{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نمی‌خواستیم روزه شک‌دار بگیریم

نمی‌خواستیم روزه شک‌دار بگیریم
کدخبر : 9457

دبیر بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی با ارایه توضیحاتی درباره دلایل برگزاری این جشنواره به صورت آنلاین، از وضعیت آموزش نمایش‌های ایرانی در دانشکده‌های هنری انتقاد و آن را در حد زنگ انشا توصیف کرد.

به گزارش هنر ام‌روز، در نشست خبری بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی که صبح شنبه ۱۳ آذر ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، داود فتحعلی بیگی، دبیر این جشنواره، حمیدرضا اردلان، دبیر بخش همایش پژوهشی و سمینار و محمد حسین ناصربخت، قائم مقام این جشنواره توضیحاتی درباره بخش‌های گوناگون این رویداد هنری ارایه کردند.
در این نشست، فتحعلی بیگی با بیان تاریخچه برگزاری این جشنواره یادآوری کرد که جشنواره تئاتر آیینی سنتی سال ۶۸ شکل گرفته و در آغاز ۱۳ گروه در ان حضور داشتند و بخش نقالی و شبیه‌خوانی نداشت تا اینکه زنده یاد هاشم فیاض همت کرد و در بخش شبیه‌خوانی حضور یافت و حالا خوشحالیم در این دوره و بعد گذر این سال‌ها طیف‌های سنی گوناگون از نونهال تا کهنسال در جشنواره شرکت دارند.

او با اشاره به انتقاداتی که نسبت به شیوه برگزاری جشنواره به صورت آنلاین مطرح شده است، گفت: هرچند مدتی است سالن‌های تئاتر بازگشایی شده، اما زمانی که برای برگزاری این دوره از جشنواره تصمیم می‌گرفتیم، همزمان با پیک پنجم کرونا بود و پیش‌بینی می‌شد پیک ششمی هم در راه باشد. بنابراین هر چند در این فاصله سالن‌ها باز شدند ولی برنامه‌ریزی ما انجام شده بود بویژه اینکه گزارش‌هایی درباره ابتلای بعضی از هنرمندان به کرونا به ما رسیده بود و درست نبود با جان هنرمندان و گروه‌های شرکت‌کننده بازی کنیم. ضمن اینکه در شیوه آنلاین، تماشاگران در سراسر کشور به آثار جشنواره دسترسی دارند. به هر حال می‌خواستیم روزه شک‌دار نگیریم.
او همچنین اعلام کرد که بخش میدانی جشنواره به صورت حضوری برگزار می‌شود.


 فتحعلی بیگی سپس با ابراز تاسف از جای خالی آموزش نمایش‌های ایرانی در دانشگاه‌های هنری افزود: فقط دو واحد نمایش در ایران در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود که همان هم در حد زنگ انشاست. در حالیکه گستره آموزشی این گونه‌های نمایشی بسیار قابل توجه است.

او با اشاره به دو سالانه بودن جشنواره تئاتر آیینی سنتی ادامه داد: این شیوه حرکت ما را لاک‌پشتی کرده ولی تلاش خود را انجام می‌دهیم.
فتحعلی بیگی همچنین تاکید کرد که تلاش شده در انتخاب آثار بخش‌های گوناگون جشنواره، حق کسی ضایع نشود.

 دبیر جشنواره تئاتر آیینی سنتی درباره بودجه جشنواره توضیح داد: پیشنهاد ما رقم ۳ میلیارد بود که در نهایت ۲ میلیارد تصویب شد که امیدوارم محقق شود.
به گفته او، نمایش‌های جشنواره به صورت رایگان در فضای مجازی و از طریق سایت تیوال و تلویزیون تئاتر ایران ارایه می‌شوند.
او همچنین درباره تبلیغات شهری در این دوره از جشنواره توضیح داد:  در حال حاضر در اتوبان تهران کرج یک پلاکارد بزرگ نصب شده است.
او درباره نظارت ساترا بر اکران اثار جشنواره و حاشیه‌های احتمالی آن هم گفت: به هر حال این قانونی است که باید اجرا شود و نمی‌توان برای آن کاری کرد.


حمیدرضا اردلان، دبیر هشتمین همایش پژوهشی این دوره از جشنواره هم توضیحاتی درباره آثار رسیده به این بخش ارایه کرد.
او با اشاره به اینکه امسال نخستین سالی است که جشنواره بعد از درگذشت جلال ستاری برپا می‌شود، ادامه داد: جایگاه علمی آقای جلال ستاری که کاملا مشخص است و به همین دلیل از دوره سوم همایش، جایزه‌ای به نام ایشان نامگذاری شد و امسال هم تندیسی که توسط هنرمند برجسته بهروز دارش طراحی شده. به برگزیدگان داخلی و خارجی این بخش اهدا می‌شود. این تندیس با نظر خود استاد ستاری طراحی شده بود و یک سیمرغ است. ضمن اینکه آخرین روز همایش نیز به نام آقای ستاری است.


اردلان با ارایه توضیحاتی درباره انتشار مقالات این همایش در دوره‌های گذشته، ابراز خرسندی کرد که در این سال‌ها پژوهشگرانی از تمام قاره‌ها در این رویداد شرکت کرده‌اند.
او اعلام کرد که در این همایش مباحث و مقالات میان رشته‌ای،  محوریت دارند و جریان علمی این همایش با دانشکده‌های تئاتری ارتباط خوبی برقرار کرده است.


سپس محمد حسین ناصربخت، قائم مقام این جشنواره توضیحاتی درباره کتاب‌هایی که در این دوره از جشنواره منتشر می‌شوند، ارایه کرد و افزود: توجه ویژه به پژوهش‌های آیینی سنتی از نکاتی است که جشنواره آغازگر آن بود و هرچند هنوز به آرزوی خود در زمینه تاسیس پژوهشکده نمایش‌های سنتی و بنیاد نمایش‌های آیینی نرسیده‌ایم ولی این مسیر را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم با توجهی که نسل جوان دارد، به این هدف نزدیک شویم.


 او ادامه داد: از جمله کتاب‌هایی که امسال منتشر شده‌اند، دفتر تقلید است که شامل مجالسی است که عمدتا توسط هنرمندانی مانند سعدی افشار یا یوسفی در رادیو اجرا شده‌اند.
 دفتر شبیه‌خوانی هم دیگر کتابی است که توسط مهدی صفاری‌نژاد و داریوش نصیری گردآوری شده و عمدتا شامل شبیه‌نامه‌هایی است که بر مبنای ادبیات ایران همچون داستان رستم و سهراب و ... شکل گرفته است.

ناصربخت با اشاره به برگزاری جشنواره به صورت انلاین گفت: هرچند زنده ماندن هنر تئاتر برایمان بسیار مهم است ولی مراقبت از جان هنرمندان اولویت دارد و در زمان برنامه‌ریزی‌های ما شرایط به گونه‌ای نبود که بتوان ریسک کرد وگرنه ما هم می‌دانیم تئاتر باید زنده اجرا شود و نمایش ایرانی هم همینطور.

در این نشست، ۵ عنوان کتاب جشنواره رونمایی شد.

 هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از فردا، یکشنبه ۱۴ آذر ماه کار خود را آغاز می‌کند و  بخش صحنه‌ای این جشنواره هم از روز سه شنبه ۱۶ آذر ماه آغاز می‌شود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها