{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

دیوارنگاره‌ای از شهرزاد غفاری هنرمند ایرانی در خانه موزه لیتون لندن

دیوارنگاره‌ای از شهرزاد غفاری هنرمند ایرانی در خانه موزه لیتون لندن
کدخبر : 2465
خبرنگار:

موزه خانه لیتون در منطقه چلسی و کنزینگتون لندن که چندان مورد توجه هنردوستان نبوده‌است، از سال ۲۰۰۸ با بودجه‌ای حدود ۷.۸ میلیون پوند در حال بازسازی است و قرار است در سال ۲۰۲۱ بازگشایی شود. این خانه موزه در بخشی از پروژه بازسازی‌اش اولین اثر هنری معاصر خود که تلفیقی از هنر سنتی و‌ مدرن خاورمیانه است را به صورت دائمی به این بنا اضافه کرده‌است و پلکان مارپیچ تالار عربی این ساختمان با دیوار نگاره‌ای به ارتفاع ۱۱ متر توسط شهرزاد غفاری هنرمند ایرانی تزیین شده‌است.

هنرام‌روز: این اثر با عنوان یکنواختی از ضربات قلم‌مو به رنگ آبی فیروزه‌ای و خوشنویسی تشکیل شده است و نقوش ان با الهام از طرح های سنتی کاشی‌های خاورمیانه طراحی شدند. واژه‌ها و کلمات در این اثر تلفیقی از فرهنگ شرقی و غربی به صورت انتزاعی هستند و از شعر‌های مولوی الهام گرفته شدند. این نقاشی همچنین الگوی DNA را منعکس می کنند.  

هزینه اجرای این دیوارنگاره حدود۲۶۵۳۸ پوند بود که با کمک‌های مردمی تامین شد.

3F9CA0E9-9FD7-4360-9017-770633CFF07C

شهرزاد غفاری درباره این دیوارنگاره می‌گوید: «این دیوارنگاره محل تلاقی هنر شرق و غرب و قدیم و جدید است و از اتحاد، هویت و دوستی میان این دو حمایت می‌کند.»

او اضافه می‌کند که این اثر از مطالعه او بر ۱۵۰ سال هنر سنتی تا مدرن شکل گرفته‌است. او همیشه در تلاش برای پیوند هنر مدرن و سنتی بوده‌است و از اینکه اثرش در بخشی از مجموعه دائمی موزه اجرا شده هیجان زده‌است.

موزه خانه لیتون خانه و اتلیه سابق لرد فردیک لیتون هنرمند ویکتوریایی است که به هنر و معماری خاورمیانه و هنر اسلامی علاقه‌ای ویژه داشت. او در بخشی از این خانه معماری اسلامی چون گنبد و ابنمای داخلی را اجرا کرده‌است و مجموعه‌ای از اثار هنری ایرانی و اسلامی را جمع اوری کرده‌است. در پروژه بازسازی خانه موزه لیتون بخشی از این بنا برای نگهداری و بایگانی اشیا موزه گسترش پیدا کرده‌است و یک کافه نیز در ان افتتاح خواهد شد. بودجه ان از طرف دوستداران این خانه موزه و صندوق میراث ملی و صندوق سلطنتی کنزیگتون و چلسی فراهم شده‌است. 

منبع: ارت نیوز پیپر

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها