{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

حسین کیانی:

یک عذرخواهی،ساده انجام بدهید !

یک عذرخواهی،ساده انجام بدهید !
کدخبر : 4553

حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با نگارش یادداشتی، انتقادهای خود را از نسبت به عملکرد مدیران هنری در زمینه تئاتر مطرح کرد و از آنان خواست تا با یک عذرخواهی ساده، وجدان خود را آسوده کنند .

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایسنا، این هنرمند در یادداشت خود که آن را در اختیار ایسنا قرار داده،  خطاب به وزیر ارشاد، معاون هنری و مدیر مرکز هنرهای نمایشی نوشته است :

«باسلام

درطول دوران کرونا از آغاز تا همه‌گیری و تا کنون که اوج ( پیک) پنجم این بیماری آغازشده و برای چندمین بار باعث تعطیلی آسیب پذیرترین هنر، یعنی تئاتر شده، شما به عنوان متولیان و مسئولین  و پاسخگویان مستقیم امورفرهنگی و هنری و نمایشی می‌توانستید برنامه‌های گوناگونی برای جلوگیری از آسیب‌های وارده به هنرتئاتر و هنرمندان و فعالان این عرصه‌ی بااهمیت فرهنگی طراحی و اجرا کنید که نکردید. شما می‌توانستید با واقع‌نگری و پیش‌بینی دقیقِ شرایط و ابعاد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی هنرتئاتر نه تنها از آسیب‌ها جلوگیری کنید بلکه زمینه‌های ایجاد شغل و کسب حداقل درآمد و رفاه اجتماعی و اقتصادی برای هنرمندان و دست‌اندرکاران هنرهای نمایشی را فراهم کنید که نکردید. شما به جای این که صرفاً تئاتر را از یک گروه شغلی به گروه شغلی دیگری وارد کنید و زندگی سخت و پرمشقت هنرمندان تئاتر را به شرایط ناپایدار این بیماری پُردامنه گره بزنید و به هیچ پیشنهاد و اعتراضی گوش نسپارید،  می‌توانستید در این مدت با همدلی و همکاری با هنرمندان تئاتر از خود نام نیکی به یادگار بگذارید که نگذاشتید.»

حسین کیانی در بخش دیگری کارهای نکرده را برشمرد و خطاب به مسئولان نوشت:

«برای ثبت در حافظه‌ی تاریخ تئاتر شمارِ زیادی از کارهای نکرده‌ی شما جایشان خالی و ناپیداست. مثلِ تولید و ضبط تصویری آثارنمایشی در سالن‌های تئاتر و قراردادن این آثار با قراردادهای مشخص و معلوم با هنرمندان تئاتردر سامانه‌ای به نام تصویرتئاتر یا هر نام دیگر که می‌توانست تمام هنرمندان تئاتر که اجرا یا نوبت اجرایشان در مدت بیماری کرونا دچار آسیب  و تعطیلی شده بود را پوشش دهد و ضمن ایجاد کار، درآمدزایی قابل قبولی هم برایشان داشته باشد.

دیگر از این می‌توانستید فیلم تئاترهای سابقِ بسیاری از هنرمندان را با ساز و کاری مشخص ( نه از آن گونه جفاهایی که آن سامانه‌ی معروف با آثارنمایشی می‌کند) به مخاطبین فضاهای مجازی عرضه کنید و به این شکل درآمدی را برای بسیاری از هنرمندان تئاتر تعریف کنید.

شما حتی می‌توانستید با برگزاری بسیاری اجراها و کارگاه‌ها و کلاس‌ها به صورت مجازی تحت یک سامانه‌ی نظام‌مند، هنرمندان تئاتر را در بحث اجراهای برخط و آموزش، فعال کرده و ضمن گسترشِ و دامنه‌دار کردن هنرهای نمایشی برای انواع مخاطب در سراسر کشور، درآمد متوسطی را هم برای پژوهش‌گران و مدرسان و مترجمان هنرتئاتر تعریف نمایید.

شما در ساده‌ترین و ملموس‌ترین شکل ممکن می‌توانستید از بودجه‌ی هنرهای نمایشی برای هنرمندان و دست‌اندرکارانِ غیررسمی و غیرپیمانیِ هنرتئاتر، حقوق بیکاری تعریف کنید و سرنوشت نامعلوم بودجه‌ی تئاتر را دراین مدت دوساله، کمی معلوم‌تر کنید.

شما کارهای ضروری و موثر دیگری هم می‌توانستید برای جلوگیری از این همه آسیب به هنر تئاتر و هنرمندانش انجام دهید که نداید.» 

این کارگردان با اشاره به روزهای پایانی مسئولیت مدیران فعلی از آنها خواست تا برای کارهای که می توانستند ،انجام بدهند اما نکردند،عذرخواهی کنند. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها