{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

‍ فروغ فرخزاد در بین برترین فیلمسازان زن تاریخ

‍ فروغ فرخزاد در بین برترین فیلمسازان زن تاریخ
کدخبر : 2127
خبرنگار:

بهترین فیلم‌های تاریخ سینما که توسط کارگردانان زن ساخته شده‌اند به انتخاب ۱۲ منتقد برگزیده شدند فروغ فرخزاد، آناهیتا قزوینی زاده، مرجان ساتراپی، دزیره اخوان فیلمسازان ایرانی هستند که با آثارشان در این فهرست جای گرفته‌اند.

هنرام‌روز: «این خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد در رتبه ۴۷، «پرسپولیس» ساخته مرجان ساتراپی در رتبه ۲۳ و فیلم «او» ساخته آناهیتا قزوینی زاده در رتبه ۹۷ این فهرست قرار گرفته‌اند.

آخرین نام این فهرست «اولین گاو» ساخته کلی رایکارد است که در رتبه ۱۱۱ قرار گرفته.

در یادداشتی که درباره «این خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد نوشته‌اند چنین توصیفی ارایه شده است:

فروغ فرخزاد تنها ۲۷ سال داشت که این مستند شاعرانه ۲۲ دقیقه‌ای را درباره گروهی جذامی در ایران ساخت. او در تعامل با سوژه‌های خود، که انجام کارهای روزمره، معالجه و تحصیل در مدرسه را به تصویر می‌کشد، همدلی بنیادی نشان می‌دهد. عنوان فیلم از جمله‌ای ناشی می‌شود که یک دانش آموز مبتلا به جذام آن را روی تخته سیاه می‌نویسد. روی فیلم، آیه‌هایی از قرآن و عهد عتیق به عنوان نریشین پخش می شود، حتی بخشی از اشعار خود فرخزاد. فروغ بیشتر به خاطر شعرهایش شناخته می‌شود که دریچه‌ای منحصر به فرد برای زندگی یک زن در اواسط قرن در  ایران و یک نگاه اجمالی فراتر از آن فراهم می‌کند. این فیلم او بسیار زیبا و شاعرانه است که به زیبایی رنج نزدیک می‌شود. اما فرخزاد نشان داد که همدلی او نمایشی نیست. ساخت این فیلم بسیار بر فروغ تأثیر گذاشت و او پسر بچه‌ای را که در این فیلم بازی کرده بود به فرزندی پذیرفت. فروغ فرخزاد به طرز غم انگیزی در سن ۳۲ سالگی در یک سانحه رانندگی درگذشت.

ده فیلم برتر این فهرست عبارتند از

۱- ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل(شانتال آکرمن ۱۹۷۵)

۲-کار نیکو(کلر دنی ۱۹۹۹)

۳-پیانو(جین کمپیون ۱۹۹۳)

۴-لیگ خودشان (پنی مارشال ۱۹۹۲)

۵- گل‌های مینا (ورا چیتیلووا ۱۹۹۶)

۶-لیدی برد(گرتا گرویگ ۲۰۱۷)

۷-کلئو از ۵ تا ۷(آنیس واردا ۱۹۶۲)

۸-سایه‌های نیمروز(مایا درن ۱۹۴۳)

۹-هفت زیبا (لینا ورت مولر ۱۹۷۶)

۱۰- دختران غبار(جولی دش ۱۹۹۱)

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها