{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به مناسبت روز بزرگداشت موزه‌ها

معرفی خانه موزه فئودور داستایوفسکی

معرفی خانه موزه فئودور داستایوفسکی
کدخبر : 1878

در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر سنپترزبورگ در روسیه خانه خالق رمان‌های برادران کارامازوف، جنایت و مکافات و ابله .... قرار دارد. این خانه موزه در سال 1971 افتتاح شد و گفته می‌شود بازسازی این خانه طبق روایت همسر و دوستان داستایوفسکی صورت گرفته‌است. داستایوفسکی رمان براداران کارامازوف را در همین خانه نوشته‌بود.

IMG_7677

هنرام‌روز-مه‌سیما شکریان: موزه از دو سالن تشکیل شده، یکی مجموعه‌ای از تصاویر، دست‌نوشته‌ها، کتاب‌‌ها و سایر ملزومات متعلق به نویسنده که با راهنمای صوتی اطلاعات فوق‌العاده‌ای را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. در ورودی آپارتمان میزی قرار دارد که «کلاه» نویسنده را در یک قاب شیشه‌ای محافظت می‌کند؛ و به نظر می‌رسد این یکی از یادگاری‌های واقعی این موزه باشد.

IMG_7690

اتاق نشیمن، اتاق کار داستایوفسکی، اتاق کار همسرش، اتاق بچه‌ها(که راهنمای صوتی و نوشته‌های راهنما قاطعانه بیان می‌کنند اطلاعاتی از آن در دسترس نبوده و اتاق بر طبق سنت آن بازه زمانی چیده شده است) هرکدام شامل اطلاعات ریز و جذابی از زندگی شخصی و خانوادگی داستایوفسکی است. عادات نویسنده، غذاهای مورد علاقه، مسیر پیاده‌روی و حتی تکیه کلام‌های او، نکاتی هستند که دیده و شنیده می‌شوند. مثلا داستایوفسکی به نوشیدن چای علاقه زیادی داشت و حتما خودش چای را درست می‌کرد و یا میان وعده مورد علاقه‌اش سوپ سولیانکا بود.

IMG_7700

IMG_7710

IMG_7702

IMG_7696

بقایای کاغذ دیواری که زمان اقامت داستایوفسکی بر دیوار بوده، جایی در یک قاب شیشه‌ای قرار گرفته و نشان می‌دهد که جزئیات چه نقشی در برجسته‌سازی درک فضا ایفا می‌کنند.

IMG_7688

این موزه همچنین شامل بخشی است که با تصاویر و نوشته‌ها به شرح زندگی ادبی و حرفه‌ای پرداخته است و یک فضای گالری برای نمایش آثار هنری معاصر و یک سالن تئاتر کوچک نیز دارد. همچنین این خانه موزه کتابخانه‌ای شامل 24000 جلد کتاب است که علاقه مندان آن‌ها را به موزه اهدا کرده‌اند.

IMG_7746

IMG_7754

IMG_7757

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها