{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کدخبر : 7954

موزه هنرهای تزئینی شهر پاریس از روی پنج شنبه میزبان نمایشگاه کاریته و هنرهای اسلامی شد که تاثیر و ارتباط هنر اسلامی و ایرانی را بر طراحی مجموعه جواهرات شرکت کارتیه بررسی می‌‍ کند.

هنرام‌‍روز: اشکال هندسی، هم‌نشینی آبی فیروزه‌ای با سبز زمردی و دیگر ظواهر فریبنده هنر اسلامی در ابتدای قرن بیستم الهام‌بخش شرکت صاحب نام «کارتیه» برای دمیدن روح مدرنیته در طراحی مجموعه‌ای تازه از جواهرات خود بوده است.

این شرکت که سال‌ها در زمینه طراحی، تولید، توزیع و فروش جواهرات و ساعت‌‌های لوکس فعالیت می‌کند قصد دارد برای مدت‌ها از این الهام بهره‌مند شود.

Cartier-Islami-Arts-3

این ایده همچنین بهانه‌ای برای برپایی نمایشگاهی تحت عنوان «کارتیه و هنرهای اسلام» شده که از روز پنجشنبه در موزه هنرهای تزئیتی شهر پاریس آغاز به کار کرد.

بازدیدکنندگان از این نمایشگاه در آثار به عرضه شده شاهد پیوند‌های شگفت‌‌انگیز میان جواهرات لوکس و طرح‌های چشم نواز کاشی‌کاری مساجد، پارچه‌هایی با نقوش عثمانی و جعبه‌های منبت‌کاری شده ایرانی هستند.

معاون رئیس بخش هنرهای اسلام در موزه لوور که یکی از متصدیان نمایشگاه یاد شده است به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «مجموعه‌ای که در اینجا عرضه شده حاصل یک کار تحقیقی و پژوهشی کاملا تازه و کم سابقه است.»

Cartier-Islami-Arts-5

سرپرست بخش جواهرات باستانی و مدرن در موزه هنرهای تزئینی شهر پاریس که یکی دیگر از متصدیان نمایشگاه است نیز به فرانس‌پرس می‌گوید: «ما برای نخستین بار در نمایشگاهی مختص جواهرات توانستیم کلیه مراحل خلق و آفرینش را بازسازی کنیم.»

در گزارش خبرگزاری فرانسه از این نمایشگاه آمده است: لویی کارتیه، نوه بنیانگذار خانه جواهرات کارتیه با الهام ازجنبش هنر نو در ابتدای قرن بیستم تلاش کرده بود که «چیزهایی (طرح‌هایی) تازه، شاید ملهم از هنر روسیه و یا شاید از هنر ایران به مشتریان عرضه کند» اما به ظاهر هنر ایرانی در این میان برنده شده است. بدین ترتیب هنرهای اسلامی به تدریج هم سطح نقاشی‌های بزرگ غربی جایگاه خود را در میان طراح‌های تازه این شرکت بزرگ جواهرسازی پیدا می‌کند.

cladding_panel_from_iran_in_late_14th_-_15th_century

سرپرست بخش جواهرات باستانی و مدرن در موزه هنرهای تزئینی شهر پاریس در این خصوص به فرانس‌پرس می‌گوید: در آن زمان بخش قابل توجهی از جواهرات ملهم از هنرهای اسلامی طراحی و ساخته شد و این امر به شرکت کارتیه امکان داد تا همسو با جنبش هنر نو، در جهت مدرنیته حرکت کند.

به گفته این متصدی نمایشگاه «کارتیه و هنرهای اسلام» الگوهای هندسی با الهام از معماری اسلامی و جواهرات آجری شکل نیز با الگوبرداری از پوشش سرامیکی نمای مساجد در آسیای مرکزی ساخته شد.

ارتباط رنگ‌ها نیز کاملا شرقی است به نحوی که به عنوان مثال از سبز به عنوان «رنگ بهشت» در کنار آبی روشن فیروزه‌ای و آبی تیره لاجوردی استفاده شده است.

tiara_cartier_london_special_order_1936._platinum_diamonds_turquoise._sold_to_the_honorable_robert_henry_brand._cartier_collection._vincent_wulveryck_collection_cartier_c_cartier

17th_century_court_belt_from_iran_or_india_-_silk_with_silver_thread_-_from_the_louvre

2748031-795557812

47e8f940df41890e7ab66c012122c51b

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها