{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

گروهی از هنرمندان برای پایان ممنوعیت سفر به آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری امیدوارند

گروهی از هنرمندان برای پایان ممنوعیت سفر به آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری امیدوارند
کدخبر : 2135
خبرنگار:

سه سال پیش (۲۰۱۷) دونالد ترامپ دستور ممنوعیت سفر شهروندان کشورهایی با اکثریت جمعیت مسلمان و چند کشور دیگر را به آمریکا صادر کرد. این تصمیم دونالد ترامپ بر هنرمندان نیز تاثیر گذاشت و در پی این دستور مردم این کشورها در نزدیکی هتل دونالد ترامپ دست به اعتراض کردند.

هنرام‌روز: سازمان غیر انتفاعی (AFI) مستقر در نیویورک که در زمینه حقوق بشر ومهاجران فعال است، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری کمپینی را برای توجه به افرادی که زندگیشان تحت تاثیر فرمان اجرایی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ قرار گرفت و در بینشان هنرمندان عضو این شبکه هم بودند را راه اندازی کرده‌است. این کمپین آنلاین شامل مصاحبه‌هایی با هنرمندان مهاجر است و تا 3 نوامبر نیزادامه دارد.

اشلی تاکر مدیر برنامه این سازمان امیدوار است در نتیجه راه اندازی این کمپین ممنوعیت سفر لغو شود.

این سازمان پیش از این در سال 2018 و در موزه کوئینز نیویورک نمایشگاهی را با عنوان « هنر، جابه‌جایی و ممنوعیت» با آثاری از 11 هنرمند مثل علی چیت ساز هنرمند ایرانی و افرا منصور هنرمند سومالیایی که زندگیشان تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفت را برگزار کرد.  هنرمندان آن نمایشگاه جزو افرادی هستند که این روزها در این کمپین حضور دارند.

ممنوعیت اجرایی ۱۳۷۹۶ اولین بار در ژانویه ۲۰۱۷ اجرا شد و از سفر شهروندان ایران ، عراق ، لیبی ، سومالی ، سودان ، سوریه و یمن به ایالات متحده جلوگیری کرد. بعد از مدتی عراق و سودان از این لیست حذف شدند و کره شمالی، چاد و ونزوئلا به این لیست اضافه شدند و پس از آن چاد نیز از لیست حذف شد.

ژانویه امسال نیز، رئیس جمهور ترامپ با صدور اعلامیه ای دیگر ، این ممنوعیت را شامل برخی از اتباع میانمار، قرقیزستان ، نیجریه ، سودان و تانزانیا کرد.

سازمان AFI می‌گوید :«ممنوعیت سفر و تغییرات و اضافات بعد آن ضربه بزرگی به هنرمندان شبکه ما وارد کرد. ما تصمیم گرفتیم در هفته‌های پیش رو و نزدیک به انتخابات که انتخابی مهم و حیاتی است به هنرمندانی که زندگیشان تحت تاثیر ممنوعیت سفر قرار گرفت،توجه ویژه‌ای داشته باشیم.»

افرا منصور هم درباره تأثیر محدودیت‌ها صحبت می‌کند، به گفته او این ممنوعیت و محدودیت «تأثیری مخرب» بر پناهجویان و سازمان های اسکان آن‌ها داشته است و هنرمندان بین المللی در سکوت رنج کشیدند. منصور می گوید: «من می ترسیدم که دیگر نتوانم به ایالات متحده برگردم.»

تاکر اضافه کرد ، در طول همه گیری بیماری کرونا، این سازمان فعالیتش را با شبکه‌ای قوی از هنرمندان  که وجودشان برای این مأموریت حیاتی بود را ادامه داده‌است. این سازمان همیشه درگیر مسائل مهاجرت و سیاست‌های تاثیر گذار بر آن بوده است. این سیاست‌ها مستقیما بر زندگی و کار هنرمندان این شبکه تأثیر می گذارند و آن را به سمت بدتر یا بهتر تغییر می‌دهد.

خدمات حقوقی AFI برای هنرمندانی است که به هر دلیل کشور مبدا خود را ترک کردند و حالا با ممنوعیت سفر مواجه شدند. این سازمان می گوید شبکه‌ای از وکلای مدافع ویژه دارد که به حقوق هنرمندان مهاجر در معرض خطر توجه دارند.

این سازمان همچنین می‌گوید در مبارزات انتخابی خود به مسائل حقوقی مهاجران می‌پردازد و سوالات هنرمندان درباره ممنوعیت سفر پاسخ می‌دهند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها