{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نمایشگاهی از شیرین نشاط در لندن

سرزمین رویاها راوی مشکلات مهاجران رنگین پوست آمریکا

سرزمین رویاها راوی مشکلات مهاجران رنگین پوست آمریکا
کدخبر : 1738

شیرین نشاط هنرمند ایرانی- آمریکایی در جدیدترین نمایشگاه خود "سرزمین رویاها" موضوعی متفاوت ازآثار قبلی‌اش را مورد توجه قرار داده‌است. این هنرمند در مجموعه جدیدش تبعیض و تنوع نژادی مهاجران آمریکا را بررسی کرده است. او برای آماده کردن "سرزمین رویاها" به ایلت نیومکزیکو آمریکا سفر کرده و از مهاجران متنوع این ایالت که اکثرا فقیر هستند، عکاسی کرده‌است. او می‌گوید برتر شمردن سفیدپوستان و تعصب به این موضوع در آمریکا امری واقعی و رو به افزایش است.

هنرام‌روز-مه‌سیما شکریان: این نمایشگاه با عنوان "سرزمین رویاها" اولین نمایشگاه "شیرین نشاط" در لندن است. "سرزمین رویاها" شامل تعدادی عکس و نمایش یک فیلم کوتاه از این هنرمند است.

این فیلم سیاه و سفید، داستان یک دانشجوی هنر ایرانی به نام سیمین را روایت می‌کند که به آمریکا سفر کرده و در طول سفرش از مهاجران آمریکا عکاسی می‌کند. این هنرمند جوان از سوژه‌های عکاسی‌اش می‌خواهد تا درباره آرزوها و رویاهایشان صحبت کنند.

"شیرین نشاط" می‌گوید سال‌ها در آمریکا زندگی کرده‌است و آن‌جا را کشور خود می‌داند اما فکر می‌کند آمریکا و سیاست‌های مهاجرتی‌اش در حال تغییر هستند.

بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا سیاست‌های رفتاری با مهاجران ایرانی و مهاجرانی از کشورهای دیگر تغییر کرده‌است و این موضوع باعث پیش آمدن مشکلاتی برای این مهاجران شده‌است.

"شیرین نشاط" می‌گوید رویاهای مهاجران بدون توجه به این‌که از کجا آمده اند شبیه یکدیگرند. کابوس‌ها و اضطراب‌های ما مشابه هستند. همه از پیری، مرگ، جنگ و آوارگی می ترسند.

این هنرمند  که پیش از این برای خلق آثارش مسائلی از کشور خودش ایران را مورد توجه قرار می‌داد، در این نمایشگاه از تبعیض با مردمی سخن می‌گوید که ایرانی نیستند و رنگین پوستان مهاجر آمریکا را در بر می‌گیرند.

60 عکس پرتره در این نمایشگاه ارائه شده‌است. "شیرین نشاط" برای عکاسی ازپرتره افرادی که سوژه عکس‌هایش بودند به آن‌ها مبلغ 20 دلار پرداخته کرده‌است. او می‌گوید دلیل انتخاب ایالت نیو مکزیکو برای خلق آثار این نمایشگاه تنوع نژادی این ایالت است همچنین این ایالت یکی از فقیرترین قسمت‌های آمریکا است.

"شیرین نشاط" می‌گوید تبعیض و برتر دانستن افراد سفید حتی در اروپا و انگلیس هم روبه افزایش است. او عقیده دارد هنرمندان در راستای تعهد به مسئولیت اجتماعی‌شان باید به چنین مسائلی توجه کنند. چه هنرمندانی که در سطح کلان و تجاری هنر فعال هستند و چه هنرمندانی که مخاطبان کمتری دارند.

او قصد دارد، نقش خود را به عنوان یک هنرمند و هر قدر هم ناچیز برای اطلاع رسانی درباره تبعیض و تنوع نژادی مهاجران ایفا کند.

شیرین نشاط بعد از پایان نمایشگاهش مجددا به نیومکزیکو باز خواهد گشت، تا نسخه بلندتر فیلم "سرزمین رویاها" را بسازد. او در حال جمع آوری منابع مالی برای ادامه این پروژه است.

نمایشگاه "سرزمین رویاها" تا 28 مارس در گالری گودمن لندن ادامه خواهد داشت.

"شیرین نشاط" (1336 ایران) عکاس و فیلمساز ایرانی-آمریکایی است. او در امریکا ساکن است و از سال 1353 برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد. او در تمام سال‌های فعالیتش به عنوان یک هنرمند مهاجرت و مسائلی از ایران را موضوع اصلی خلق آثارش قرار داده‌است. او در سال 2009 موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردان از جشنواره فیلم ونیز برای فیلم "زنان بدون مردان"  شد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها