به مناسبت سالروز تولد فرانتس کافکا
136 سال پیش در چنین روزی "فرانتس کافکا" به دنیا آمد. فرانتس کافکا، یکی از بزرگترین نویسندگان آلمانیزبان در قرن بیستم بود. آثار کافکا در زمرهٔ تأثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب بهشمار میآیند. همچنین این نویسنده به طراحی هم علاقهمند بود و تعدادی طراحی از اون باقی ماندهاست.
اقتصاد هنرآنلاین-مهسیماشکریان؛ کافکا در دانشگاه رشته حقوق خواند ودر پایان سال نخست تحصیلش در دانشگاه با ماکس برود آشنا شد که تا پایان عمر از نزدیکترین دوستان او باقی ماند. کافکا در تاریخ ۱۸ ژوئن ۱۹۰۶ با مدرک دکترای حقوق فارغالتحصیل شد و یک سال در دادگاههای شهری و جنایی به عنوان کارمند دفتری خدمت وظیفهٔ بدون حقوق خود را انجام داد.
کافکا در ۱ نوامبر ۱۹۰۷ به استخدام یک شرکت بیمه درآمد و حدود یک سال به کار در آنجا ادامه داد. از نامههای او در این مدت برمیآید که از برنامهٔ ساعات کاری-شش صبح تا هشت شب-ناراضی بوده؛ چون نوشتن را برایش سخت میکر. او اغلب از شغلش به عنوان «کاری برای نان درآوردن» و پرداخت مخارجش یاد کردهاست.
کافکا در بستر مرگ به دوستش مکس برود وصیت کرد نوشتههایش را بسوزاند، اما او نوشتههای کافکا را بعد از مرگش منتشر کرد. در میان نوشتهها و خاطرات کافکا طراحی هایی ساده، سریع و گرافیکی وجود دارد. طرحهای ساده از یک فیگور متفکر، یا شخصی که پشت میز اداره نشسته، طراحی های از دوندگان و اسب سواری که بسیار ساده، کلی و سریع انجام شدهاند.
همچنین در کتابی از گوستاو یانوش "گفنگو با کافکا" که او هم دوست نزدیک کافکا بود، درباره علاقه کافکا به طراحی میخوانیم. گوستاو یانوش دوست کافکا بود و از او 20 سال کوچکتربود. کافکا بعد از کارش با یانوش قدم میزند و درباره کتابها صحبت میکردند. کتاب گفتگو با کافکا دو سال بعد از مرگ کافکا منتشر شد.
در این کتاب درباره علاقه کافکا به طراحی میگوید:
"همیشه در درونم شور و شوقی نسبت به طراحی داشتهام، این طراحیها باقی مانده شوق و علاقه درونی من است. میخواستم ببینم و آنچه دیده بودم را به طراحی تبدیل کنم. این طرحها تنها برروی کاغذ نیستد. اینها درون من هستند."
رمان " مسخ"، "محاکمه"، "امریکا"، " نامههای کافکا" و داستانهای کوتاه و خاطرات کافکا از جمله آثار کافکا هستند.
اقتباس سینمایی از آثار درخشان ادبی، یکی از دل مشغولیهای فیلم سازان بزرگ بوده است؛ ساخت فیلمی بر پایه یکی از آثار کافکا با این شرط که ویژگیهای کافکایی اثر حفظ شود، آرزو بزرگی بود که اورسن ولز برای تحقق آن تلاش کرد.
در حالی که تبدیل فضای ذهنی داستانی مثل «محاکمه / The Trial» به تصویر، دشواریهای خاص خودش را داشت، ولز کوشید با خلق فضاهای مبهم، این ویژگی را در اثرش بازنمایی کند. یکی از مهمترین ابزارهای ولز در فیلم «محاکمه» کنتراست رنگهای سیاه و سفید و استفاده از سایه برای نشان دادن تردیدها و عدم قطعیتها است.