{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

امین زندگانی : خدا خیلی دوست‌مان داشت که تلفاتی نداشتیم

امین زندگانی : خدا خیلی دوست‌مان داشت که تلفاتی نداشتیم
کدخبر : 10308

امین زندگانی در بحبوحه روزهای کرونایی نمایشنامه «رویا در شب نیمه تابستان» اثر شکسپیر را دست گرفت تا آن را بعد از تمرین‌هایی طولانی با هنرجویان جوانش روی صحنه بیاورد. حالا یک سال و اندی از شروع تمرین‌های این نمایش می‌گذرد و این اثر نمایشی به زودی روی صحنه می‌رود.

به گزارش هنر ام‌روز، این بازیگر و کارگردان در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره آماده‌سازی و اجرای این اثر نمایشی ارایه می‌دهد.

اجرای «رویا در شب نیمه تابستان» اولین تجربه کارگردانی زندگانی در تئاتر نیست. سال ۷۳ جوانکی ریز نقش درباره مبلغ کمک هزینه اجرای خود با دبیر وقت جشنواره تئاتر فجر گفتگو می‌کرد اما دبیر جشنواره، باورش نمی‌شد که این پسر جوان قرار است نمایشنامه «به من دروغ بگو» نوشته نصرالله قادری را در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر روی صحنه بیاورد. آن هم با حضور ده بازیگر. به هر حال این نمایش در آن مقطع در تالار مولوی روی صحنه رفت و با استقبال تماشاگران رو به رو شد ولی امین زندگانی در سال‌های بعد بیشتر به عنوان بازیگر، مشاور، تهیه‌کننده و سرپرست گروه اجرایی در تئاتر حضور داشت.

او حالا بعد از سال‌ها بار دیگر در فضای کارگردانی قرار گرفته است . هرچند خودش می‌گوید حضورش بیشتر جنبه معلمی دارد تا کارگردانی.

زندگانی از سیزدهم همین ماه نمایش «رویا در شب نیمه تابستان» اثر ویلیام شکسپیر را با حضور ۲۵ هنرجوی جوان در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌برد.

او با ارایه توضیحاتی درباره روند آماده‌سازی این نمایش می‌گوید: خدا خیلی دوست‌مان داشت که در مدت تمرین این نمایش هیچ یک از اعضای گروه درگیر بیماری نشد و هیچ تلفاتی نداشتیم.

زندگانی که یک سال و اندی است تمرین این نمایش را آغاز کرده، ادامه می‌دهد: این نمایش را به صورت کارگاهی و با تکیه بر توانمندی هنرجویان خودم در آکادمی بازیگری سینمایش تمرین کرده‌ایم. البته در این مدت به دلیل تعطیلات پی در پی کرونایی آسیب بسیار دیدیم و متاسفانه بعضی از اعضای گروه، امکان همراهی با ما را نیافتند و در این اجرا حضور ندارند ولی خوشبختانه هیچ یک از اعضا، درگیر بیماری نشدند و از این جهت خدا خیلی دوست‌مان داشت.

او با تقدیر از همراهی خانواده هنرجویان اضافه می‌کند: آنها با حوصله و صبر بسیار و البته با اعتماد کامل در کنار این کار قرار گرفتند. روزی که تمرین را آغاز کردیم، صحبتی از واکسن نبود و شرایط بسیار ترسناک می‌نمود. با این حال خانواده‌ها به ما اعتماد کردند و ما هم سفت و سخت همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردیم و خوشبختانه مشکلی پیش نیامد و حالا جای خوشحالی است که زحمات بچه‌ها بعد از این همه سختی، به بار نشسته و به زودی روی صحنه در مقابل تماشاگران قرار خواهد گرفت.

زندگانی درباره بازنویسی متن شکسپیر هم توضیح می‌دهد: به خط کلی متن وفادار بوده‌ایم ولی به نوعی آن را طراحی کردیم که مناسب اجرای هنرجویان جوان باشد. البته این به معنای آن نیست که کار را خیلی ساده و دم‌دستی کرده‌ایم اما از آنجاکه اجرای کامل نمایشنامه شکسپیر، طولانی مدت می‌شد، متن را موجز کرده‌ایم و بعضی جاها را هم متناسب با فرهنگی خودمان آداپته کرده‌ایم. اصولا خیلی درگیر این نشدیم که کار خیلی فرنگی باشد یا جنبه کمدی آن چیره شود و بخواهیم تماشاگر را به هر قیمتی بخندانیم بلکه بیشتر تلاش‌مان این بود بستری فراهم کنیم برای هنرجویان جوان تا آموزه‌های تئاتری خود را در فضای اجرا و در برخورد با تماشاگر، محک بزنند.

او اضافه می‌کند: البته این هنرجویان یک دوره کامل آموزشی را پشت‌سر گذاشته بودند و در این مدت بسیاری از آنان در زمینه بازیگری و کارگردانی و ... در پروژه‌های گوناگون فعالیت داشتند. در این پروژه هم همه چیز به شکل گروهی و کارگاهی اتفاق افتاده و بچه‌ها در طراحی‌های کار هم مشارکت داشته‌اند . حضور من هم بیشتر از آنکه جنبه کارگردانی داشته باشد، حالت معلمی دارد و از این جهت بسیار خوشحالم.

زندگانی که امسال اولین فیلم سینمایی خود را هم کارگردانی کرده، درباره فعالیتش در تئاتر و سینما در روزهای سخت کرونایی می‌گوید: از همان روز اول ورود کرونا، به این فکر می‌کردم که نباید منفعل بود و خدا دوست‌مان داشت که منفعل نشدیم. این هم یک نوع جنگ است. مگر در جنگ زندگی را تعطیل می‌کنیم؟! هر جنگی ارتش خود را دارد و در این جنگ هم دو ارتش بزرگ داشتیم؛ اول کادر درمان که همه ما مدیون تلاش‌ها و گذشت‌هایشان هستیم و دوم، عزیزانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعال هستند و با سختکوشی و خطر پذیری، با ساخت آثار هنری متنوع، مخاطب را از محتوای فرهنگی بهره‌مند ساختند تا در این دوران سخت تنها به محتوای فضای مجازی که چندان هم با کیفیت نیست، بسنده نکند.

زندگانی که بخش بزرگی از بازیگران اولین فیلم خود را از میان هنرجویان موسسه آموزشی‌اش انتخاب کرده، ادامه می‌دهد: خوشبختانه با این بچه‌ها شکل یک خانواده را پیدا کرده‌ایم و تجربه‌های خیلی خوبی در کنار هم به دست آورده‌ایم. البته اولین فیلم من به جشنواره فجر امسال  نرسید و با وسواسی که در زمینه ساخت موسیقی و دیگر مراحل آن داریم، به احتمال زیاد، فیلم را به جشنواره سال آینده ارایه می‌دهیم.

او از همراهی مدیران تماشاخانه ایرانشهر با اجرای نمایشش نیز قدردانی می‌کند و می‌افزاید: در این یک سال و با وجود سختی‌هایی که تعطیلات کرونایی تئاتر به ما تحمیل کرد، مدیران تماشاخانه ایرانشهر به قراردادمان وفادار بودند و مانند خانواده هنرجویان، خیلی با ما همراهی کردند.

نمایش «روی در شب نیمه تابستان» از شامگاه سیزدهم دی ماه به مدت سی شب در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود و الیکا عبدالرزاقی، دیگر بازیگر و مدرس تئاتر و همسر امین زندگانی هم به عنوان مشاور، با اجرای این اثر نمایشی همکاری دارد.

این نمایش از تاریخ یاد شده هر شب راس ساعت ۲۰ اجرا خواهد شد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها