{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

برنده نوبل ادبیات مجبور به ترک وطنش شد

برنده نوبل ادبیات مجبور به ترک وطنش شد
کدخبر : 2110
خبرنگار:

سوتلانا آلکسیویچ، برنده نوبل ادبی و فعال سیاسی بلاروسی به اجبار راهی برلین شده است.

هنرام‌روز: پس از ربوده شدن ماکسیم زناک و ماریا کولسنیکووا رهبران اپوزیسیون بلاروس به دست مقام‌های امنیتی این کشور و تبعید آنان به خارج از کشور، سوتلانا آلکسیویچ رهبری اعتراضات را بر عهده گرفت. 

آلکسیویچ در سال ۲۰۱۵ برنده نوبل ادبی شد. او اخیرا پس از به دست گرفتن رهبری اعتراضات علیه دولت، مقام‌های این کشور را به ایجاد وحشت و ترساندن مخالفان خود متهم کرد. 

او در یک سخنرانی پس از خبر ربوده شدن رهبر معترضان گفت: آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد، ترور انسان‌هاست. ما باید متحد باشیم و از عقاید خود دست برنداریم. این خطر وجود دارد که ما کشورمان را از دست دهیم.

اکنون این برنده نوبل نیز مجبور به ترک این کشور شده است. 

از این نویسنده، دو کتاب نیایش چرنوبیل و جنگ چهره زنانه ندارد به فارسی ترجمه شده است. نیایش چرنوبیل، تاریخ شفاهی فاجعه اتمی چرنوبیل در شوروی است. نویسنده با ۵۰۰ نفر از شاهدان این فاجعه که به نحوی با آن در ارتباط بودند مصاحبه کرده و از زبان آن‌ها اتفاق را روایت کرده است.

جنگ چهره زنانه ندارد نیز روایت پر فرازو نشیب از روزگار و خاطرات زنانی است که در ارتش اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم جنگیدند و حالا بعد از سال‌ها از کابوس‌ها، تنهایی و هول‌‌های‌شان می‌گویند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها