{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سویه اُُمیکرون بر تماشاگران تئاتر تاثیر گذاشت؟

سویه اُُمیکرون بر تماشاگران تئاتر تاثیر گذاشت؟
کدخبر : 11366

کارگردان نمایش «دریازدگی» معتقد است سویه اُمیکرون کرونا بر کلیت تماشاگر تئاتر اثر چندانی ندارد ولی بر تماشاگران نمایش‌های تجربی‌تر و خاص‌تر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

به گزارش هنر ام‌روز، هرچند سالن‌های تئاتر با بهبودی نسبی شرایط و گسترش واکسیناسیون همگانی با ظرفیت صدر درصدی به فعالیت خود ادامه می‌دهند ولی این نگرانی هست که سویه اُمیکرون کرونا مشکل دیگری برای خانواده تئاتر ایجاد کند.

با این همه بعضی از کارگردان‌ها از جمله امیر سپهر تقی لو، کارگردان نمایش «دریازدگی» معتقدند این سویه تاثیر چندانی بر کلیت مخاطبان تئاتر نگذاشته است.

تقی لو که پیش از این به عنوان دستیار، مجری طرح، تهیه کننده و ... با گروه‌های نمایشی متعددی همکاری داشته است، با اجرای نمایش «دریازدگی» اولین تجربه کارگردانی خود را پشت سر می‌گذارد.

او این روزها آخرین اجراهای این نمایش را در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌برد و در گفتگویی با ایسنا از وضعیت اجرای نمایش در این مقطع زمانی می‌گوید.

نمایشنامه «دریازدگی» نوشته عباس جمالی است که پیش از این با کارگردانی خود او و بازی بازیگرانی چون پانته‌آ بهرام، رضا بهبودی و ... روی صحنه رفته بود.

تقی لو درباره انتخاب این متن و نگرانی از بابت قیاس اجرای او با اولین اجرای این نمایشنامه توضیح می‌دهد: اول قرار بود نمایشنامه «پنج ثانیه برف» را کار کنم و حتی تمرین آن را هم آغاز کردیم ولی به دلایلی نشد که آن را اجرا کنیم. صادقانه بگویم در آغاز برای اجرای «دریازدگی» نگرانی داشتم ولی با خواندن متن متوجه شدم این نمایشنامه همچنان جای کار دارد و می‌توان با تغییراتی، اجرایی تازه و به روز از آن داشت و این چنین شد که این نمایشنامه در اجرای ما تغییرات بسیاری کرد. با اینکه خود من اجرای قبلی آن را ندیده‌ام ولی تماشاگرانی که هر دو اجرا را دیده‌اند، می‌گویند تفاوت بسیاری دارند.

62164255

او در پاسخ به این پرسش که چرا اولین تجربه کارگردانی خود را در مقطع سخت کرونایی روی صحنه برده و آیا دوری بسیاری از هنرمندان حرفه‌ای تئاتر از فعالیت‌های اجرایی سبب شده جوان‌ترها راحت‌تر کار کنند؟ می‌گوید: واقعیت این است که من فقط به برنامه‌های خودم نگاه کردم. سال گذشته با ده یازده پروژه همکاری داشتم و در آینده نیز برنامه‌های بسیاری خواهم داشت. این مقطع زمانی، تنها وقتی بود که سرم خلوت بود و می‌شد خودم کارگردانی کنم.

تقی لو درباره تاثیر سویه اُمیکرون کرونا بر تماشاگران تئاتر نیز توضیح می‌دهد: به هر حال تاثیراتی دارد ولی بر مخاطب کلی تئاتر چندان موثر نبوده است. با این حال سالنی مانند تالار انتظامی خانه هنرمندان که معمولا میزبان نمایش‌های خاص‌تر و تجربی‌تر است، می‌تواند تا حدودی تحت تاثیر سویه اُمیکرون قرار بگیرد ولی در کلیت مخاطب تئاتر اثر چندانی نداشته است.

این فعال تئاتری ادامه می‌دهد: در حال حاضر اعتمادسازی در تماشاگران تئاتر برای حضور در سالن‌های نمایش تاحدودی انجام شده است ولی چون سالن‌های تئاتر با ظرفیت صد در صدی فعالیت می‌کنند، در هر حال مخاطبان نگرانی‌هایی هم دارند ولی من در کل از میزان حضور تماشاگران در سالن اجرایی خودمان راضی هستم.

تقی لو اولین تجربه کارگردانی خود را تجربه‌ای شیرین می‌داند و علاقه‌مند است باز هم در مقام کارگردان، نمایش‌های دیگری را روی صحنه ببرد.

نمایش «دریازدگی» نوشته عباس جمالی و کار امیر سپهر تقی لو ساعت 18 و سی دقیقه در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌رود.

آرش صفایی، کیمیا آهنگران ، نگار اکبری و مهران مرادی گروه بازیگران دریازدگی را تشکیل می‌دهند.

همچنین سید عماد عامری مجری طرح و محسن نجفی‌نیا به عنوان مدیرتولید این پروژه را همراهی می‌کنند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها