{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تلاش برای پذیرش تفاوت‌ها به بهانه روز «اِلمِر فیل رنگارنگ»

تلاش برای پذیرش تفاوت‌ها به بهانه روز «اِلمِر فیل رنگارنگ»
کدخبر : 4294
خبرنگار:

دیروز ۲۹ مه روز المر فیل رنگارنگ بود. برخی نیز ۲۶ مه را روز المر می‌دانند. اما اگر المر را بشناسید متوجه می‌شوید که هر روز، روزِ المر است.

هنرام‌روز: المر داستان فیلی است که با دیگر فیل‌ها فرق دارد و‌در واقع دستورالعملی برای پذیرش تفاوت‌های خود و دیگران است. همه‌ فیل‌ها خاکستری هستند، اما او چهارخانه و رنگارنگ است. المر فیل شوخ و بامزه‌ای است و همیشه باعث شادی و خنده دیگران می‌شود. اما از این‌که شبیه دیگران نیست، راضی نیست و سعی می‌کند راهی بیابد که همانند دیگران شود.

دیوید مک کی در مصاحبه‌ای با نشریه گاردین شکل گیری ایده داستان المر را اینگونه توضیح داد: «روزی همراه همسر و دخترم در خیابان مشغول پیاده‌روی بودیم. (همسر من رنگین پوست است و دختر من هم رنگ پوست تیره‌ای دارد.) ناگهان از آن سوی خیابان پسرکی فریاد زد: کاکاسیاهه!

با خودم فکر کردم یک نفر دخترم را با این لحن شرم‌آور صدا می‌زند. چیزی در من شکل گرفت و آن داستان «المر فیل رنگارنگ بود.»

المر در جامعه‌ای آفریده شد که ادعای مدارا دارد؛ اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است. هنوز هم در کشورهایی که پیشرفته نامیده می‌شوند، مردم به سبب تفاوت در رنگ پوست و نژادشان کوچک شمرده می‌شوند.»

در حقیقت المر برآمده از جامعه‌ای بود که خود را رنگارنگ می‌دانست، اما تک‌رنگ بود و تنها رنگ خاکستری را به رسمیت می‌شناخت. از آن پس المر نمادی از پذیرش دیگری یا رنگارنگ بودن مردم از جنبه نژادی، فکری، ظاهر و قیافه و تفاوت‌ها در کودکان با نیازهای ویژه شد.

این نکته برای تمام جوامع درس‌های فراوانی دارد. گاهی کودکانی هستند که با دیدن یک کودک با نیازهای ویژه مانند یک کودک سندرم داون بدون این‌که اگاه باشند، واژه‌های نامناسبی درباره او به کار می‌برند. یا این‌که کودکی از خطه جنوب ایران را در شهر خود می‌بینند و او را مخاطب سخنان ناگوار قرار می‌دهند، چون رنگ پوستش تیره است و به احتمال فارسی هم سخن نمی‌گوید. گاهی کودکی به زبان فارسی سخن می‌گوید، اما به زبان فارسی تهرانی سخن نمی‌گوید، کودکانی که زبان و لهجه‌شان با این کودک تفاوت دارد، او را مسخره می‌کنند. خرید کتاب المر فیل رنگانگ و مطالعه ان در محیط خانواده برای کودکان می‌تواند اموزشی درست در جهت پذیرش تفاوت‌ها باشد و از اتفاقاتی که پیشتر گفتیم جلوگیری کند.

کتاب المر در ایران نیز ترجمه شده و به چاپ رسیده‌است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها