{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

زندگینامه و بیوگرافی شهلا ناظریان/ پیشکسوت دوبله‌ی ایران و صدای ماندگار

زندگینامه و بیوگرافی شهلا ناظریان/ پیشکسوت دوبله‌ی ایران و صدای ماندگار
کدخبر : 13438

شهلا ناظریان (۵ دی ۱۳۲۶ – ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱) صداپیشه، مجری رادیو و بازیگر ایرانی بود.

به گزارش هنر ام‌روز، شهلا ناظریان در سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد و به تشویق مادرش از سال ۱۳۴۱ و همزمان با تحصیل در دبیرستان وارد عرصهٔ دوبله شد. او در ابتدا با نقش‌های کوتاه زیر نظر عطاءالله کاملی، سعید شرافت و محمدعلی زرندی گویندگی را آغاز کرد و سپس به پیشنهاد روبیک در استودیو دماوند به‌مدت ۵ سال مشغول شد و به‌خاطر استعدادش خیلی زود به عنوان گویندهٔ نقش‌های اول مورد توجه مدیران دوبلاژ قرار گرفت.

ناظریان در طول سال‌های فعالیت در دوبلاژ، به‌جای بسیاری از بازیگران جهان از جمله اینگرید برگمن، لورن باکال، سوفیا لورن، دایان کیتون، راکوئل ولش و الیزابت تیلور گویندگی کرده‌است. یکی از درخشان‌ترین گویندگی‌های او در دوبلهٔ فیلم کازابلانکا به‌جای اینگرید برگمن در کنار گویندگی حسین عرفانی به‌جای هامفری بوگارت است. گویندگی‌اش به‌جای گوگوش در فیلم در امتداد شب از دیگر اجراهای اوست وبه‌جای مریل استریپ نیز گویندگی کرده‌است. همچنین وی از گویندگان فعال دوبلهٔ همزمان در جشنوارهٔ فیلم کودک و نوجوان اصفهان بوده‌است.

او همسر حسین عرفانی، دوبلور و بازیگر و دخترعموی ایرج ناظریان، دوبلور ایرانی است. دخترش مهسا عرفانی نیز در دوبله فعالیت دارد. او از اواسط دههٔ هشتاد و پس از بیماری، به ندرت گویندگی می‌کرد و به عنوان مدیر دوبلاژ مشغول به کار بود.

shahla-nazerian-photokade-com-6

شهلا ناظریان در کنار دوبله، در برنامهٔ رادیویی «صبح جمعه با شما» فعالیت داشته‌است. بازیگری در تئاتر را از سال ۱۳۶۸ تجربه کرد و همچنین در سریال‌های تلویزیونی «این خانه دور است» (ساختهٔ بیژن بیرنگ و مسعود رسام) و داستان یک شهر (ساختهٔ خسرو معصومی) و فیلم‌های سینمایی «خوش‌خیال»، «پرِ پرواز» و «شب بخیر غریبه» به عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخته‌است. اجرای مسابقهٔ تلویزیونی «تلاش» به همراه حسین عرفانی و نیز گویندگی در تیزرهای تبلیغاتی از دیگر فعالیت‌هایش به‌شمار می‌آیند.

اولین نقش بزرگ

چند ماه بعد از شروع کار ، توانست در دوبله فیلم «هشت زن از جهنم» با مدیر دوبلاژی سعید شرافت اولین نقش بزرگ خود را بدست آورده و خود را شکوفا کند.

 

درخشش

یکی از درخشان ترین گویندگی های خانم ناظریان دوبله فیلم مشهور «کازابلانا» به جای بازیگر «اینگرید برگمن» در کنار حسین عرفانی بود.

4650815

گویندگی اش به جای گوگوش در فیلم «در امتداد شب» از دیگر کارهای بیاد ماندنی ایشان می باشد و صدایش روی بازی «مریل استریپ» نیز خوش درخشید.

 

ازدواج اول

شهلا ناظریان در اولین ازدواج خود با همکارش «سعید شرافت» ازدواج کرد که این زوج 15 سال اختلاف سن داشتند و در نهایت این زندگی به جدایی ختم شد.

سعید شرافت دانش آموخته زشته زبان و ادبیات فارسی بود که در سال 1379 درگذشت.

sherafat-shahla-photokade-com

 

ازدواج دوم و فرزندان

خانم ناظریان برای بار دوم در سال 1363 وقتی 37 ساله بود با حسین عرفانیان 42 ساله ازدواج کرد که ثمره این زندگی دو دختر بنام «مهسا» و «رستا» شد.

pic-145562-1503208226

فرزندان کجا هستند

رستا به هیج عنوان به حرفه ما علاقه نداشت و رفت و دکترای تغذیه گرفت اما مهسا این حرفه و کلا هنر را دوست داشت و الان در این عرصه حضور دارد.

shahla-nazerian-photokade-com-7

در عرصه بازیگری

خانم دوبلور در کنار دوبله ، در برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» حضور داشت و از سال 1368 هم بازی ر تئاتر را بصورت جدی شروع کرد.

سال 1370 در سریال «این خانه دور است» کنار شهلا ریاحی و حمیده خیرآبادی وارد قاب تلویزیون شد و سال 1374 هم در سریال «داستان یک شهر» حضور داشت.

images

مدیر دوبلاژ

در کنار دوبله به مدت 15 سال مدیر دوبلاژ بودم اما از سال 1382 دیگر وقت کمی برای دوبله داشتم و کاملا درگیر مدیر دوبلاژی شدم

شاید در این مدت 60 تا 70 فیلم را مدیر دوبلاژی کرده ام ، چه برای سازمان ، چه برای رسانه های تصویری و موسسات خصوصی …

از تماشای فیلم تا کتاب

من عاشق فیلم و عاشق کارم هستم ، تا آنجایی که فرصت پیدا کنم حتما فیلم خوب می بینم و تا فرصتی هم باشد حتما کتاب می خوانم.

BF3C548C-F521-4D54-83BE-9D408C9C7DD9

حامی جوان ها هستم

دعا می کنم همه مردم موفق باشند ، مخصوصا جوانها ، من همیشه حامی جوانها هستم ، خودم دوتا دختر جوان دارم و می دانم آینده این کشور متعلق به جوان هاست.

جوان ها باید درست شکل بگیرند ، موفق باشند و آینده ساز ایران باشند.

IMG10280424

بهترین نقش در دوبله

اگر از هر دوبلوری دیگری از بهترین نقشش سوال کنیم حتما می گویند همه نقش هایش را دوست دارم ، من نیز همینطور هستم.

حتی در فیلم های درجه سه سعی کرده ام به بهترین شکل ممکن حسم را بگیرم و نقش مورد نظر را خوب حرف بزنم و در این راه ههمیشه از جان و دل مایه می گذارم.

هر کاری در دوبله نشان دهنده نمودار کاری من است و من دوست دارم تمام کارهایم از عالی ترین نمودار برخوردار باشد.

علت فوت شهلا ناظریان

از اواسط دهه هشتاد و بعد از بیماری به ندرت گویندگی می کند و تا چند پیش بعنوان مدیر دوبلاژ مشغول به کار بود تا اینکه 4 اردیبهشت 1401 در 75 سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

همسرشان حسین عرفانی هم 21 شهریور 1397 به علت سرطان ریه در 76 سالگی فوت کرده بود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها