{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

شهره لرستانی به رییس جدید صداوسیما چه گفت؟

شهره لرستانی به رییس جدید صداوسیما چه گفت؟
کدخبر : 7112

شهره لرستانی عمده مشکلات سازمان صداوسیما را اینگونه عنوان کرد که این رسانه در دایره بسته یکسری کارگردان، برنامه ساز و نویسنده گیر کرده است و به همین دلیل، اغلب آثار خروجی تلویزیون تکراری است.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایسنا، این بازیگر در گفت و گویی با ایسنا، درباره عملکرد سازمان صداوسیما و پیشنهادش به رییس جدید، چنین اظهار کرد: امیدوارم که با این تغییرات بنیادی، مشکل قدیمی سازمان صداوسیما مبنی بر انحصاری بودن، برطرف و فضای کار برای همه دوستداران همکاری با صداوسیما فراهم شود و فضاهای جدیدی را مهیا کنند تا کسانی که توانایی این را دارند که با قصه های جذاب مردم را شاد کنند، دوباره دعوت شوند.  

همیشه این گروه خاصی هستند که در تلویزیون راه پیدا کرده اند

این بازیگر و کارگردان در ادامه تصریح کرد: در سال های گذشته فضای صداوسیما انحصاری بود و درصد کمی اجازه نویسندگی، کارگردانی و برنامه سازی داشتند. امیدوارم با کمک ریاست جدید، این درهای بسته باز شود و افراد خلاق را دعوت کنند، قصه های تازه و کارگردان های تازه نفس را به این فضا راه بدهند، از بازیگران پرتوان فراموش شده یا بازیگران پرتوان تئاتری کمک بگیرند که معمولا در گروه خاصی نیستند. چون همیشه گروه خاصی هستند که به تلویزیون راه پیدا کرده اند و عده ای دیگر از هنرمندان هیچگاه امکان راه یافتن به تلویزیون را نداشتند تا هنرنمایی کنند.

راه نفسی برای نیروهایی ارزشمند باز شود

لرستانی ضمن تبریک به رییس جدید صداوسیما، گفت: تقاضای من این است که این سدها شکسته شود و راه نفسی هم برای نیروهای ارزشمند، باز شود. رفیق بازی و باندبازی کنار برود. یک نویسنده پشت سر کار تمام نشده اش، شروع به نگارش کار دیگری می کند یا کارگردانی بلافاصله پس از کار جدیدش، سریال دیگری را کلید می زند؛ خب، اینها نمی خواهند فرصتی برای فکر کردن داشته باشند؟ تفحص و بررسی کنند و ببینند به مردم چه چیزی آموزش می دهند. اگر کمی راه برای آدم های تازه باز شود، آنها هم می توانند کمی نفسی بکشند. می توانند خلاق تر برگردند.

صداوسیما در دایره ی بسته یکسری کارگردانان و نویسنده

این هنرمند عرصه نمایش و تصویر، درباره ساخت آثار نمایشی طنز در تلویزیون، پیشنهاد داد: باید به طنزپردازان اجازه دهند که در این حوزه متخصص شوند. یک کار طنز را به آقا یا خانم ایکس می دهند که اصلا نمی تواند یک لطیفه را درست تعریف کند حالا او چگونه می تواند یک کار طنز بسازد و یا اینکه به خانم ها برای ساخت کار طنز اعتماد نمی کنند. خانم و آقای ایکس تکرارنشدنی هستند، درست؛ ولی آیا نسل جدید یک نیروی جدید به عنوان کارگردان و برنامه ساز خلاق نمی خواهد؟ تا چه زمان سراغ افراد قدیمی می روند. صداوسیما در دایره بسته یکسری کارگردان، برنامه ساز و نویسنده گیر کرده است؛ به همین دلیل اغلب آثار خروجی تلویزیون تکراری است. مگر یک کارگردان و نویسنده چقدر می تواند فکر کند که همین طور پشت سر هم در حال کار هستند و فرصتی برای سفر، مطالعه یا تجربه زندگی ندارند و دائم تولید اثر می کنند. چطور می خواهند این اثرها با هم فرق داشته باشند. اینها فقط به هم چسباندن یکسری پلان و کمی هم ربط دادن چند تا آدم و صحنه به هم است.

این بازیگر تاکید کرد: اثر هنری زمانی به وجود می آید که خالق اثر بتواند بر اساس فکر، تحقیق و تفحص کند و زمان بگذارد و تجربه کند، نه اینکه مدام کار کند. در حالی که اگر فرصتی فراهم شود که بقیه هم کار کنند، آنها هم می توانند با کارهای قوی تری برگردند. قصد من این نیست که بگویم قدیمی ها کار نکنند، اگر فرصتی برای بقیه ایجاد شود آنها هم راه نفسی دارند که کمی زندگی کنند و تجربه هایشان بیشتر شود.

ما دیگر کهنه کار این ماجراییم آقای رئیس جدید!

لرستانی با یادآوری اینکه در طول هشت سال گذشته تلویزیون هیچکدام از طرح هایی را که او پیشنهاد داد، نپذیرفته است، گفت: در طول این سال ها هر طرحی در هر شبکه ای دادم، رد شد. حتی یک بار هم در برنامه ای در شبکه پنج سیما از من دعوت شد و جلوی آنتن قول دادند که حتما کار می دهند اما هیچکدام از وعده ها درست نبود. بعد از آن سه طرحم در شبکه پنج رد شد و اینکه آدم ها را سر کار می گذارند. اگر با کسی بخواهند کار کنند با یک نصفه صفحه طرح هم کار می کنند اما اگر کسی را بخواهند رد کنند، می گویند برو ۱۰ صفحه ای بنویس، ۴۰ صفحه ای بنویس و در پایان هم می گویند رد شد. ما دیگر کهنه کار این ماجراییم آقای رئیس جدید! شما دیگر اجازه ندهید این فضا باقی بماند. امیدواریم با آمدن شما دور باطل شکسته شود و آدم ها بتوانند کار خلاقانه انجام دهند و مردم متنوعی را پای تلویزیون نگه دارید نه اینکه فقط یک قشر خاص حرف بزنند و یک عده خاص مخاطب آن باشند.

دلم می خواست کارهای خلاقانه ای برای مردم سرزمینم انجام دهم

شهره لرستانی در پایان به آثاری اشاره کرد که برای تلویزیون ساخته است و درباره ی ادامه فعالیتش در این رسانه که با موانع و سد همراه بوده، سخن گفت.

این بازیگر و کارگردان یادآور شد: من در دوره آقای ضرغامی هم تهیه کنندگی کردم و هم هفت تله فیلم ساختم که یکی از آنها «ماه منیر» بود که مورد استقبال قرار گرفت. سریال «ماجرای خاله دنا و شپلک» را کارگردانی کردم. منتهی در سالهای اخیر آنقدر باندبازی وجود داشت که اصلا اجازه ندادند من کار کنم؛ من که پر از شوق بودم برای سرزمینم و دلم می خواست کارهای خلاقانه ای برای مردمم انجام دهم. شاید حضور رئیس جدید فتح بابی شود که این سد شکسته شود و من هم بتوانم برای مردم کشورم برنامه سازی کنم.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها