کشف یک طراحی جدید از داوینچی و یک ادعای جنجالی
«لئوناردو داوینچی هرگز تابلوی سالواتور موندی را نقاشی نکرده»
یک مورخ ایتالیایی با کشف یک طراحی تازه کشف شده از داوینچی که مطالعه پرتره مسیح است مدعی است که این نقاشی مطالعهای برای تابلوی سالواتور موندی واقعی است. این ادعا شک و شبهههایی که پیش از این درباره اصالت تابلوی سالواتور موندی که عنوان گرانترین اثری هنری جهان را دارد را تایید میکند. البته نتیجه گیری نهایی هنوز صورت نگرفتهاست.
هنرامروز: یک مجموعه دار خصوصی طراحی با گچ قرمز از پرتره مسیح را به انالیسل دی ماریا محقق داوینچی و وابسته به مرکز یونسکو در فلورانس نشان داد و او با دیدن این طراحی بلافاصله آن را قلم داوینچی تشخیص داد.
دی ماریا اعلام کرد: «این چهره واقعی سالواتور موندی است. این طراحی تمام ویژگیهای آثار داوینچی را دارا است و دیدن آن برای اولین بار نفسگیر بود.»
دی ماریا این طراحی را با شناختهشده ترین خودنگاره داوینچی قیاس میکند و میگوید زاویه چهره در هر دو اثر سه رخ است. زاویه سه رخی که مورد علاقه این هنرمند بود. این در حالی است که تابلوی نقاشی سالواتور موندی منسوب به داوینچی از زاویه رو به رو یا تمام رخ نقاشی و به بیننده خیره شدهاست.
نقاشی مرموز سالواتور موندی سالها در دسترس نبود و خلق ان را به یکی از هنرمندانی که در کارگاه داوینچی مشغول به کار بود نسبت میدادند.
اما پس از آنکه الکس پریش یک فروشنده اثار هنری در نیویورک ان را به قیمت ۱۰۰۰۰ دلار در سال ۲۰۰۵ خریداری کرد کارشناسان به نتیجهای جدید درباره ان رسیدند و در سال ۲۰۱۱ اعلام شد که سالواتور موندی نقاشی داوینچی است و در نمایشگاهی در گالری ملی لندن در معرض دید عموم قرار گرفت.
این تابلو سرانجام در سال ۲۰۱۷ در حراج کریستیز به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی فروخته شد اما در همان زمان هم برخی در اصالت این اثر شک داشتند.
این تابلو بعد از سال ۲۰۱۷ هرگز دیده نشد و حتی در فیلمی که گنجینه لوور ابوظبی هم منتشر شده خبری از آن نیست.
اکنون دی ماریا ادعا می کند که نقاشی تازه کشف شده لئوناردو ثابت می کند که سالواتور موندی اثر این هنرمند نیست، زیرا نقاشی عیسی مطالعه ای برای اثر واقعی لئوناردو با این عنوان است که دارای ترکیب کاملاً متفاوت و پویاتر است.
دی ماریا میافزاید: "من تنها کسی نیستم که همیشه گفته است که سالواتور موندی نقاشی لئوناردو نبوده است. لئوناردو هرگز چنین تابلوی بی تحرکی را به تصویر نمیکشید."
این نقاشی توسط کمیته بین المللی لئوناردو داوینچی کشف شده و قرار است در یک کنفرانس در فلورانس رونمایی شود و به محض اینکه محدودیتهای کرونا در ایتالیا لغو شود دی ماریا قصد دارد مقاله ۸۰ صفحه ای خود را درباره این موضوع ارائه دهد.
به گفته دی ماریا ، آزمایشات علمی این مقاله سابقه این طراحی را به اوایل قرن شانزدهم میرسانند و ریش و چشم این شخصیت با سبک لئوناردو کاملا مطابقت دارد. اما علی رغم اطمینان دی ماریا هنوز حکم نهایی درباره اصالت این طراحی و عدم اصالت تابلوی سالواتور موندی صادر نشدهاست.
مارتین کمپ ، دیگر آثار متخصص لئوناردو نیز میگوید: «بدون دیدن نقاشی و شواهد علمی نمی توانم نظری بدهم. باید ببینم که نقتشی با دست چپ کشیده شده یا راست چرا داوینچی چپ دست بود.»
منبع: ارت نت نیوز