{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

در جهان بی‌پایان قصه‌ها

در جهان بی‌پایان قصه‌ها
کدخبر : 2169

مری الن کی یکی از نویسندگان برجسته‌ی آمریکایی می‌گوید: «هیچ جانشینی برای کتاب در زندگی یک کودک وجود ندارد.» حق با الن کی است؛ این داستان‌ها هستند که روایت می‌شوند برای ارتباط ما با آدم‌ها و جهان‌های دیگر. با داستان‌هاست که می‌توانیم بیشتر ببینیم، بیشتر بشنویم، بیشتر احساس و تجربه کنیم، بیشتر بیاموزیم و ...

هنرام‌روز: انتشارات پرتقال در مدت کوتاهی که از فعالیتش می‌گذرد، سعی داشته بهترین کتاب های جهان را برای بچه‌های فارسی‌زبان منتشر کند؛ و در این سال‌ها دوستان کوچک و بزرگ زیادی پیدا کرده است.

نشر پرتقال در حوزه‌های مختلف و ژانرهای داستانی متفاوت برای کودکان و نوجوانان کتاب منتشر کرده است. یکی از حوزه‌هایی که انتشارات پرتقال بر آن متمرکز است، کتاب‌های تصویری کودک است.

از جمله کتاب‌های تصویری درخشانی که برای گروه سنی ۳ تا ۶ سال منتشر کرده کتاب‌های مشکل زرافه‌ای، ده قانون مهم برای تولد و دختر عزیزم است؛ که در این یادداشت به بررسی و معرفی این سه کتاب می‌پردازیم...

ده قانون خیلی مهم برای تولد

کتاب ده قانون خیلی مهم برای تولد نوشته‌ی بِت فِری‌ست که با تصویرسازی‌های دوست‌داشتنی تام لیکتنهلد و ترجمه‌ی فاطمه شمسی در نشر پرتقال منتشر شده است. نویسنده‌ی کتاب یه صفر و یه یک (از انتشارات پرتقال) در این کتاب درباره‌ی قوانین تولد با مخاطب کودک حرف زده است؛ و در قالب داستانی شیرینی به این سوال‌ها پاسخ می‌دهد: اگر بخواهیم تولد بگیریم باید از کجا شروع کنیم؟ باید چه کار کنیم؟ چطور آرزو کنیم؟ اصلا چه آرزویی کنیم؟ بِت فری علاوه بر این مفاهیم، به خواننده‌ی کودک و بزرگسال می‌آموزد که هیچ فرقی ندارد چند ساله‌ایم و چه شکلی هستیم؛ مهم این است که تولدمان است!

یکی از ویژگی‌های کتاب ده قانون خیلی مهم برای تولد تصویرسازی‌های پررنگ و شادکننده‌ی کتاب است. این تصویرسازی‌ها بی‌شک روی لب مخاطب خنده می‌گذارد و او را به هیجان می‌آورد.

ب

در بخشی از کتاب ده قانون خیلی مهم برای تولد می‌خوانیم:

قانون شماره ۶

باید چشم‌هایت را ببندی.

اگر چشم‌هایت را ببندی،

آرزوی توی سرت امن می‌ماند،

همان‌جا قد می‌کشد و از یک چیز عادی...

... تبدیل می‌شود به یک چیز فوق‌العاده.

 

مشکل زرافه‌ای

کتاب تصویری مشکل زرافه‌ای نوشته‌ی جوری جان است که با تصویرسازی‌های لین اسمیت و ترجمه‌ی آناهیتا حضرتی در نشر پرتقال منتشر شده است.

کتاب بامزه‌ی مشکل زرافه‌ای درباره‌ی زرافه‌ای‌ست که گردنش را دوست ندارد؛ و مدام گله و شکایت می‌کند. او از این مسئله که مجبور است به گردنش هزار پاپیون و کراوات ببندد ناراضی‌ست و نگاه خیره‌‌ی دیگران اذیتش می‌کند. کارهای زیادی هم کرده تا گردنش را قایم کند. او به گردن بقیه‌ی حیوانات مثل گورخر و فیل و شیر حسودی می‌کند؛ تا اینکه به لاک‌پشت می‌رسد و دوباره شروع می‌کند از گردن خودش بدگویی‌کردن. اما این‌بار لاک‌پشت نظر زرافه را درباره‌ی گردنش تغییر می‌دهد...

کتاب مشکل زرافه‌ای با زبان طنز و تصویرپردازی دلنشینی که دارد، یکی از بهترین کتاب های  مناسب کودک خواهد بود. داستان این کتاب بر این نکته تاکید می‌کند که هرکس با ظاهر و ویژگی‌های خاصی آفریده شده و همین ویژگی‌هاست که شخصیت و هویت ما را از دیگران متمایز می‌کند.

بب

در بخشی از کتاب مشکل زرافه‌ای می‌خوانیم:

خلاصه که بله، من از گردنم راضی نیستم.

سعی کرده‌ام با لباس خوشگلش کنم.

یک شال بستم.

دو تا شال.

چند تا شال.

یک عالمه شال.

پایپون را هم امتحان کرده‌ام.

و همین‌طور کراوات ساده.

و حتی هر دو تا را با هم.

سعی کرده‌ام قایمش کنم.

از بوته استفاده کرده‌ام.

توی گودال زندگی کرده‌ام.

پشت درخت خودم را استتار کرده‌ام.

مدتی هم توی رودخانه سرکرده‌ام.

 

دختر عزیزم...

کتاب تصویری دختر عزیزم نوشته اِیمی کروس روزنتال و پاریس روزنتال است که با تصویرسازی‌های هالی هیتام و ترجمه‌ی میترا امیری در نشر پرتقال منتشر شده است.

کتاب دختر عزیزم مستقیم با دخترهای کوچک و بزرگ حرف می‌زند.

تمام جمله‌های کتاب با «دختر جون...» آغاز می‌شوند. کتاب دختر عزیزم با تصویرسازی دختری در کلاس درس آغاز می‌شود و نوشته شده: «دختر جون دستت را بالا بیاور! جوابی که داری صحیح است...» و همین‌طور ادامه پیدا می‌کند.

کتاب تصویری دختر عزیزم نه تنها مخاطب‌های کودک و دختربچه‌ها، بلکه همه‌ی زن‌ها نیز می‌توانند بخوانند و از آن لذت ببرند. متن جذاب و خواندنی کتاب، کلیشه‌های معمول و باید و نبایدهای ارزشی دربار‌ی زنان را به چالش می‌کشد. افزایش اعتمادبه‌نفس، قدرت‌بخشیدن به دخترها و پس‌زدن کلیشه‌های نادرست درباره‌ی آن‌ها مثل این که حتما باید زیبا باشند یا لباس‌های شیک بپوشند، از جمله موضوعاتی‌ست که با زبانی شیرین در کتاب تصویری دختر عزیزم پرداخته شده است.

ببب

در بخشی از کتاب دختر عزیزم می‌خوانیم:

دختر عزیزم،

بعضی وقت‌ها فقط باید یک دل سیر گریه کنی.

بعضی وقت‌ها یک دوست لازم داری.

بعضی وقت‌ها هم فقط باید تنها باشی.

بعضی وقت‌ها دستمال کاغذی برایت کافی است.

بعضی وقت‌ها سطل هم برایت کم است.

انتشارات پرتقال کتاب‌های متنوع و زیادی را در حوزه‌ی کتاب تصویری برای مخاطب کودک منتشر کرده است. برای مشاهده‌ی کتاب‌های بیشتر به سایت انتشارات پرتقال سر بزنید.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها