{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

در نشست ساترا با تهیه کنندگان سریال ها چه گذشت؟

در نشست ساترا با تهیه کنندگان سریال ها چه گذشت؟
کدخبر : 7849

نشست سازمان تنظیم مقررات صوت تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با تهیه کنندگان سریال های شبکه نمایش خانگی برگزار شد.

به گزارش هنر ام‌روز، سازمان تنظیم مقررات صوت تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) امروز، ۲۸ مهر ماه نشستی را با جمعی از تهیه‌کنندگان سریال‌های شبکه نمایش خانگی برگزار کرد تا تعامل این سازمان و تولیدکنندگان محتوا را تسهیل و تقویت کند.

وحید فرهمند، قائم‌مقام رئیس ساترا در ابتدا با معرفی و تبیین کارکرد دبیرخانه محتوای حرفه‌ای ساترا بیان کرد: تلاش کردیم کارگزاری را که هم فهم بازار و هم فهم محتوا داشته باشد، ایجاد کنیم تا مسیر برای رسیدن به نهادی تنظیم‌گر هموار باشد.

وی سپس با ارائه گزارشی درباره عملکرد این دبیرخانه توضیح داد: درصد مداخله ساترا در محتوای آثار رسیده به دبیرخانه تا شهریور امسال حدود ۷.۳۸ درصد بوده که امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که این میزان صفر شود و همه تولیدکنندگان این بخش به خودتنظیم گری برسند.

فرهمند با بیان برخی از شاخص‌های ارزیابی در این دبیرخانه گفت: فراوانی آسیب‌هایی چون آسیب به ارزش‌های نهاد خانواده، آسیب به باورها و اعتقادات، آسیب به ارزش‌های انقلابی و ملی و گفتار نامناسب در میان این شاخص‌ها بیشتر بوده‌اند.

او در ادامه به تلاش‌های ساترا برای در نظر گرفتن موضوعات مرتبط با حق مالکیت آثار و حمایت از آن اشاره کرد و خطاب به این تهیه‌کنندگان گفت: زحمات متولیان امر از تهیه‌کنندگان تا بسترهای انتشار این آثار باید به خلق ثروت بینجامد. ما با هر اتفاقی که موجب نقض حقوق شما شود برخورد می‌کنیم.

قائم مقام رئیس ساترا همچنین با قول مساعد به رفع موانع احتمالی بر سر راه صدور مجوز ساخت آثار در شبکه نمایش خانگی، از تهیه‌کنندگان آثار نمایش خانگی دعوت کرد با پیشنهادهای خود شیوه‌های تقویت ارتباط مؤثر با تهیه‌کننده و سازندگان این آثار را تقویت کنند.

وی گفت: مخاطبان محتواهای بومی‌ پلتفرم‌ها، در مقایسه با محتواهای خارجی نظیر سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای یا پلتفرم‌های خارجی درصد بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند که بسیار بااهمیت و برای ساترا ارزشمند است؛ ازاین‌رو تقویت و حمایت از آن دغدغه ماست.

تهیه کننده ها چه گفتند؟

به گزارش ایسنا، در این جلسه تهیه‌کنندگانی چون: محمدرضا تخت‌کشیان، محمد شایسته، محمدحسین قاسمی، اسماعیل عفیفه، علی اسدزاده، علی سرتیپی، مصطفی احمدی، مصطفی کیایی و مهدی فرجی نیز حضور داشتند که دیدگاه‌های مختلفی درباره چگونگی تقویت روابط دو طرف و همچنین کمک به جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی به تولیدکنندگان آثار مطرح شد.

«آگاه نبودن تهیه‌کنندگان به ساختار نظارتی ساترا»، «داشتن نماینده‌ای از تهیه‌کنندگان در ساترا برای تعامل سازنده و بهتر»، «تسریع در صدور مجوز ساخت»، «رفع موانع تولید آثار با در نظر داشتن اشتغال‌زایی این حوزه» و «پرهیز از نگاه به تولیدات شبکه نمایش خانگی به‌عنوان رقیب» ازجمله محورهایی بود که این تهیه‌کنندگان در نشست با قائم‌مقام ساترا مطرح کردند.

نمایش سیگار در سریال «زخم کاری» اشتباه بود

محمدرضا تخت‌کشیان در این نشست گفت: آمار ارائه شده درباره میزان مداخله ساترا در محتوای سریال‌های شبکه نمایش خانگی نشان می‌دهد بیش از ۹۲ درصد از این محتوا مطابق قوانین این سازمان بوده که نشان دهنده شناخت تهیه‌کنندگان از چهارچوب‌ها است.

وی با اشاره به دیدگاه‌های مخاطبان درباره سریال «زخم کاری» و انتقادشان به نمایش بیش از حد سیگار کشیدن شخصیت‌های این اثر توضیح داد: نمایش سیگار در سریال زخم کاری اشتباه بود و ما این انتقاد را می‌پذیریم. ما می‌خواهیم در چارچوب‌ها کار کنیم و با آسیب‌هایی چون شبکه‌های ماهواره‌ای و سریال‌های خارجی مقابله کنیم، پس باید برای این کار حمایت شویم و با تعامل با همدیگر تولید کنیم.

تولید کشور ما نفت نیست، بلکه هنر است

همچنین علی سرتیپی، از تهیه کنندگان حاضر در این نشست، «استقبال مردم از سریال‌های نمایش خانگی به جای سریال‌های خارجی» را از نقاط قوتی دانست که باید قدر آن را دانست.

محمدحسین قاسمی یکی دیگر از تهیه کنندگان شبکه نمایش خانگی نیز در این نشست گفت: تولید کشور ما نفت نیست، بلکه هنر است و برای مانع زدایی از صدور این هنر باید از هنرمندان حمایت کرد و اگر ساترا در این مسیر حرکت کند به مانع زدایی از تولید کمک کرده است.

کار می کنیم بدون اینکه اطمینانی به بازگشت سرمایه داشته باشیم

اسماعیل عفیفه هم در بخشی دیگر از این نشست با بیان سختی‌های تولید سریال تلویزیونی در اوضاع اقتصادی کنونی گفت: ما در این شرایط تلاش می‌کنیم کار کنیم بدون اینکه اطمینانی به بازگشت سرمایه داشته باشیم.

مهدی فرجی، تهیه کننده با تأکید بر اینکه ساترا نگاه حذفی به محتوا ندارد، گفت: بهترین روش برای ایجاد تعامل میان ساترا و سازندگان سریال‌های شبکه نمایش آنلاین، روش برقراری گفت‌وگوست.

وی افزود: ساختار باید به گونه‌ای تعریف شود که سازندگان بتوانند با برقراری تعاملی سازنده با ساترا، ارتباط موثری برقرار کنند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها