{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سال 2019 در روزهای پایانی

مهاجرت، آلودگی و جنگ موضوعات مهم سال گذشته

مهاجرت، آلودگی و جنگ موضوعات مهم سال گذشته
کدخبر : 1213

سال 2019 میلادی در روزهای پایانی است. موزه‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری اروپا و آمریکا در تدارک برنامه‌هایی برای تعطیلات هستند. سال 2019 با اتفاقاتی همراه بود. بعضی از آن‌ها به نتیجه رسیدند و بعضی از آن‌ها تا به امروز ادامه دارند. آرت نت نیوز چند اتفاق فرهنگی هنری مهم سال 2019 را بررسی کرده‌است.

هنرام‌روز- مه‌سیما شکریان: آغاز سال 2019 با پانصدمین سالگرد تولد "لئوناردو داوینچی" هنرمند ایتالیایی همراه بود. بین فرانسه و ایتالیا اختلافاتی بر سر امانت آثار ارزشمند این هنرمند از ایتالیا به فرانسه پیش آمد. این آثار قرار بود برای نمایشگاهی به مناسبت بزرگداشت پانصدمین سالگرد تولد داوینچی در موزه لوور پاریس به فرانسه بروند. سال 2020 پانصدمین سالگرد تولد "رافائل" است. باید دید آیا چنین مشکلاتی دوباره پیش خواهد آمد؟ به نظر می‌رسد در برگزاری نمایشگاه‌هایی برای بزرگداشت هنرمندان بزرگ، تفکیک مسائل هنری از مسائل سیاسی کار سختی باشد.

در سال 2019 تغییرات آب و هوایی چالشی بزرگ پیش روی تمامی مردم جهان قرار داده‌است و بسیاری از هنرمندان به این موضوع برای خلق آثار هنری توجه کرده‌اند و برگزاری چندین رویدادهای هنری با تمرکز بر همین موضوع بوده‌است. در کنار این اعتراضات زیادی هم در سراسر جهان برای انجام اقداماتی درست برای حل این بحران اتفاق افتاده‌است. این موضوع حتی هنرمندان و رویدادهایی هنری را هم برای اقداماتی درست‌تر و تولید آلودگی کمتر به فکر فروبرده‌است.

آتش سوزی در کلیسای نوتردام در تاریخ 15 آوریل هم یکی از دیگر از اتفاقات فرهنگی و هنری مهم سال 2019 بود. البته بخش‌های زیادی از این بنا به طرز معجزه آسایی سالم ماند. همچنین دولت فرانسه وعده بازسازی این کلیسا را داده‌است. این آتش سوزی همچنین اتفاقی برای یادآوری آسیب پذیری ساختمان‌های تاریخی بود. مثلا در سال 2018 موزه ملی برزیل در آتش سوزی به طور کامل تخریب شد و برزیل در تلاش است تا بنای مجموعه جدیدی را بنا کند.

موضوع دیگر مورد توجه در سال 2019 بازگرداندن آثار باستانی کشورهای افریقایی تحت استعمار کشور اروپایی، به مبدا اصلی آن‌ها بود. موزه‌های اروپا موضع مشخصی درباره این موضوع اعلام نکرده‌اند.

در سال 2019 همچنین نشست‌هایی جهت تغییراتی در تعریف سنتی موزه برگزار شد.

جنگ‌های و نا آرامی‌های سال‌های گذشته در عراق و سوریه باعث از بین رفتن بسیاری از سایت‌های تاریخی و فرهنگی در این کشورها بود. این روزها اما اخبار زیادی از خرابی و نا آرامی در این فضاها به گوش نمی‌رسد. 

مهاجرت و پناهندگی به دلیل جنگ‌ها و نا آرامی‌های سال‌های اخیر نیز موضوعی بود که هنرهای معاصر را تحت تاثیر قرار داد. یکی از آثاری مهمی که با موضوع مهاجرت نمایش داده‌شد لاشه کشتی در دوسالانه ونیز بود که حدود 1000 نفر طی سفر غیر قانونی‌شان با آن جان باختند. این کشتی اثر هنری بود که توسط هنرمند "کریستوف بیچل" نمایش داده شد.

*تصویر خبر اثر هنری "کریستوف بیچل" است.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها