{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

با وجود بحران کرونا فعالیت‌های تجسمی تعطیل نیستند

با وجود بحران کرونا فعالیت‌های تجسمی تعطیل نیستند
کدخبر : 1840

در پی شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های فرهنگی و هنری جزو اولین مشاغلی بودند که تعطیل شدند و زمان بازگشاییشان هنوز مشخص نیست. در پی این تعطیلی‌ هنرمندان و گالری داران و کارمندان هنری در معرض آسیب اقتصادی و از دست دادن شغلشان هستند. در این راستا گالری‌ها و مسئولان صنفی هنرمندان دست به اقداماتی در زمینه بهبود شرایط زده‌اند. در این گزارش با تعدادی از فعالان در عرصه تجسمی گفت و گو کردیم. فصل مشترک تمام نظرات ادامه فعالیت هنری با وجود شرایط فعلی است.

هنر‌امروز-مه‌سیما شکریان: این روزها بیشترین نگرانی جامعه تجسمی کاهش فروش آثار هنری است که به مشکلات اقتصادی برای هنرمندان و گالری‌داران مخصوصا گالری‌دارانی که در فضای استیجاری فعالیت می‌کنند منجر شده‌است.

همچنین حمایت گالری داران از هنرمندان مشکل شده‌است و تاثیر فرهنگی نمایشگاه‌های نقاشی با لغو نمایشگاه‌های حضوری از دست رفته است.

اما هنرهای تجسمی این روزها تعطیل نیستند و از طرف گالری‌ها و هنرمندان اقداماتی برای گذر از این روزها انجام شده‌است.

در ادامه گفت و گوهایی کوتاه با الهه جواهری، رزیتا شرف جهان، شاهد صفاری، آذرخش عسگری، مژگان قدوسی، مریم مجد، هنگامه معمری و امیر شلمانی و بهزاد نژاد قنبر را می‌خوانیم.

الهه جواهری رییس انجمن صنفی گالری داران و مدیر گالری الهه

با همکاری یکدیگر از این شرایط گذر خواهیم کرد

تاثیر شرایط پیش آمده بر هنرهای تجسمی را چگونه می‌بینیید و پیش بینی می‌کنید این مشکل تا کجا ادامه پیدا کند؟

پیش بینی خاصی برای شرایط نداریم، چون زمان پایان وضعیت مشخص نیست و شرایط برای گالری داران و هنرمندان بسیار سخت شده‌است. از هفته اول اسفند ماه گالری‌ها تعطیل شدند و نمایشگاه‌ها به زمان دیگر موکول شدند. این برای گالری‌هایی که اجاره پرداخت می‌کنند سخت تر هم هست. همچنین هر گالری نسبت به هنرمندانش تعهد دارد و  برای انجام این تعهد با مشکل مواجه شده و هنرمندان نیز با کاهش فروش آثار هنری و تعطیلی آموزشگاه‌ها هنری دچار مشکلاتی شده‌اند. چرا که تعداد زیادی از هنرمندان در آموزشگاه‌ها تدریس می‌کنند.

جایگزین کردن فروش آنلاین یا برگزاری نمایشگاه آنلاین می‌تواند به بهبود این شرایط کمکی بکند؟

می‌توانم بگویم گالری الهه یکی از قدیمی ترین گالری‌ها در فروش آنلاین آثار هنری است. از سال 77 همزمان با افتتاح نمایشگاه‌ها تصویر آثار هنرمندان را در سایت گالری در دسترس علاقه مندان قرار می‌دادیم، همچنین آثاری از هنرمندان پیشکسوت نیز در سایت این گالری برای نمایش و فروش ارائه می‌شد و ما گاهی برای عکاسی از آثار هنرمندان پیشکسوت به آتلیه آن‌ها هم می‌رفتیم. خوشبختانه این روزها خرید آثار هنری به صورت آنلاین بیشتر شده‌است اما گالری الهه قصد برگزاری نمایشگاه جدید و فقط آنلاین را ندارد. چرا که خریداران آثار تجسمی ترجیح می‌دهند که آثاری را که می‌خواهند بخرند را از نزدیک ببینند.

انجمن صنفی گالری داران چه اقدامی برای کمک به هنرمندان و گالری داران انجام داده‌است؟

در حال حاضر همگی با همراهی یکدیگر در تلاش هستیم تا ازاین شرایط بیرون بیاییم و درانجمن صنفی گالری داران هم جلساتی برای حل مشکلات برگزار کرده‌ایم و نامه‌ای هم برای وزارت ارشاد نوشته‌ایم.

شاهد صفاری مدیر تالار  این/جا

به دنبال راه حلی خلاقانه هستیم

آیا امسال در مقایسه با سال گذشته خرید آثار هنری کاهش پیدا کرده‌است؟

هنوز زمان زیادی از شروع سال جدید نگذشته تا بخواهیم فروش امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم، اما با توجه به این که امسال  نمایشگاه نوروزی را آنلاین برگزارکردیم و آثار ارائه شده در این نمایشگاه چاپ دستی بودند که قیمت پایین تری از نقاشی دارند، نتیجه فروش بد نبود. نمایشگاه نوروزی سال گذشته حضوری برگزار شد و کارهای نقاشی در آن ارائه شد که کلا گرانتر از چاپ دستی بود.

آیا برای ادامه فعالیت در این شرایط برنامه ریزی جدیدی دارید؟ پیش بینی می‌کنید این شرایط تا کی ادامه پیدا کند؟

 پایان این شرایط هنوز مشخص نیست  و ما مشغول برنامه ریزی طولانی مدت برای این شرایط هستیم و به دنبال راه حلی برای برگزاری نمایشگاه، با استقبال مخاطبان و بدون برگزار کردن افتتاحیه هستیم، البته رضایت هنرمند هم برایمان مهم است چون هنرمندان مدت‌ها برای کارشان زمان گذاشته‌اند و دوست دارند نمایشگاهشان افتتاحیه داشته باشد.

یکی از مسائل مهم پیدا کردن راه حل‌های خلاقانه و تطبیق با شرایط جدید و گذر از این شرایط با کمترین آسیب است. من و صابر ابر در حال ایده پردازی و مشورت برای پیدا کردن بهترین و خلاقانه ترین راه حل هستیم و از اولین نمایشگاه سال 99 که به روشی جدید برگزار کردیم استقبال بدی نشد.

رزیتا شرف جهان هنرمند و مدیر گالری طراحان آزاد

حمایت از هنرمندان مهم ترین دغدغه گالری هاست

شرایط پیش آمده چه آسیب‌هایی به هنرهای تجسمی وارد کرد؟  

شرایط پیش آمده باعث شد نمایشگاه‌هایی که شاید از دوسال پیش برایشان برنامه  ریزی شده بود،  لغو شوند. این کنسل شدن نمایشگاه‌ها باعث سرخوردگی هنرمندان شده‌است. بعد از این باید نمایشگاه‌ها را به صورت فشرده برگزاریم کنیم. مثلا نمایش دوهفته‌ای باید یک هفته‌ای برگزار شود تا از تاخیر بیشتر در برگزاری برنامه‌ها جلوگیری شود. یکی از راه کارها هم برگزاری نمایشگاه آنلاین است اما این به رضایت هنرمند بستگی دارد.

آسیب دیگر این اتفاق این است که گردش مالی گالری‌ها مختل شده‌است. وضعیت برای گالری‌هایی که اجاره پرداخت نمی‌کنند بهتر است. فروش آثار در گالری‌ها کم و یا مختل شده‌است اما هزینه‌های گالری مثل پرداخت حقوق کارمندان و اجاره بها سرجای خود است. شاید گالری‌ها تا چند ماه با این وضعیت کنار بیایند اما بعد از آن واقعا مشخص نیست که چگونه می‌شود. در ضمن هر گالری ده یا بیست هنرمند را حمایت می‌کند که در این مورد نیز دچار مشکل شده‌است.  متاسفانه وزارت ارشاد هم از ما حمایت نمی‌کند اما ما وظیفه خود می‌دانیم تا از هنرمندان حمایت کنیم.

در این شرایط از انجمن صنفی گالری داران چه انتظاری دارید؟

در این راستا به نظرم انجمن گالری داران هم باید اقدامی کند و سیاستی جدید و کلی و یکپارچه برای شرایط کنونی اتخاذ کند. مثلا برای چند ماه گالری‌ها را تعطیل کند یا به گالری‌ها بگوید از فروش آثار از هنرمندان به جای سی یا چهل درصد ده درصد بگیرد. انجمن گالری داران باید مسئولانه تر عمل کند و در این شرایط هویتی که باید را پیدا کند.

باور عمومی در بین هنرمندان و مردم این است که گالری داران فقط به فکر خودشان هستند اما در حقیقت چنین نیست و حالا شاید زمانی است که ما بتوانیم با حمایت از هنرمندان و معرفی هنر درست و خوب این طرز فکر را تغییر دهیم.

آیا وزارت ارشاد در این شرایط از گالری داران حمایت کرده‌است؟

 از وزارت ارشاد به عنوان یک هنرمند و نه یک گالری دار توقع دارم به هنرمندان کمک کند. کمکی در شان هنرمندان. زمانی که صحبت از برگزاری یک جشنواره است وزارت ارشاد از هنرمندان دعوت می‌کند اما در چنین شرایطی هیچ کمکی به ما نکرده‌است. وظیفه یک دولت این است که در این شرایط نقشی ایفا کند.

آذرخش عسگری نقاش و مدیر گالری آنلاین ارت شاپ طهران

همکاری با هنرمندان شهرهای دیگر در این شرایط قطع شد

شرایط پیش آمده و قرنطینه و تعطیلات روی فروش آنلاین آثار هنری هم تاثیر گذاشته است؟

سال گذشته برنامه ویژه‌ای برای نوروز در نظر نگرفته بودیم و فقط در آغاز سال 98 تعدادی از آثار با تخفیف ده درصدی  به خریداران پیشنهاد دادم که با استقبال خوبی از طرف خریداران روبه رو شد.

برای امسال برنامه ویژه‌ای داشتید که برای عمل به آن با مشکل مواجه شوید؟

 در روزهای قرنطینه و با توجه به این شرایط فراخوانی برای جذب آثار طبیعت بی جان از طرف هنرمندان و فروش آن‌ها ترتیب داده شد و استقبال هنرمندان از پیش بینی‌ من خیلی بهتر بود و تقریبا 600 اثر خوب به دست ما رسید. طبیعت بی جان را به این دلیل انتخاب کردم که برای مخاطبان جذاب تر از پرتره و فیگور است. مشکلی که برای ما پیش آمد این بود که مجبور شدیم اثار هنرمندانی که در تهران زندگی نمی‌کنند را حذف کنیم چون مراحل ارسال آثار با پست می‌توانست برای هنرمندان خطرناک باشد و هم باعث انتقال ویروس شود. البته با کیفیتی که از آثار ارسالی دیدم فکر کردم کاش می‌شد از این آثار نمایشگاهی واقعی برگزار کنم با این شرایط ممکن نبود. مشکل آرت شاپ مشکل فروش نبود اما روال تحویل 24 تا 72 ساعته ارسال کارها تغییر کرد. بعد از تحویل کار از هنرمند سه روز صبر می‌کنم و بعد کار بسته می‌کنم و بعد از بسته بندی هم سه روز طول می‌کشد تا کار را برای خریدار ارسال کنم  تا در این بین ویروس احتمالی جابه جا نشود و از بین رفته باشد و زمانی خاص را برای ارسال کارها در نظر گرفتم تا کمترین تماس را با پیک داشته باشم.

مشکل دیگر این بود دانشجویان هنرِ شهرِ تهران که با ما کار می‌کردند نیز به شهرستان‌ها رفتند و کارهایشان در خوابگاه ماند و اگر کاری از آن‌ها فروخته زمان تحویلش مشخص نیست و به همین دلیل کنسل شد.  

مریم مجد مدیر گالری اثر و تیرآرت

بعد از پایان این شرایط تغییرات زیادی در روند کارها ایجاد می‌شود

شرایط پیش آمده تغییری در روند برگزاری تیر آرت ایجاد می‌کند؟

 بله. در زمستان 98 هفته هنر تیر برگزار نشد تا به صورت همزمان با آرت فر تیر برگزار شود. از مدت‌ها پیش قصد داشتیم این تغییر را ایجاد کنیم و احتمالا شرایط کنونی نیز تغییراتی در روند برگزاری این دوره از تیرآرت ایجاد خواهد کرد.

به عنوان یک مدیر هنری لغو برگزاری نمایشگاه‌های حضوری و برگزاری نمایش آنلاین را چگونه می‌بینید؟

 فروش آنلاین اثر هنری فعلا به عنوان راهکاری جایگزین فروش حضوری شده‌است، اما کافی نیست. البته در سطح بین المللی و ایران مجموعه داران حرفه‌ای عادت به خرید اثر هنری از روی عکس و به صورت آنلاین را دارند.

اما نمایش آثار در گالری تنها یک اتفاق اقتصادی نیست و اتفاق فرهنگی نیز هست. به جز جنبه فروش، مردم در زمان نمایش به گالری‌ها می‌روند و می‌توانند با هنرمندان و آثار هنری آشنا شوند. مثلا گالری اثر روبه روی پارک هنرمندان معمولا بازدید کنندگان غیر هنرمند زیادی دارد و وجود این گالری باعث جذب عده زیادی مخاطب جدید به مخاطبان هنرهای تجسمی می‌شود.

سرمایه گذاری در هنر در این شرایط چگونه است؟

در زمینه سرمایه گذاری در هنر در این شرایط دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه این است بعضی خریداران شرایط کنونی را مساعد می‌بینند و آثار هنری را با قیمت ارزانتر می‌خرند و با گالری ها به صورت خصوصی قرار می‌گذارند و کارشان انجام می‌دهند اما این جایگزینی برای روال همیشگی نیست و سرمایه گذاران دیگری هم هستند که در این شرایط برای سرمایه گذاری در هنر و خرید آثار دست نگه می‌دارند و منتظر می‌مانند تا ببینند چه می‌شود.

در هر صورت پایان شرایط نا معلوم است و برنامه ریزی را ناممکن می‌کند اما به نظر می‌رسد بعد از پایان شرایط فعلی بسیاری از روال‌های معمول که تا پیش از این انجام می‌شد تغییر کند. گالری اثر تا پایان اردیبهشت تعطیل است و تقریبا تمام گالری ها یکی از فصل‌های پر رونق گالری و نمایشگاهی را که معمولا اردیبهشت بود را از دست داده‌اند.

این روزها فعالیت گالری‌ها و هنرمندان در فضای مجازی بیشتر شده این اتفاق را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

این روزها گالری‌های بین المللی فعالیت‌های مجازیشان را بیشتر کردند و به آتلیه هنرمندان می‌روند . در ایران هم کارهایی انجام می‌شود. این به معنی خوب بودن شرایط نیست بلکه این کارها انجام می‌شود تا در این شرایط روند کارهای هنری متوقف نشود اما به معنی جذب مخاطب جدید نیست و شرایط برای هنرمندان و گالری‌ها سخت شده‌است.

مژگان قدوسی مدیر مسئول ماهنامه پیش نگاه و عضو هیئت مدیره انجمن نقاشان

پیش نگاه اردیبهشت ماه چاپ نمی‌شود

شرایط پیش آمده چه آسیبی به هنرهای تجسمی و گالری‌ها و هنرمندان وارد کرد؟

پیش نگاه اطلاع رسانی برنامه 36 گالری را پوشش می‌دهد و در اسفندماه تنها دو افتتاحیه برگزار شد. مشخص نیست این شرایط تا کی ادامه پیدا کند چون همیشه توجه به فعالیت‌های فرهنگی و هنری و حل مشکلاتشان آخرین گزینه است. گالری‌ها دوسال اخیر شرایط اقتصادی بدی را گذراندند و این شرایط هم فشار بیشتری را بر آن‌ها وارد کرد.

به عنوان یکی از اعضا هیئت مدیره انجمن نقاشان مطلع هستم که  از حدود 1500 عضو انجمن 60 درصد معلم هستند و با تعطیلی آتلیه‌ها وآموزشگاه‌ها و کنسل شدن فروش آثار دچار مشکل شده‌اند.

تعطیلی گالری هم دو جنبه منفی دارد یکی لغو نمایشگاه‌هایی از مدت‌ها قبل برایش برنامه ریزی شده و دیگری تامین هزینه گالری‌ها است. در این شرایط حمایت از هنرمندان هم سخت است.

برای پیش نگاه چه اتفاقی افتاده و شما مشغول به چه کاری هستید؟

کار پیش نگاه هم متوقف شده ‌است. البته پیش نگاه خروجی مالی ندارد و بیشتر گردش مالی دارد. در واقع افتتاحیه‌ای برگزار نمی‌شود تا آن را  اطلاع رسانی کنیم و تبلیغی هم به پیش نگاه داده نشده‌است. تمامی عوامل مثل زنجیر به هم متصل هستند و روی یکدیگر تاثیر می‌گذارد.

شماره اردیبهشت پیش نگاه بعد از سال‌ها فعالیت مستمر چاپ نخواهد شد و فقط به صورت مجازی با جلد و یادداشتی از من منتشر خواهد شد. در این سال‌ها پیش نگاه  تنها یک بار در سال 92 چاپ نشد و این دومین بار است.

البته در چنین شرایطی کار هنر تعطیل نیست و گالری‌ها نمایشگاه آنلاین برگزار می‌کنند. همچنین کتاب سال پیش نگاه هم در اینستاگرام و هم در سایت پیش نگاه معرفی شده‌است و مورد استقبال قرار گرفته و بازدید کنندگان زیادی هم دارد. حتی چند هنرمند برای همکاری با کتاب سال آینده پیش نگاه به ما پیغام دادند.

درباره کتاب سال پیش نگاه توضیح دهید.

کتاب سال پیش نگاه از سال 94 به صورت آرشیو یک ساله پیش نگاه و گالری‌ها و در واقع تقویم تجسمی و نمایشگاه‌ها است و با کمک هنرمندان چاپ می‌شود. این شماره اطلاعات 27 گالری و 1600  هنرمند را شامل می‌شود و هر هنرمند در دو صفحه به معرفی می‌شود. معمولا مجموعه دارارن و کیورتورها و محققان و پژوهشگران و ناشرین به این کتاب مراجعه می‌کنند. همچنین چند نسخه از این کتاب‌ها را به خارج از کشور و سفارت‌ها می‌فرستیم چون از ما می‌خواهند.  این دوره کتاب پیش نگاه متنی از آقای سمیع آذرو مقدمه ای هم از من دارد.  

تاثیر بحران کرونا بر سرمایه گذاری در زمینه هنر چه خواهد بود؟

این اتفاق روی سرمایه گذاری در زمینه هنر هم تاثیر دارد و احتمال دارد روی نتیجه حراج تهران هم تاثیر بگذارد، چرا که روی حراجی‌های خارج از کشور هم تاثیرش را گذاشته است. حراج تهران به جنب و جوشی که قبل از برگزاری در فضای تجسمی ایجاد می‌کند اتفاق مثبتی است. همچنین توجه بسیاری از افراد را به اقتصاد هنر جلب می‌کند.

هنگامه معمری مدیر گالری هما

تعطیلی قرنطینه با فصل تعطیلی هنرهای تجسمی در ایران همزمان شد

بحران کرونا روی فضای تجسمی ایران چه تاثیری گذاشت؟

 این یک اتفاق جهانی است و همه را تحت تاثیر قرار داده اما من فکر می‌کنم ایران شانس آورد که از اواسط اسفند با این بحران مواجه شد. معمولا از اواسط اسفند تا پایان فروردین زمان تعطیلی گالری‌های تهران است و اردیبهشت با ماه رمضان همزمان شد و معمولا ماه رمضان زمان آرامی در هنرهای تجسمی است و حتی ما و بعضی گالری‌ها دو هفته از این ماه را تعطیل هستیم. در واقع ایران سال‌هاست که در قرنطینه است و شاید به اندازه کشورهای دیگر در بخش تجسمی ضربه ندید. در حال حاضر هنرمندان در خانه کار می‌کنند و ما سعی در فروش کارها داریم. کسانی که تابلو می‌خرند آسیب چندانی ندیدند اما بخش فرهنگی نمایشگاه حضوری را از دست دادیم. فعالیت‌های مجازی شروع شده که من چندان موافق نیستم چون خریدار نقاشی ترجیح می‌دهد کار را از نزدیک ببیند. ما با هنرمندان تماس گرفتیم از بعضی از کارهایشان پی دی اف درست کردیم و شاید در اردیبهشت بازدید خصوصی برای خریدارانی که مایل هستند، ترتیب دهیم. البته بستگی به شرایط دارد. یک افتتاحیه را در اسفند ماه از دست دادیم و اولین افتتاحیه ما در سال جدید این جمعه بود. احتمالا ترتیب نمایشگاه‌هایی که بعد از این شرایط خواهیم داشت تغییر می‌کندو برنامه ریزی جدیدی خواهیم داشت.

علاوه بر این گالری‌ها کارمندانی هم دارند و سعی می‌کنیم تا جای ممکن تعهدمان را به آن‌ها پرداخت کنیم. اما سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد باید با این شرایط خو بگیریم که این ترسناک است.

در حال حاضر برنامه برای برگزاری نمایشگاه آنلاین نداریم و کارهایی که آنلاین می‌فروشیم از کارهای اصلی هنرمندان نیست.

در مجموع فکر می‌کنم این شرایط جهانی فرصتی خاصی در زندگی همه ما است که شاید هیچ وقت تکرار نشود. زمان زیادی داریم تا زندگی و اتفاقات اطراف خود را با دید جدیدی نگاه کنیم.

امیر شلمانی، مدیر هنری گالری افرند

هنوز زیر ساخت‌های لازم برای فروش آنلاین آثار تجسمی را نداریم

شرایط پیش آمده چه تاثیری بر هنرهای تجسمی و گالری شما داشت؟

  دوم اسفند ماه افتتاحیه ای داشتیم که ماه‌ها بود روی آن کار کرده بودیم. مجموعه‌ای از روابط است که یک نمایشگاه را شکل می‌دهد. این نمایشگاه شامل آثار هنرمندانی است که در طول سال گذشته و سال‌های قبل با گالری افرند همکاری داشتند و مجموعه داران و کیورتورهایی هم که با ما همکاری دارند در برگزاری این نمایشگاه نقش داشتند. ما هر سال در دو مرتبه چنین نمایشگاه گروهی داریم و مرتبه دوم امسال اسفند برگزار شد و بعد از افتتاحیه تعطیل شد و ما از مخاطبان خواستیم  با تماس قبلی و رعایت نکات بهداشتی به گالری مراجعه کنند و در کل همه جا تعطیل شد. اما در فضای مجازی و اینترنت ارتباطمان را با گروه مخاطبانمان حفظ کردیم.

فروش اثر به صورت آنلاین و برگزاری نمایشگاه مجازی می‌تواند راه حلی جایگزین برای شرایط فعلی باشد؟

در واقع برگزاری نمایشگاه به صورت انلاین به زیر ساخت نیاز دارد و ما این زیر ساخت ها را خیلی کم و قبل از این بحران داشتیم و در فضای مجازی فعال بودیم. البته پلتفرمهایی وجود دارد که امکان نمایش و فروش آثار هنری را برای گالری‌ها فراهم می‌کند اما این کافی نیست. مثل این است که اتاقی را انتخاب کنید و بگویید اینجا گالری است. به زمینه چینی احتیاج دارد. زمینه های ارتباطی گالری‌ها با طیف زیادی از مخاطبان ضعیف است به خصوص در بحث فروش هنرمندانی هستند که پیشکسوت اند و مارکت خوبی دارند درباره آن‌ها مشکلی نیست، اما هنرمندان جوانی هستند که باید معرفی شود و معرفی آنلاین آنها سخت است و دراین زمینه، اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ممکن است دچارانفعال شویم. نه تنها ما بلکه تمام گالری ها و حتی در دنیا. اما انچه به این بحران تا حدی کمک می‌کند همکاری است. مثلا اگر مجموعه گالری ها جریانی را با همکاری یکدیگر شکل دهند و منافع مشترکی در این زمینه داشته باشند و در فضای مجازی شرایطی را ایجاد کنند و ارتباطات و امکانات را به صورت همگانی و با همکاری استفاده کنند، می‌توان امیدوار بود شرایط بهتری ایجاد شود و البته هنرمند هم در چنین شرایطی دوست دارد دیده شود.

یک گالری یا یک فضای مجازی مشخصا به تنهایی نمی‌تواند کاری بکند. به نظرم باید فضای رقابتی بین گالری ها کمتر شود و فضای همکاری حاکم شود و توسعه پیدا کند. برگزاری رویدادهای هنری با همکاری چند گالری در فضای مجازی می‌تواند اتفاق خوبی باشد و این باعث می‌شود از ظریفت هر گالری استفاده شود و تبلیغات رویداد وسیع تر می‌شود و نشاط پویایی در کار به وجود می آید. چنین همکاری چه به لحاظ فرهنگی و چه به لحاظ اقتصادی و رشد هنرمند و گالری می‌تواند مفید باشد و شرایط روانی بهتری را هم برای تمام دست اندرکاران ایجاد ‌کند. چه هنرمند و چه گالری دار و چه مجموعه دار و چه مخاطب. این روزها مخاطبان بیشتر زمانشان را در فضای مجازی می‌گذرانند. می‌توان از شرایط استفاده کرد و تبدیل به یک خانواده شد. حتی می شود در بحث آموزش وارد شوند. می‌توان از بحران به عنوان یک فرصت استفاده کرد و به گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری پرداخت.

یکی از مسائلی که به آن به عنوان زیر ساخت اشاره کردید صنف گالری داران است. گالری ما اصلا در این صنف عضو نیست. چرا که هنوز اقدامی لازم از طرف این صنف را ندیدم.

درپایان از مدیریت گالری افرند، رویا مشعوف که در طول سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود به جوانان در عرصه هنر اهمیت داده و از آن‌ها حمایت کرده‌است و در هر بحرانی چه امروز و چه قبل با مدیریت خوبش گالری افرند را به عنوان نهادی پویا و فعال حفظ کرده، تشکر می‌کنم.

بهزاد نژاد قنبر مدیر گالری امکان

بیشتر نگران از دست دادن سرمایه معنوی گالری هستم

شرایط این روزها چه تاثیری روی کار شما و فضای تجسمی داشته است؟

 در طول یک سال و نیمی که گذشت دو بار محل گالری را جابه جا کردیم و  شرایط چندان خوبی نداشتیم. شرایط پیش آمده برای همه سخت است و یکی از مشکلات ما تامین هزینه‌های جاری گالری است. مشکل دیگر اتفاقی است با لغو نمایشگاه‌ها می‌افتد. ما و هنرمندان برای نمایشگاه‌ها مدت‌ها کار می‌کنیم و برای برگزاری آن‌ها ذوق داریم. از طرفی هنرمندان هم روی درآمد حاصل از فروش کارشان حساب می‌کنند و بیشتر نگرانم که با این شرایط آن‌ها از ادامه کار دلسرد شوند و سرمایه معنوی گالری از دست برود.

البته زمانی که گالری تعطیل است مخارج چندانی ندارد و معمولا زمان برگزاری نمایشگاه و افتتاحیه هزینه دارد و معمولا تلاش می‌کنیم که این هزینه‌ها را از محل فروش آثار هنری تامین کنیم.

آیا برای فروش آنلاین آثار هنری اقدامی کرده‌اید؟

در چنین شرایطی خرید اثر هنری در الویت مردم نیست. اما اگر خریداری قصد خرید اثری را داشته باشد، با گالری در ارتباط است.

در مجموع این شرایط برای همه سخت است اما این به نظرم این وضعیت بیشتر برای اقشار دیگری مثل کارگران و حقوق بگیران که مجبور به انجام کار روزانه هستند و عملا قرنطینه برایشان امکانپذیر نیست سخت تر است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها