{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ساترا یا ارشاد؟ گره نمایش خانگی در بهارستان باز می‌شود

ساترا یا ارشاد؟ گره نمایش خانگی در بهارستان باز می‌شود
کدخبر : 6974

علاقه‌مندان فیلم و سریال در روزهای گذشته از ممیزی‌هایی که ساترا، سازمان وابسته به صداوسیما روی برنامه‌ها و سریال‌ها اعمال کرده، انتقاد کرده‌اند و اکنون کمیسیون فرهنگی مجلس قصد دارد به این موضوع ورود کند.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایران آرت، هلیا نصیری در همشهری نوشت: محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اواخر شهریورماه زمانی که هنوز از انتخابش در وزارتخانه ۲۰روزی نگذشته بود، اظهارنظری درباره وضعیت نمایش خانگی کرد؛ موضوعی که پیش از این با حضورش در وزارتخانه برخی از اعضای خانه سینما و اتحادیه تهیه‌کنندگان خواستار رسیدگی به این موضوع شده بودند.

مدت‌هاست که درباره نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی صحبت‌های زیادی شده و سینماگران خواستار این هستند که این بخش نظارتی به وزارت ارشاد بازگردد و مجموعه ساترا دیگر نظارت بر تولید و نمایش مجموعه‌ها نداشته باشد؛ مجموعه‌ای که زیرنظر صدا‌وسیما بوده و مدتی است ۲ شورای مجوز تولید و مجوز پخش آن از سوی علی‌عسکری، رئیس وقت سازمان حکم گرفته و انتخاب شده بودند.

با توجه به صحبت‌های وزیر و پیگیری‌ها از سوی وزارتخانه و تأکید بر اجرای قانونی کار، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم عنوان کرده تغییر نهاد ناظر بر شبکه نمایش خانگی در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفته؛ چراکه این کمیسیون هم از عملکرد ساترا رضایت ندارد.

سیدعلی یزدی‌خواه در گفت‌وگویی که با خانه ملت داشته، تصریح کرده: "موضوع نظارت بر شبکه نمایش خانگی از چندین سال قبل محل اختلاف بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما بود. به‌علت ضعف مفرط نظارت‌ها در دولت دوازدهم در کمیسیون فرهنگی تصمیم‌گیری شد نظارت بر VOD‌ها به ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) زیرنظر صداوسیما واگذار شود." وی البته در ادامه توضیح داده: "با توجه به صحبت‌های وزیر دولت سیزدهم درباره بازگشت نظارت بر شبکه نمایش خانگی از ساترا به وزارت ارشاد، این موضوع مطالبه سینماگران نیز هست و مجدد آن را در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار می‌دهیم." عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به عملکرد ضعیف ساترا و شکایات مردمی و سینماگران نسبت به آن، گفت: طی مدتی که ساترا مسئولیت نظارت بر VODها و شبکه نمایش خانگی را برعهده داشت از عملکرد ساترا به هیچ عنوان راضی نیستیم و ساترا به‌درستی به وظایف خود عمل نکرده است؛ به همین دلیل در نشست آتی کمیسیون به این موضوع ورود خواهیم کرد.

ساترا یا ارشاد

یزدی‌خواه از دعوت هر دو بخش (ساترا و وزارت ارشاد) به کمیسیون فرهنگی در آینده‌ای نزدیک برای تعیین‌تکلیف این مسئله خبر داد و گفت: "با توجه به اینکه این آثار برای نمایش خانگی تولید می‌‎شود و خانواده‌ها مخاطب این آثار هستند باید از شاخص‌های لازم برخوردار باشد که امیدواریم پس از جلسه با طرفین به نتیجه مناسب دست یابیم."

البته این مطالبه از سوی سینماگران در دولت قبلی هم بوده و در دولت قبل هم کمیسیون فرهنگی نقش زیادی در گرفتن نظارت از وزارت ارشاد داشت و حالا با توجه به عدم‌نارضایتی از عملکرد ساترا، باید دید کمیسیون فرهنگی می‌تواند برای این موضوع تعیین‌تکلیف کند یا خیر؟

پیشگو و حاشیه دیگر

ساترا در چند هفته گذشته با ممیزی و حذف و عدم‌اجازه برای پخش برنامه‌ها و سریال‌ها در پلتفرم‌ها حالا به یک ممیز تمام‌عیار تبدیل شده که حواشی زیادی را هم ایجاد کرده است. آخرین نمونه‌اش هم برنامه "پیشگو" است. در روزهای گذشته پخش گفت‌وگوی پژمان جمشیدی با الناز حبیبی در قسمت ۱۹ برنامه "پیشگو" با ممیزی فراوان، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرد. 

به‌دنبال این حواشی ساترا اطلاعیه‌ای در ۴بند صادر کرده و در آن نوشته است: "تهیه‌کننده محترم برنامه با علم به نکات و ملاحظات تصویری، این قسمت را قبلا ضبط کرده بود. پس از ارزیابی توسط کارگزار، به‌دلیل نوع اصلاحات و راهکار عوامل تولید، به احترام مخاطب تصمیم بر عدم‌انتشار این برنامه بود. 

ساترا با توجه به اصرار عوامل تولید به انتشار با همین شیوه فعلی و با رویکرد جلوگیری تحمیل ضرر به بخش خصوصی، با مسئولیت شخص تهیه‌کننده و رسانه نماوا، با انتشار این قسمت -با وجود کیفیت نامناسب- موافقت کرد." در پایان این اطلاعیه هم آمده که این حواشی ایجاد شده محصول اقدامات بدون ملاحظه و اصرار بر انتشار اثر با هر کیفیتی است.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها