{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

حمایت جامعه جهانی از میراث بیروت

حمایت جامعه جهانی از میراث بیروت
کدخبر : 1989
خبرنگار:

ائتلافی از موزه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای حمایت از موسسات فرهنگی، هنری و میراث لبنان اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش هنر‌ام‌روز و به نقل از ارت نیوز پیپر ائتلافی از موزه‌ها و سازمان‌های فرهنگی بین‌المللی برای حمایت از مؤسسات فرهنگی، هنری و میراث بیروت که در اثر انفجار بزرگ ۴ اوت آسیب دیده‌اند، اعلام امادگی کردند.

در بیانیه همبستگی که به همراه  ۲۷ امضا منتشر شد یونسکو، شورای بین‌المللی موزه ها(Icom)، صندوق جهانی امکان فرهنگی، موزه ملی چین و موزه لوور در پاریس متعهد شدند هر چه آن‌چه در توان دارند برای بازسازی میراث بیروت که بر اثر انفجار آسیب دیده است، به کار بگیرند.

گالری های بیروت

براساس ارزیابی اولیه حداقل ۸۰۰۰ ساختمان در مناطق تاریخی «جمیزه» و «مار مخایل» تحت تأثیر این انفجارها قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۶۴۰ مورد از این ساختمان‌ها تاریخی هستند.  تخمین زده می‌شود حدود ۶۰ مورد از این ساختمان‌های تاریخی در معرض خطر ویرانی قرار دارند. یونسکو پیش‌تر اعلام کرد برای هدایت کمک‌ها به بخش فرهنگی لبنان با مدیرکل آثار باستانی لبنان همکاری خواهد داشت.

السا اورتیزوروا ، هماهنگ کننده حفاظت از میراث آیکوم، که هفته گذشته از بیروت بازدید کرده است، می‌گوید: کمیته ملی لبنانی «بلو شیلد» برای تعیین میزان خسارت‌های واردشده به موزه‌ها، کتابخانه‌ها، آرشیوها و ساختمان‌های تاریخی با کارشناسان همکاری می‌کند.

به گفته سوزی حکیمیان، رئیس ایکوم لبنان و مدیر موزه مینرالز دانشگاه سن جوزف، هشت موزه در اثر این انفجار آسیب دیدند.

اورتیزوروا می‌گوید: موزه سورسوک واقع در نزدیکی مرکز انفجارها در بندر بیروت ، تخریب "باور نکردنی" را متحمل شده است.  تمام شیشه‌های رنگ آمیزی شده در نمای موزه از بین رفته و سقف آسیب دیده که موزه را در معرض خطر قرار داده است.  معماران مسئول بازسازی ۱۵ میلیون دلاری این موزه در سال ۲۰۱۵، در مورد امنیت ساختمان هشدار داده‌اند.  تیمی از کارمندان موزه و متخصصان فرهنگی، آثار هنری را به انبار منتقل کرده‌اند، شیشه‌های خرد شده را جمع آوری کرده و پنجره‌های شکسته را با ورق‌های پلاستیکی پوشانده‌اند.

موزه پیش از تاریخ لبنان در دانشگاه سن جوزف  نیز نیاز به کمک فوری دارد.  

اورتیزوروا می گوید: "تهدید اصلی" سقف شیشه ای در آستانه سقوط است، که به طور موقت با چوب نگه داشته شده است تا از مجموعه محافظت کند.

درها و پنجره ها در موزه باستان شناسی دانشگاه آمریکایی بیروت، در ۴ کیلومتری غرب بندر بیروت، کاملاً تخریب شده‌اند.  به این مجموعه "خسارت زیادی" وارد شده است.

 اما چالش اصلی متولیان ساختمان‌های تاریخی آسیب دیده، تهیه منابع برای بازسازی ساختمان‌ها قبل از فصل پاییز خواهد بود.  

حکیمیان می‌گوید: من مطمئن هستم که شیشه کافی برای جایگزینی همه پنجره‌ها و درها در بازار محلی نداریم.

او می گوید: در میان بحران ارزی لبنان، هزینه بازسازی بسیار بالا خواهد بود.

 بازسازی مؤسسات فرهنگی بیروت نه تنها به تخصص بین‌المللی و مواد اولیه بلکه به پشتیبانی مالی نیز نیاز دارد.  

اورتیزوروا می‌گوید:  اتحادیه بین‌المللی برای حمایت از میراث در مناطق جنگی و صندوق پرنس کلاوس در آمستردام در تلاشند شفاف‌ترین و مطمئن‌ترین اپراتورها را برای ایجاد بستر جمع‌آوری کمک مالی شناسایی کنند.

مدیر صندوق پرنس کلاوس می‌گوید: "ما به مثابه آمبولانسی برای میراث فرهنگی هستیم." 

حکیمیان که پس از جنگ داخلی لبنان در زمینه بازسازی موزه ملی کار کرده است می‌گوید: بازسازی "یک روند طولانی" خواهد بود.  

او می‌گوید:ما امیدواریم که بتوانیم آنچه را که بوده است برگردانیم.

گالری های بیروت

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها