{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تابلوی مریم مجلدیه اثر «سالای» شاگرد داوینچی با قیمت ۱.۷ میلیون یورو فروخته شد

تابلوی مریم مجلدیه اثر «سالای» شاگرد داوینچی با قیمت ۱.۷ میلیون یورو فروخته شد
کدخبر : 2310
خبرنگار:

خانه حراج Artcurial فرانسه ۱۸ نوامبر میزبان رویداد فروش آثار هنری استادان قدیمی بود. در این بین تابلوی «مریم مجدلیه پشیمان» اثر سالای دوست و دستیار و شاگرد داوینچی با تخمین قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو در این رویداد حضور داشت و نهایتا به قیمت ۱.۷ میلیون یورو فروخته شد. البته نتیجه کل این رویداد فروش نشان از آن دارد که اکثر اثار تقریبا با قیمتی نزدیک به کمینه به فروش رسیدند اما تابلوی مجدلیه با قیمتی بیش از ده برابر از تخمین اولیه فروخته شد.

هنرام‌روز: قدمت تاریخی این تابلو حدود سال‌های ۱۵۱۵ تا ۱۵۲۰ میلادی تعیین شده‌است.

گفته می‌شود سالای با نام اصلی جیان جیاکومو کاپروتی در سن ده سالگی وارد کارگاه داوینچی شد. تابلوی مریم مجدلیه تنها یکی از اندک اثار شناخته شده به نام و قلم این هنرمند است.

در بخشی از خاطرات داوینچی آمده زمانی که ۳۰ ساله بود سالای ۱۰ ساله که متعلق به یک خانواده فقیر و از طبقه کارگر وارد کارگاه او شد.

F278D1CD-B8ED-4EE1-9281-A149EBABD163

علی رغم اختلاف سنی زیاد بین داوینچی و سالای ان‌ها با هم روابط دوستانه‌ای داشتند و حتی گفته می‌شود او مدل برخی از آثار داوینچی نیز بوده‌است.

در بخشی از خاطرات داوینچی سالای شیطان کوچک توصیف شده که این به معنی عصبانیت گاه به گاه داوینچی از بوده اما داوینچی خطاهای کوچک او را بخشید و ان دو بیش از ۲۵ سال در کنار هم کار کردند و سالای داوینچی را در تمام سفرها همراهی کرد و به عنوان مدیر مالی و ... در کارگاه داوینچی در کنار او بود و حتی در سال ۱۵۱۵ توانست به درجه استادی هنر برسد.

کریستینا گدو مورخ هنر مستقر در میلان اصالت این تابلو که متعلق به سالای است را تایید کرد.

کارشناس اثار مستر خانه حراج Artcurial می‌گوید صاحب قبلی تابلوی سالای ان را با قیمتی ناچیز خریداری کرده بود و وقتی ان را به ما سپرد و ما مشخصه‌ای پیدا کردیم که ثابت می‌کرد این تابلو اثر سالای است.

گدو مورخ هنر نیز این تابلو را با یکی از اثار سالای که امضای او را دارد تطبیق داده‌است. سالای همچنین به شیوه نقاشی استاد خود وفادار بود به قدری که چنین وفاداری و شباهتی در اثار دیگر شاگردان داوینچی دیده نمی‌شود.

829065B2-CC26-419C-9985-679A630F666E

پیش از این در سال ۲۰۰۷ تابلویی دیگر از سالای با عنوان سر مسیح در خانه حراج ساتبیز به قیمت ۶۵۶ هزار دلار فروخته شد و قیمت فروش تابلوی جدید این هنرمند نسبت به رکورد قبلی ۲۲۰ درصد افزایش داشته‌است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها