{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چند آمار جالب برای عاشقان کتاب

چند آمار جالب برای عاشقان کتاب
کدخبر : 4574
خبرنگار:

تعدادی زیادی از مردم در تمام جهان علی رغم سن، شغل و ... عاشق کتاب هستند. اگر شما هم جزو عاشقان کتاب هستید شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشترین کتابخانه‌های عمومی جهان در کدام شهر هستند و درباره کدام شهر بیشترین داستان‌ها نوشته شده و یا الهام بخش‌ترین شهر برای نوسندگان کدام شهر بوده‌است. آمارهای این گزارش برگرفته از the most bookish cities in the world از وب سایت bookriot است.

هنرام‌روز: 

شهری با بیشترین کتابخانه‌های عمومی

در بین شهرهای جهان ورشو کشور لهستان به عنوان شهری با بیشترین تعداد کتابخانه‌های عمومی معرفی شده‌است. این شهر بر طبق آمارها ۱۱.۵ کتابخانه برای هر ۱۰۰ هزار نفر دارد. این آمار در شهر نانجینگ چین ۱۱.۲، سئول در کره جنوبی ۱۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر اعلام شده‌است. 

در آماری دیگر کتابخانه‌های عمومی توکیو با امانت دهی بیش از ۱۱۱.۹ میلیون جلد کتاب در سال بالاترین آمار امانت دهی کتاب را دارند و شهر شانگهای با امانت بیش از ۳۰ میلیون جلد کتاب در سال در مقام دوم قرار می‌گیرد. 

شهری با بیشترین کتابخانه‌های کوچک‌ با عضویت رایگان

ورث بیچ در فلوریدا با جمعیتی بیش از ۳۸ هزار نفر و دارا بودن بیش از ۱۲۰ کتابخانه کوچک و رایگان یعنی به ازای هر ۳۰۰ یک کتابخانه، شهری است که بیشترین کتابخانه‌های رایگان جهان را دارد. این تعداد کتابخانه در سطح یک شهر کوچک نشان از اهمیت دسترسی ب کتاب برای همه افراد دارد.  

شهری با بیشترین کتابفروشی‌ها

شهر لیسبون پایتخت پرتغال با ۴۱.۹ کتابفروشی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، عنوان شهری با بیشترین تعداد کتابفروشی در جهان از آن خود کرده‌است. شهر ملبورن استرالیا نیز با ۳۳.۹ کتابفروشی به ازای ۱۰۰ هزار نفر در مقام دوم قرار دارد.  

شهری با قدیمی‌ترین کتابفروشی جهان

در این دسته بندی باز هم لیسبون قرار می‌گیرد. قدیمی ترین کتابفروشی این شهر با عنوان Livraria Bertrand  از سال ۱۷۳۲ کار خود ر آغاز کرد و اکنون بیش از ۵۰ شعبه دارد. شهر لیسبون همچنین Livraria Lello  را در خود دارد. از این فروشگاه کتاب به عنوان زیباترین کتابفروشی در جهان نام می‌برند. نمای بیرونی این فروشگاه با ترکیبی از سبک معماری گوتیک و Art Nouveau تزئین شده و شیشه‌های رنگی و نقاشی‌های زیبا این فروشگاه را آراسته‌ کردند.

الهام بخش ترین شهر ادبی در جهان

اولین شهر لیست الهام بخش‌ترین شهرهای ادبی جهان پاریس است. بعد از آن بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین، بمبئی هند، قاهره مصر و سنتپترزبورگ روسیه دیده می‌شود. 

شهری که بیشترین کتاب‌ها درباره‌اش نوشته شدند

علی رغم اینکه پاریس الهام بخش ترین شهر ادبی جهان است اما به نظر می‌رسد که بیشترین داستان‌ها درباره شهر نیویورک نوشته شده‌است. بنا بر آمارها بیش از ۸۵۰۰ کتاب درباره نیویورک نوشته شده و لندن با ۴۰۰۰ جلد کتاب در مقام دوم قرار دارد. 

شهری با بیشترین نویسندگان

در این خصوص جواب محکمی یافت نشده اما ادعاهایی قانع کننده مبنی بر وجود بیشترین تعداد نویسندگان در لیوینگستن مونتانا موجود است. 

علاوه بر این بنا بر آمارها چند سال پیش ایسلند اعلام کرد که تقریبا ۱۰ درصد مردم شهر ریکیاویک (پایتخت ایسلند) در دوره‌ای زندگی خود به نویسندگی روی آوردند و کتاب چاپ کردند.

بهترین شهر برای نویسندگان

با بررسی شاخصه‌هایی چون پیشرفت صنعت نشر و بافت فرهنگی، الهام بخش بودن فضای شهر و وجود مراکز آموزشی ادینبورگ اسکاتلند و نیویورک به عنوان بهترین شهرها برای نویسندگان معرفی شدند. از دیگر شهرهای این لیست می‌توان از برلین، لندن، دوبلین، لس آنجلس و ... نام برد.

شهری با بزرگترین جشنواره‌های ادبی در جهان

شهر جیپور درهند، میزبان بزرگترین رویداد ادبی و رایگان جهان است. این جشنواره ادبی کار خود را در سال ۲۰۰۶ آغاز کرد. 

شهرهای ادبی یونسکو

یونسکو شهرهایی را تحت عنوان شهرهای خلاق معرفی کرده‌است. 

شهرهای خلاق یونسکو شهرهایی هستند که در آن انتشارات، آموزش، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها و جشنواره‌های ادبی رونق دارند. علاوه بر این چنین شهری به طور فعال ادبیات و فرهنگ ادبی را ترویج می‌کند و شعر و نمایش و موسیقی و ... در تمامی بخش‌های شهر نفوذ می‌کند. یونسکو بیش از ۴۰ شهر را به عنوان شهر خلاق معرفی کرده‌است. اولین این شهرها ادینبورگ اسکاتلند بود. چند شهر ایران هم در سال‌های گذشته به لیست شهرهای خلاق یونسکو اضافه شدند. 

در سال ۲۰۲۱ تفلیس پایتخت گرجستان به عنوان پایتخت جهانی کتاب از سوی یونسکو معرفی شد. 

در انتها اشاره به چند نکته خالی از لطف نیست. محدود کردن کتاب خوان‌ها و شهرهای ادبی به آمار و اعداد امکانپذیر نیست. مثلا گفته می‌شود کشور فرانسه بیشترین تعداد برندگان جایزه ادبی نوبل را دارد یا آماری نشان می‌دهد که امریکا و چین هر سال نیمی از کتاب‌های جهان را منتشر می‌کنند و یا گفته می‌شود ایسلند بیشترین کتابخوان‌ها را در جهان دارد. اما فراتر از چنین آمارهایی همه شهرها عاشقان کتابها را در خود جای داده‌اند. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها