{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

امروز زادروز مهدی آذر یزدی خالق مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» است

امروز زادروز مهدی آذر یزدی خالق مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» است
کدخبر : 2800

این نویسنده که او را پر تیراژترین نویسنده ایرانی می‌نامند ۲۷ اسفندماه ۱۳۰۰ در یزد به دنیا امد. آذریزدی الفبا را از پدر یاد می‌گیرد که موافق رفتن او به مدرسه نبود، پای منبرهای مذهبی بزرگ می‌شود و خسته از قصه‌های تکراری، وقتی بعد از بافندگی، در کتاب‌فروشی مشغول به کار می‌شود. آذریزدی مدتی در چاپخانه علمی،‌ کتابفروشی‌های «خاور»، «ابن سینا»، «امیرکبیر»، «بنگاه ترجمه و نشر کتاب»، روزنامه «آشفته» و روزنامه «اطلاعات» کار کرد و سال‌های سال به شغل غلط‌ گیری نمونه‌های حروف‌چینی شده یا تصحیح کتاب مشغول بود.

هنرام‌روز: او از سال ۱۳۳۵ با نوشتن « قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» کار نویسندگی خود را آغاز کرد. «قصه‌های ‌خوب‌ برای‌ بچه‌های‌ خوب» مجموعه‌ای از قصه‌های بازنویسی یا بازآفرینی شده از متون ادبی قدیم فارسی چون کلیله و دمنه،‌ مرزبان نامه، سند بادنامه، ‌سیاست نامه،‌ گلستان،‌ مثنوی و آثار عطار است. جلد اول «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با الهام از قصه‌ای اثر «انوار سهیلی» پدید آمد.

WhatsApp Image 2021-03-17 at 1.30.03 PM

«لبخند»، «گربه ناقلا»،«خاله سوسکه»،«قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»،«مثنوی بچه‌های خوب»، «خاله قورباغه»، «گربه تبنل»، «شعر قند و عسل»، «لبخند»، «ب‍‍اف‍ن‍ده‌ د‌ان‍ن‍ده‌»، «پ‍ن‍ج‌ ‌اف‍س‍‍ان‍ه» و «خ‍ی‍ر و ش‍ر» از جمله آثار او است. آذریزدی توانست با جلد سوم «قصه های خوب برای بچه های خوب» درسال ۱۳۴۵ از یونسکو لوح تقدیردریافت کند و جلد چهارم و پنجم همین کتاب ازسوی شورای کتاب کودک درسال‌های ۱۳۴۵، ۱۳۴۶ به عنوان کتاب ویژه سال شناخته شد.

تنها لذت زندگی‌ اذر یزدی کتاب خواندن بود و خودش می‌گفت: «سرم را که توی کتاب می‌کنم، مثل یک آدم مست، دنیا روی سرم خراب می‌شود. این تنها لذتی است که می‌شناسم.»

گفته می‌شود در زندگی نه دنبال شهرت بود و نه پول و تمام درامدش را کتاب می‌خرید. متاسفانه مهدی اذر یزدی با وجود فعالیت موثرش در زمینه کتاب روزهای اخر عمرش را در فقر گذراند.

قرار بود که خانه این نویسنده در یزد به موزه تبدیل شود که هنوز خبر رسمی از افتتاح ان منتشر نشده‌است.

شورای فرهنگ عمومی از سال ۱۳۹۱، هجدهم تیر ماه، سالروز درگذشت مهدی آذریزدی را روز ادبیات کودک و نوجوان نامیده است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها