{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کدخبر : 8520

تهیه‌کننده مستند «آیدین» می‌گوید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، آن‌قدر که دغدغه ساخت مستندهای اجتماعی و سیاسی را دارد، دغدغه ساخت مستند ورزشی را ندارد و برایش در اولویت نیست، در صورتی که سرمایه آن قابل بازگشت است.

به گزارش هنر ام‌روز، مهدی برجیان، تهیه‌کننده مستند «آیدین» که از دوم شهریور در سینماهای هنروتجربه به نمایش درآمده، تاکید کرد یقین داشته است که اکران این مستند با استقبال مخاطبان روبه‌رو خواهد شد.

او در این‌باره توضیح داد: «این‌که «آیدین» در این دوران که با رکود سینما و شیوع کرونا مواجه هستیم، با استقبال مخاطبان و ورزش‌دوستان مواجه شده ، برایمان جذاب است و همین که تا این زمان این مستند توانسته است ۲ هزار نفر را به سینما بکشاند، جای خوشحالی دارد.»

این تهیه‌کننده ادامه داد: «یاد و خاطره آیدین نیکخواه بهرامی بسکتبالیست فقید در جامعه ورزشی و غیرورزشی همچنان پس از یک دهه از درگذشتش مانا باقی مانده است و از این بابت خوشحال هستیم.»

برجیان با بیان این‌که یک اثر به ویژه مستند با پیگیری‌های زیاد عوامل سازنده می‌تواند اکران خوبی را در سینماها تجربه کند، افزود: «خوشبختانه ۲۰ تیزر از «آیدین» در تلویزیون در بازه‌های مختلف پخش شد، اما تبلیغات تلویزیونی و فضای مجازی یک بخش کار است و بحث مهم‌تر، به تبلیغ کلامی و خودجوش مخاطبان باز می‌گردد که از نظر من یک اکران موفق، نیازمند تبلیغ سینه به سینه است.»

او تاکید کرد: «مصاحبه با عوامل سازنده و شخصیت‌های معروفی که آثار را تماشا می‌کنند، موثر است اما کافی نیست. از سوی دیگر یک اکران موفق نیازمند تلاش شبانه روزی و بدون خستگی است، به ویژه برای آثاری مانند «آیدین» که مستند و به صورت مستقل ساخته شده است. »

تهیه‌کننده «آیدین» ادامه داد: «با ۳۰ آکادمی بسکتبال که عدد خوبی هم هست، ارتباط داشتیم و توانستیم از آن‌ها برای تماشای «آیدین» در سینماها دعوت کنیم اما این اتفاق به صورت گسترده‌تر رخ داد و کسانی «آیدین» را تماشا کردند که ما هیچ دسترسی به آن‌ها نداشتیم و بعدا متوجه شدیم که این مستند را تماشا کرده‌اند. این موضوع ناشی از همان تبلیغات سینه به سینه است.»

برجیان افزود: «البته در میان نباید از تلاش دوستان هنروتجربه که در این مدت نه به صورت روزانه بلکه به شکل ساعتی ما را همراهی کرده‌اند، تشکر کرد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که سوژه و نوع روایت داستان یک مستند بسیار مهم است، گفت: «نوع روایت یک مستند باید به گونه‌ای باشد که مخاطب خسته نشود، به همین دلیل ما هم در «آیدین» که مستندی ۶۰ دقیقه‌ای است، تلاش کرده‌ایم مخاطب خسته نشود و جالب است بدانید بخش اعظم مخاطبانی که این مستند را تماشا کرده‌اند، گفته‌اند که بسیار خوب بود و ما خسته نشدیم.»

این تهیه‌کننده در ادامه با اشاره به این‌که متاسفانه مستندهای ورزشی زیاد در ایران ساخته نمی‌شوند اما هر بار که تولید شده است، بالاترین میزان فروش آن سال را در حوزه مستند کسب کرده ، توضیح داد: «هم اکنون مستند «آیدین» براساس آمار سمفا و خود هنروتجربه، پرفروش‌ترین مستند سال ایران تا این لحظه است. مستندی هم که درباره ناصر حجازی ساخته شد، تبدیل به پرفروش‌ترین مستند سال شد، پس هر زمان مستندی برای شخصیت‌های ورزشی تولید شده، آن اثر پرفروش‌ترین مستند سال شده است و من نمی‌دانم چرا دوستان سمت ساخت این‌گونه از آثار نمی‌روند.»

برجیان ادامه داد: «اطمینان می‌دهم اگر مستندهایی درباره علی دایی و دیگر اسطوره‌های دنیای ورزش ساخته شود، قطعا جزو پرفروش‌ها خواهند بود اما متاسفانه سازوکاری وجود ندارد. البته معتقدم فدراسیون‌ها به جای بریز و بپاش‌هایی که هیچ زمان عایدی در حوزه ورزش و رشته‌های مختلف آن ندارد، بهتر است برنامه‌ای برای ساخت مستند داشته باشند و حداقل در سال یک مستند تولید کنند.»

او در پایان تاکید کرد: «جالب است که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آن‌قدر که دغدغه ساخت مستندهای اجتماعی و سیاسی را دارد، دغدغه ساخت مستند ورزشی را ندارد و برایش در اولویت نیست در صورتی که سرمایه آن قابل بازگشت است.»

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها