{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کتابی با تمرکز بر تاریخ هنر زنان منتشر شد

چرا هیچ هنرمند بزرگی زن نبوده‌است؟

چرا هیچ هنرمند بزرگی زن نبوده‌است؟
کدخبر : 1107
مترجم: مه‌سیما شکریان

کتابی با آثار هنری 400 هنرمند زن از 50 کشور جهان منتشر شد. در آثار منتخب این کتاب تصویر اثری از هنرمند ایرانی "منیره شاهرودی فرمانفرمایان" هم به چشم می‌خورد. این کتاب نبوغ هنری، هنرمندان زن را نشان می‌دهد.

به گزارش هنرام‌روز و بر اساس خبری که آرت نت نیوز منتشر کرده‌است، هنگامی که کتاب تاریخ هنر جانسون برای اولین بار در سال 1962 منتشر شد، به منبعی معتبر برای آموزش تاریخ هنر غرب تبدیل شد. درهیچ کدام از بخش‌های این کتاب به هنرمندان زن پرداخته نشده بود و این مورد تا سال 1986 اصلاح نشد.

در راستای این بی عدالتی تاریخی به هنرمندان زن انتشارات (Phaidon) با همکاری شرکت کرینگ (Kering) مادر برندهای  گوچی ، ایو سن لوران و سایر مارک های لوکس این کتاب را منتشر کرده‌است. این کتاب با هدف نشان دادن نبوغ هنرمندان زن در تمامی زمینه‌های هنرهای تجسمی منتشر شده‌است.

این کتاب عنوان خود را از مقاله مشهور "لیندا ناکلین"، "چرا هیچ هنرمند بزرگی زن نبوده است؟"  گرفته. این مقاله که اکنون در دانشگاه‌های هنر تدریس می‌شود، شرایط اجتماعی را بررسی می‌کند که موجب تسلط مردان بر دنیای هنر می‌شود و انتشارات با خط کشیدن روی واژه زنان از خواننده می‌خواهد که بیش از هر چیز و بدون قضاوت جنسیت به آثار هنری کتاب توجه کند.

هنرمندان در این کتاب بر اساس حروف الفبا و از زمان‌های مختلف گردآوری شده‌اند و در کنار نام و آثار هر هنرمند شرح مختصری از زندگی او توضیح داده شده‌است.

در این کتاب نام هنرمندانی مثل  جورجیا اوکایف، مری کاست، دایان آربوس ، یایوی کوساما و کارا واکر به چشم می‌خورد. همچنین خوانندگان در این کتاب با نام‌هایی نوظهور در عرصه هنر زنان نیز آشنا خواهند شد.

در کنار انتشار این کتاب نسخه‌های محدودی از بعضی آثار کتاب به نفع بنیادی که برای مبازرات ضد جنسیتی تلاش می‌کند، نیز چاپ شده‌است.

9780714878775-879x1024

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها