست دارند داستان‌نویسی یاد بگیرند.

پشت جلد این کتاب در توضیح آن نوشته شده که ماری لوئیز گِی در این کتاب با طراحی‌ها و نقاشی‌های مدادی و آبرنگ و کلاژ، داستانی در داستانی دیگر می‌آفریند که ممکن است پاسخ سؤال‌های شما باشد. سؤال‌هایی مانند: چه‌طوری وقتی‌که اصلاً انتظارش را نداریم یک فکر عالی به ذهن‌مان می‌رسد؟ و یا، چه‌طوری بعضی وقت‌ها کلمه‌ها از جایی نامعلوم پیدای‌شان می‌شود و از ما می‌خواهند که آن‌ها را بنویسیم؟ ماری لوئیز با خرس‌های قطبی گمشده، دایناسورهای پرنده، درختان سخنگو و حلزون‌های خال‌خالی و بعضی از شخصیت‌های مورد علاقه‌ی کتاب‌هایش، دنیایی خلق کرده است که در آن کودکان می‌توانند بخشی از قصه باشند و اجازه دهند تخیل‌شان دیوانه‌وار به پرواز در آید!

n00287666-t

"مدرسه عجیب و غریبِ من" اثری خواندنی از زبان یک نویسنده نوجوان

پانته‌آ خرسندی کودک 9 ساله این کتاب را در پاسخ به دغدغه‌اش برای ورود به مدرسه جدید نوشت و این کتاب بعد از بررسی و ویرایشی که گروه بررسی شورای کتاب کودک روی آن انجام داد، منتشر شد. این کتاب با تصویرگری حسین سلوکی از طرف انتشارات فکر آذین و با قیمت 18 هزار تومان منتشر شد. همزمان با انتشار مدرسه عجیب و غریب من، نسخه بریل و صوتی این کتاب نیز برای مخاطبان نابینا و ناشنوای کتاب کودک منتشر شد.

داستان این کتاب درباره دختربچه‌ای است که قرار است وارد مدرسه جدیدی شود اما نمی‌داند در مدرسه جدید با چه چیزی روبه‌رو می‌شود. آیا در دستشویی حیات دراکولا وجود دارد یا باد در و پنجره‌ها را به هم می‌کوبد؟ و اینکه در زیرزمین مدرسه و پشت بام چه می‌گذرد؟

n00287466-t

"مهمان‌های وقتِ خواب" کتابی برای کاهش ترس کودکان از تاریکی

این کتاب روایت داستانی از یک دختر کوچک است که  از زمانی که برای خواب به اتاقش می‌رود با موجودات عجیبی مانند گرگ بنفش با کلاه بوقی، مار سفید با خال‌های ستاره‌ای و توپ سبز با دو تا چشم بزرگ و سیاه روبه‌رو می‌شود. و این اتفاق دقیقا وقتی می‌افتد که مادرش چراغ اتاق را خاموش می‌کند و به اتاق خودش می‌رود. کودک بعد از احساس ترس به اتاق مادرش می‌رود و مادرش به حرف‌هایش گوش می‌دهد و با او همدردی می‌کند، به او می‌گوید این‌ موجوات همان «مهمان‌های وقت خواب» نام دارند و او هم وقتی کودک بوده این مهمان‌ها را داشته است. کودک با شنیدن این حرف نه تنها آرام می‌شود و اضطراب و استرسش کاهش می‌یابد بلکه احساس نمی‌کند که دچار توهم یا بیماری ذهنی شده و سعی می‌کند برای این مساله راه حل منطقی پیدا کند.

این کتاب به نویسندگی فرزانه رحمانی و تصویرگری مژگان سعیدیان از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات مبتکران "میچکا" با قیمت 20 هزار توامن و برای کودکان بالای سه سال منتشر شده‌است.

unnamed (1)

"ژن کوچولو" کتابی برای آشنایی کودکان با علم ژنتیک

انتشارات شمع و مه کتاب دو زبانه ژن کوچولو به تالیف ریتا صیامی و ترجمه انگلیسی ساجده اثنی‌عشری به دو زبان فارسی و انگلیسی با تصویرگری احسان شریفی را منتشر کرد. موضوع اصلی این کتاب آشنایی کودکان با علم ژنتیک است.

n00286845-t

"خوابم یا بیدار" دو داستان در یک داستان

کتاب 32 صفحه‌ای خوابم یا بیدار به نویسندگی و تصویرگری سمانه صلواتی به قیمت 15 هزار توامن از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان منتشر شد.

این داستان که به نظر می‎‌رسد دو داستان است ماجرای دختری به نام گیسو است که عاشق گربه‌هاست. یک شب گیسو خواب عجیبی دید و در خواب فریاد می‌کشید: «خوابم یا بیدار؟»... و داستان دوم ماجرای گربه‌ی سفید تپلی است که عاشق بازی بود. یک روز گربه قشنگ داستان چیز عجیبی دید. همان چیزی که دلش می‌خواست ولی نمی‌دانست خواب است یا بیدار؟

کتاب را یک بار از اول تا وسط و یک بار از آخر تا وسط بخوانید تا جریان گیسو و گربه سفید تپلی را متوجه شوید.

n00286545-t

"لوسی عاشق علم است" نخستین جلد مجموعه کتاب آزمایشگاه لوسی

نخستین جلد مجموعه  آزمایشگاه لوسی با عنوان لوسی عاشق علم است نوشته میشل هاوتس با تصویرگری الیزابت زکل با ترجمه بهزاد باپیروند از سوی بخش کودک و نوجوان نشر چشمه با قیمت 16 هزار منتشر شد و در دسترس است.

میشل هاوتس در این کتاب در قالب داستانی سرگرم‌کننده به موضوعات مربوط به محیط زیست، درختکاری، حیات وحش و ... می‌پردازد. لوسی شخصیت اصلی داستان، دختری 8 ساله است و عاشق آزمایشگاه علوم مدرسه می‌شود، اما در عین حال متوجه می‌شود که  درخت بلوط بزرگ جلوی مدرسه غیب شده و او می‌خواهد بداند که درخت کجا رفته و چه بر سنجاب‌هایی که در آن زندگی می‌کردند، آمده است...

n00286360-t

"داستان‌های کلاسیک برای کودکان" جلد اول و جلد دوم

کتاب‌های  داستان‌های کلاسیک برای کودکان با بازنویسی کاترین ایوز و اما فوچی از سوی انتشارات سایه‌گستر منتشر شد. این کتاب شامل هشت داستان کلاسیک با عنوان‌های تام انگشتی، شنل قرمزی، گیسو طلا و سه خرس، هانسل و گرتل، سه بچه خوک، جک و لوبیای سحرآمیز، جوجه اردک زشت، شاهدخت و نخود برای کودکان است. همچنین شیر و موش، مرد نان‌زنجبیلی، لباس جدید پادشاه، لاک‌پشت و خرگوش، علی‌بابا و چهل‌دزد، مورچه و ملخ، جوجه کوچولو و روباه و کلاغ  نیز عنوان 8 داستانی است که در جلد دوم این مجموعه ارائه شده است. این کتاب‌های مصور با قیمت 40 هزار تومان در کتابفروشی‌ها موجود هستند.

n00285929-t

کتاب "درخت‌ها" راهنمای نقاشی کردن یک درخت

کتاب درخت‌ها تالیف برونو موناری با ترجمه محسن احسانی، به قیمت 12هزارتومان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. این کتاب 72 صفحه‌ای مناسب برای نوجوانان بالای 15 سال است اما برای کودکان و نوجوان کم سن‌تر نیز مفید خواهد بود و در سال 98 به پانزدهم رسیده است.

این کتاب تنها آموزشی عملی برای ترسیم درختان نیست بلکه  به مخاطبان خود نگاه عمیق‌تری نسبت به درختان می‌بخشد. نظریه لئوناردو داوینچی و نقاشی او درباره درختان، الهام‌بخش موناری در تالیف این کتاب بوده‌است.  او در بخشی از این کتاب نوشته است که لئوناردو داوینچی نقاش، ساعت‌ها به تماشای گل و گیاه می‌نشست؛ به چگونگی رشد و شاخه و برگ دادن آن‌ها توجه می‌کرد و یافته‌های خود را به‌صورت طرح روی کاغذ می‌آورد... لئوناردو داوینچی نه‌تنها درباره‌ گیاهان، بلکه در مورد هر آن‌چه اطرافش بود، بسیار می‌دانست....

n00285947-t

"حکایت‌های کمال" دایرة‌المعارف زندگی تهران در دهه 40

این مجموعه شامل 5جلد است و از سوی انتشارات به‌نشر مناسب برای نوجوانان چاپ شده و در مجموع 150 قصه کوتاه است. حکایت‌های کمال یکی از بزرگترین مجموعه داستان‌هایی است که برای نوجوانان نوشته شده. داستان‌ها مربوط به دهه 40 است و درباره آداب، رسوم، زندگی و غذاهای ایران قدیم است و به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مردم‌شناسی دهه 40 و سبک زندگی در آن دوران می‌پردازد.

این مجموعه به نویسندگی محمدمیرکیانی و تصویرگری محمد حسین صلواتیان با عنوان‌های سماور زغالی، حوض کاشی، چراغ عروسی، شهر فرنگی و عکس فوری به قیمت 29هزار تومان برای هر جلد در دسترس است.

958832

"کودکان در دنیای ما" برای آشنایی کودکان با مهاجرت، پناهندگی، فقر وتروریسم

لوییس اسپیلزبری در مجموعه چهار جلدی کودکان در دنیای ما مفاهیمی درباره مهاجرت، پناهندگی، بی‌سرپناهی، فقر، جنگ و تروریسم را برای کودکان مطرح می‌کند. کودکان معمولا در مواجه شدن با تصاویر و اخباری درباره این مفاهیم دچار سردرگمی می‌شوند و گاهی بزرگترها نمی‌توانند پاسخی درست به آنان بدهند. در این کتاب سعی شده علاوه بر پاسخگویی به سوالات کودکان در این باره، شیوه رفتاری درست کودکان با این مفاهیم هم توضیح داده شود و از آن‌ها را به کمک برای حل این مسائل در جهان دعوت می‌کند.

 این مجموعه چهار جلدی با تصویرگری حنانه کاری و ترجمه شادی جاجرمی‌زاده از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی (طوطی) منتشر شده است و به قیمت 28 هزار تومان برای هر جلد قابل خریداری است.

n00284839-t

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها