{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نتیجه یک پژوهش در استرلیا نشان می‌دهد

بازدید از موزه کیفیت زندگی افراد مبتلا به زوال عقل را بهبود می‌بخشد

بازدید از موزه کیفیت زندگی افراد مبتلا به زوال عقل را بهبود می‌بخشد
کدخبر : 1104

محققان دریافته اند که بازدید از موزه های هنری و شرکت در فعالیت‌های فرهنگی می تواند برای افرادی که با دمانس (زوال عقل) زندگی می‌کنند، مفید باشد. نتایج یک مطالعه در استرلیا نشان می‌دهد که بازدید از گالری هنر ملی استرالیا به کاهش افسردگی و سطح استرس، این افراد کمک کرده‌است. محققان دریافته اند که دمانس (زوال عقل) بر حافظه افراد و همچنین نحوه تفکر و احساس و عملکرد آن‌ها تأثیر می گذارد، و شرکت در چنین برنامه‌هایی می‌تواند بر کیفیت زندگی این افراد تاثیر مثبت و قابل توجهی داشته باشد.

هنر‌ام‌روز-مه‌سیما شکریان: بر اساس گزارشی از آرت نت، طی چند سال اخیر تأثیر مثبت هنر بر سلامت روان افراد توسط پزشکان به رسمیت شناخته شده است. نتیجه مطالعه‌ای که اخیراً توسط دانشگاه "کانبرا"(Canberra) منتشر شده است، نکات مثبت زیادی را در تجربه بازدید افراد مبتلا به دمانس ازیک فضای هنری امن نشان می‌دهد.

نتیجه این مطالعه درمجله‌ تخصصی بیماری آلزایمر منتشر شده است. گفته می‌شود سطح استرس‌ افراد مبتلا به زوال عقل که در برنامه‌ای ویژه بازدید از گالری هنر ملی استرلیا شرکت داشتند، به شدت کاهش داشته داشته و کیفیت زندگی و عملکرد شناختی‌شان افزایش یافته است.

این گروه شامل 28 نفر بودند که یا با سرپرست بیمارستان و یا یکی از اعضای خانواده، طی شش هفته در برنامه ویژه بازدید از موزه شرکت داشته‌اند. بخش انتخابی موزه برای بازدید این افراد شامل ترکیبی از نقاشی ها، مجسمه ها و منسوجات بود. این آثار برای تحریک افکار و برداشت‌های جدید از هنر و تشویق افراد گروه به صحبت کردن و شرکت در بحث‌های تحلیل آثار بوده‌است.

محققان برای اندازه گیزی میزان استرس این افراد، نمونه های بزاق‌شان را آزمایش کردند. براساس نتایج، عملکرد محور HPA ، که سیستم پاسخگو به استرس است، "به دنبال تعامل در یک برنامه خاص و مناسب برای افرادی که مبتلا به زوال عقل هستند تغییر یافت."

"ناتان دا کانونا"، که سرپرستی پژوهشگران این پروژه مطالعاتی را بر عهده داشت، می گوید: "پیشرفت چشمگیری در بهبود حال شرکت کنندگان سالمند وجود دارد." او می گوید: "بعضی از شرکت کنندگان توسط کارمندان مراکز مراقبت از سالمندان انتخاب شدند ، زیرا بسیار افسرده بودند، اما ما انتظار نداریم که آنها فقط پس از اولین و دومین بازدید از موزه، کاملا تغییر کنند."

یک متخصص تغذیه هم در این باره می‌گوید: "استفاده از داروی ضد افسردگی در مراقبت از سالمندان در استرالیا بسیار متداول است و کاهش علائم افسردگی بدون استفاده از دارو و با یک برنامه تعاملی و فرهنگی امیدوار کننده‌است."

او می گوید بعد از بازدید از موزه، در بعضی از شرکت‌کنندگان تغییرات قابل توجهی رخ داده‌است. او می گوید: "آنها هنگام شرکت در این برنامه مدام لبخند می‌زدند."

موزه هنر ملی استرالیا از سال 2007 تاکنون تورهای ویژه برای بازدید افراد مبتلا به آلزایمر و شرایط خاص را برگزار می کند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها