{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

انتشار کتاب سیمون دوبوار بعد از 66 سال

انتشار کتاب سیمون دوبوار بعد از 66 سال
کدخبر : 1866

روزنامه نیویورک تایمز از انتشار رمان "جداناشدنی ‌ها" اثر سیمون دوبوار نویسنده و فیلسوف فرانسوی و از چهره‌های مهم فمینیسم در جهان، خبر داد. این رمان بعد از 66 سال از نگارش آن در فرانسه و چند کشور دیگر منتشر می‌شود. به همین بهانه به بررسی زندگی و دیگر اثار این نویسنده پرداخته‌ایم.

هنرام‌روز: سیمون دوبوار در تاریخ 9 ژانویه 1908 در پاریس متولد شد. او در خانواده‌ای کاتولیک به دنیا آمد. ریشه‌های مذهب در خانواده‌ی او بسیار محکم بود و دوبووار هم در نوجوانی مذهبی بود، او حتی در مقطعی از زندگی‌اش می‌خواست راهبه شود اما بعدها اعتقادش به مذهب تغییر کرد.

سیمون دوبوار پس از پایان تحصیلات مقدماتی در موسسه‌ی کاتولیک‌ها در رشته‌ی ریاضیات و فلسفه تحصیل کرد و پس‌ازآن در موسسه‌ی سنت مارین در رشته‌ی زبان و ادبیات درس خواند. او همچنین در رشته‌ی فلسفه‌ی دانشگاه سوربن درس‌خوانده است.

سیمون دوبووار در پاریس عضو حلقه‌ای دوستانه بود که ژان پل سارتر نیز در آن عضویت داشت. این حلقه باعث دوستی آنان شد. دوستی و رابه عاطفی پیچیده ین دو تا سال‌های آخر عمرشان ادامه داشت اما هرگز با یکدیگر ازداوج نکردند. او در 1986 به دلیل ذات‌الریه از دنیا رفت و در گورستان مونپارناس در کنار ژان پل سارتر به خاک سپرده شد.

سال 2008 و هم‌زمان با صدسالگی سیمون دوبووار جایزه‌ی سیمون دوبووار پایه‌گذاری شد که هرساله به شخصیتی داده می‌شود که شجاعت و اندیشه‌های قابل‌احترام داشته باشد. ازجمله کسانی که برنده‌ی این جایزه شده‌اند می‌توان به ملاله یوسف زی، فعال اجتماعی افغان و تسلیمه نسرین، نویسنده‌ی زن بنگلادشی اشاره کرد. دخترخوانده‌ی سیمون دوبووار یکی از اعضای هیئت داوران این جایزه است.

از آثار این نویسنده می‌توان از کتاب جنس دوم نام برد که در سال 1949 منتشر شد. این کتاب از زوایای مختلف به زندگی زنان در طول تاریخ پرداخته است و از منظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و روانی به آن پرداخته است. او ازاین‌جهت این کتاب را جنس دوم نامید که می‌گفت در جامعه زنان در رابطه با مردان تعریف می‌شوند. این کتاب دوجلدی در اولین هفته‌ی پس از انتشارش بیش از بیست هزار جلد فروخته شد. اندیشه‌های فمینیستی سیمون دوبووار و مبارزات او باعث شد فمینیسم به‌عنوان اندیشه‌ای بسیار جدی مطرح شود. بعضی افراد سیمون دوبوار را مادر فمینیسیم می‌نامند.

unnamed (2)

از آثار دیگر این نویسنده همه می‌میرند است. کتاب همه می‌میرند، روایت زندگی مردی است به نام فوسکا است، که سودای عدالت در سر دارد و با خوردن معجونی مصری نامیرا می‌شود تا سودای خود را برای دهکده کوچکش محقق کند و از آنجا به بعد، زندگی اش به افقی وسیع‌تر یعنی فناناپذیری و ابدیت کشیده می‌شود: آرزویش برای دهکده کوچکش، معطوف به شهرهای همسایه، سراسر ایتالیا و سرانجام کل جهان می‌شود.

1009970

کتاب دیگر این نویسنده مرگی بسیار آرام نام دارد. مرگی بسیار آرام کتابی است که دوبووار در آن از آخرین هفته‌های زندگی و مرگ مادرش سخن گفته است. دوبووار در این کتاب از انسانی سخن می‌گوید که هنوز ولع زندگی و زنده بودن دارد اما محصور جسم ناتوانش شده‌است.

از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به کتاب‌های «زمان راز داری»، «سوتفاهم در مسکو» و «خون دیگران» اشاره کرد.

01.811.2087963753504409196

 

 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها