{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ساختمان موزه دفینه با عنوان مجتمع فرهنگی سردار آسمانی به زودی توسط بنیاد مستضعفان افتتاح می شود

ساختمان موزه دفینه با عنوان مجتمع فرهنگی سردار آسمانی به زودی توسط بنیاد مستضعفان افتتاح می شود
کدخبر : 2661

حمیدرضا قنبری مدیر امور توسعه خدمات موزه‌ای مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد انقلاب اسلامی به خبرنگار مهر گفت: ساختمان موسوم به دفینه پیش از انقلاب اسلامی با هدف تأسیس سوپر مارکت با سرمایه گذاری یکی از کلیمیان تهران به نام فریدون کهنیم تأسیس شده بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو ساختمان یکی در سعد آباد و دیگری در همین خیابان میرداماد با فعالیت‌های مربوط به خود دفینه نامیده شدند.

هنرام‌روز: در سال ٧٦ موزه پول در همین محل تأسیس شد و در سال ٨٥ موزه پول به محلی در پارک ارم منتقل شد و از همان سال ساختمان میرداماد عملاً هیچ‌گونه فعالیتی در حوزه موزه داری کشور نداشت تا اینکه در سال ٩٥ مقرر شد، فعالیت‌های موزه‌ای در ساختمان میرداماد آغاز شود. از همان آغاز مرمت و بازسازی مشخص شد که سازه فرسوده ساختمان، دچار کمانش شده و بدون مقاوم سازی امکان بهره برداری از ساختمان وجود ندارد. بنابراین بعد از مطالعات فنی و کارشناسی با حضور مجرب‌ترین مهندسین کشور با هدف حفظ نمای ساختمان که به لحاظ معماری اثری ملی و ثبت شده به حساب می‌آمد عملیات مقاوم سازی بنا و طراحی و ساخت هنرمندانه و قابل احترام برای ساخت مجموعه‌ای فرهنگی و موزه شایسته ایران عزیز و سزاوار شأن و منزلت ملت بزرگ ایران آغاز شد. بعد از مسئولیت آقای فتاح در بنیاد مستضعفان، بعد از پانزده ماه تلاش شبانه روزی و بی وقفه چهار موزه هنر جهان، هنر اسلامی، گوهر و آرایه های تاریخی و موزه پول ایران در تراز بین‌المللی تأسیس شد و امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری به مردم بزرگ ایران اهدا شود.

در سال 1393 خبرگزاری هنرآنلاین درباره ساختمان دفینه که حالا مجتع فرهنگی سردار آسمانی نامگذاری شده، چنین نوشت: «موزه دفینه یا همان "موزه پول" در حاشیه خیابان میردادماد عمری نیم قرنی دارد و اثری از شاگردان مستقیم و غیرمستقیم فرانک لوید رایت معمار آمریکایی است. معماری چشم‌گیر و منحصر به فردی که چند سالی است به جای حفظ و نگهداری، نمای آن دستخوش تخریب و تغییر کاربری شده است. ایجاد شعبه بانک سینا در این مکان باعث شده که بخشی از دیوار موزه برای قرار دادن دستگاه خودپرداز شکافته شده و نمای موزه نیز به خاطر نصب تابلوهای بانک از بین برود.»

کمال کمونه از معماران این ساختمان در خاطرات خود گفته است که برای ساخت این نما، از مروارید الهام گرفته شده و سعی کرده‌اند ترکیبی از فلزکاری ظریف و زینتی را در کنار بتن سفت و سخت جای دهند. بلوک‌هایی که از این هم‌نشینی به وجود آمده بودند، ردیفی در کنار هم نشستند تا نمای این بنا را بسازند. این روش در دیگر آثاری که از مکتب رایت پیروی می کنند نیز دیده می شوند؛ از ساختمان مرکزی دانشگاه پیام نور در تهران تا کاخ شمس در مهرشهر کرج.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها