{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نمایشگاه فرانسیسکو گویا در موزه متروپولیتن نیویورک

نمایشگاه فرانسیسکو گویا در موزه متروپولیتن نیویورک
کدخبر : 2508
خبرنگار:

فرانسیسکو گویا به واسطه فعالیت پربار خود به عنوان طراح، چاپگر و نقاش مشهور است و در طول زندگی حرفه‌ای طولانی‌اش حدود ۹۰۰ طراحی و ۳۰۰ اثر چاپ دستی خلق کرد. او از طریق اثارش عقاید سیاسی برابری خواهانه‌اش، انتقاد از خرافات و بیزاری از ظلم را به روش منحصر به فردش بیان کرد و موزه متروپولیتن نیویورک میزبان نمایشگاه بزرگی از اثار او خواهد بود.

هنرام‌روز: نمایشگاه «خیال پردازی گرافیکی گویا» که از ۱۲ فوریه تا ۲ می در موزه متروپولیتن نیویورک برگزار می‌شود، شامل نمایش اثار چاپی و طراحی این هنرمند است که وضعیت اشفته سیاسی و اجتماعی که در جهان پیرامونش در حال رخ دادن بود را به تصویر کشیده‌است. این نمایشگاه آثار این هنرمند را در گستره‌ی زمانی و تکامل و تغییرات او در نگرشش به موضوعات را نیز دنبال خواهد کرد. ۱۰۰ اثر این نمایشگاه متعلق به موزه متروپولیتن است که یکی از معتبرترین ارشیوهای این هنرمند در خارج از اسپانیا را داراست و بقیه اثار از نیویورک، بوستون و مادرید امانت گرفته شدند.  

بیش از ۲۰۰ سال پیش فرانسیسکو گویا توانست تعصب جمعی، خرافات، اعتراضات سرشار از نفرت را به تصویر بکشد. در اثار این هنرمند تصویر دنبال کنندگان یک موجود به ظاهر قدرتمند اما دروغین دیده می‌شود. او در اثری دیگر مردی را به تصویر می‌کشد که از تلاش برای درک جهان اطرافش نا امید شده و سرش را روی میز گذاشته‌است.

فرانسیسکو گویا اوایل عصر روشنگری متولد شد. برخی از آثار اولیه نگاهی خوشبینانه به جهان اطراف دارند، اما به نظر می‌رسد زمانی که در سال ۱۷۹۲ و به دلیل یک بیماری شنوایی‌اش را از دست داد، نگاهش نیز به جهان تغییر کرد. اما تنها ناشنوایی نبود که فضای کار گویا را تغییر داد، با انقلاب کبیر فرانسه گویی عصر روشنگری به پایان رسید و جنگ و نابرابری اغاز شد.

نقاشی گویا از زحل در حال خوردن یکی از فرزندانش، تصویری از خشونت انقلاب است که باعث خستگی انقلاب کنندگان شده است. 

زمانی که در سال ۱۸۰۸ ناپلئون به اسپانیا حمله کرد فرانسیسکو گویا مجموعه چاپ دستی خود با عنوان فجایع جنگ را خلق کرد.

فرانسیسکو گویا (۱۷۴۶ تا ۱۸۲۸) با وجود این‌ که با دربار اسپانیا همکاری داشت اما همواره اثاری شخصی برای روایت زمانه زندگی خود خلق کرد.

مقاله‌ای در نشریه گاردین شخصیت‌های موجود در نقاشی «خاکسپاری ساردین» این هنرمند را به حمله کنندگان به ساختمان کنگره امریکا تشبیه کرده‌است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها