{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

امیدی جدید برای بازسازی پالمیرا

امیدی جدید برای بازسازی پالمیرا
کدخبر : 2469
خبرنگار:

شهر باستانی پالمیرا در سوریه در سال ۲۰۱۵ و توسط شبه نظامیان داعش به شدت آسیب دید و احتمالا طی قرادادی که بین دولت سوریه و روسیه تنظیم شده‌، بازسازی خواهد شد.

به گزارش هنرام‌روز و به نقل از ارت نیوز پیپر در ماه نوامبر ، تفاهم نامه ای درباره بازسازی طاق پیروزی این منطقه باستانی بین اداره کل آثار باستانی و موزه های سوریه (DGAM) و انجمن صنایع سنگ روسیه که در یکاترینبورگ مستقر است، امضا شد.

گفته می‌شود محققان کشور روسیه یکی از معدود منابع اطلاعاتی در مورد آثار تاریخی سوریه هستند.

ناتالیا سولوویوا ، معاون انستیتوی تاریخ و فرهنگ آکادمی علوم روسیه در سنتپترزبورگ، که برای امضای قرارداد به دمشق رفته‌بود، در بیانیه ای اعلام کرد که گام بعدی تکمیل سیستم اطلاعات جغرافیایی با عنوان "پالمیرا در زمان و مکان" است که تمام مدل های تحقیقاتی و تصاویر پالمیرا را با مدل سه بعدی ساخته شده توسط این موسسه تطبیق خواهد داد.

ماه اوت گذشته مدل چاپ شده سه بعدی پالمیرا که با استفاده از ۵۵۰۰۰ عکس هوایی از این منطقه باستانی و بیش از ۲۰ کیلومتر مربع در مقیاس ۱:۳۰۰ ساخته شده، به مقامات سوری و برای استفاده در مرمت های آینده و از طریق یک سایت انگلیسی زبان به جامعه بین المللی ارائه شد.

سولوویوا می گوید: «با استفاده از مدل سه بعدی و تحقیقاتی میدانی، به طور مفصل قطعات اصلی آثار باقی مانده پالمیرا را بررسی خواهیم کرد تا هنگامی که تصمیم قطعی برای بازسازی این منطقه گرفته شود، این داده‌ها مورد استفاده قرار گیرند. این روند به نوبه خود به ایجاد مشاغل جدید و ایجاد شرایط برای بازگشت برخی پناهندگان سوریه کمک خواهد کرد.»

این مدل در حال حاضر در موزه هرمیتاژ در سنتپترزبورگ در نمایشگاه «دو پالمیرا، واقعی و مجازی» تا ۲۴ ژانویه در معرض دید خواهد بود.

این نمایشگاه همچنین شامل مدل های دیجیتالی معبد بعل (خدای باد) قبل از تخریب و مرمت پیش بینی شده ان نیز هست.

همزمان با افتتاحیه این نمایشگاه در موزه هرمیتاژ در تاریخ ۲ دسامبر یک کنفرانس مجازی در مورد رویکردهای نجات پالمیرا برگزار شد. در این کنفرانس سخنرانانی چون Mechtild Rössler مدیر مرکز میراث جهانی یونسکو و ... حضور داشتند و در طی این کنفرانس، پیوتروفسکی اعلام کرد که از یونسکو خواسته شده است تا کمیته تحقیق در مورد مرمت، بازسازی و تولد دوباره پالمیرا را ایجاد کند.

پیش از این و در سال ۲۰۱۶ مأمون عبدالکریم، مدیرکل آثار باستانی و موزه‌های سوریه اعلام کرده بود که ۸۰ در صد شهر از گزند افراط‌گرایان داعشی در امان مانده است.(خبرگزاری دویچه وله)

شهر پالمیرا در شمال شرقی دمشق واقع است و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. تا پیش از تسلط داعش بر این شهر، آثار و بناهای تاریخی ارزشمندی در آن وجود داشت و تا پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه، یکی از جاذبه‌های مهم توریستی سوریه بود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها