{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پرواز آفتابگردان‌ها از لندن به کانبرا

نمایشگاه شاهکارهایی از گالری ملی لندن در گالری ملی استرالیا

نمایشگاه شاهکارهایی از گالری ملی لندن در گالری ملی استرالیا
کدخبر : 2686
خبرنگار:

طی دو ماه گذشته ۶۱ شاهکار هنری بسیار ارزشمند از گالری ملی لندن به گالری ملی استرالیا در شهر کانبرا (پایتخت این کشور) انتقال یافت. به دلیل ارزش بالای این آثار مراحل انتقال آن‌ها به صورت کاملا محرمانه انجام شد و حالا بعد از تلاشی چند ساله گالری ملی استرالیا از تاریخ ۵ مارس میزبان نقاشی‌هایی از بوتیچلی، ونگوگ، ورمیر، رامبراند و ... که برای اولین بار در استرالیا به نمایش درمی‌آیند، خواهد بود.

هنرام‌روز: نیک متیزویج مدیر گالری ملی استرالیا به گاردین اعلام کرد با هماهنگی مقامات محلی و بین المللی سعی داشتیم بالاترین سطح امنیت را برای آثار هنری فراهم کنیم.

مذاکرات و اقدامات لازم برای برگزاری این نمایشگاه حدود ۴ سال طول کشید. سال گشته بخشی از اقدامات لازم برای برگزاری آن انجام شده‌بود که  همه گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری را با تاخیر مواجه کرد.

national-gallery-of-australia

گالری ملی استرالیا

اما سرانجام حدود دو هفته پیش ۶۱ شاهکار گالری ملی لندن به کانبرا رسیدند و کارمندان و کارشناسان هنری موزه طی دو هفته اخیر مشغول باز کردن بسته‌های ویژه این آثار بودند و مراحل نصب آثار هنری بر دیوارها هم از طریق تماس ویدئویی با کارمندان گالری ملی لندن و تحت نظارت آن‌ها انجام گرفت.

در شرایط عادی در هنگام برگزاری چنین نمایشگاهی تعدادی از کارمندان موزه مبدا هم همراه با آثار هنری به موزه مقصد سفر می‌کنند و در روند برگزاری نمایشگاه همکاری دارند اما این بار و به دلیل محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا آثاری از ال گرکو، پل سزان، کلود مونه، اگوست رنوار، ونگوگ و ... به تنهایی راهی سفر شدند. برای بالا بردن امنیت آثار در طول سفر برای هر یک از آن‌ها جعبه‌ای مخصوص و جداگانه ساخته شد.

dkddk

نکته بعدی درباره سفر به آثار این بود که در چند پرواز جداگانه به سمت استرالیا رفتند و استدلال برگزار کنندگان نمایشگاه  درباره این روش این بود که در صورت بروز فاجعه  وایی کلیه آثار هنری از بین نمی‌روند! سفر تابلوها با هواپیماهای باری جداگانه از اوایل ماه ژانویه آغاز شد اما مدیر گالری ملی استرالیا اطلاعات بیشتری را درباره ورود آثار به استرالیا نداد. بسته بندی این تابلوها به گونه‌ای انجام شد که آثار در طول سفر کمترین لرزش و آسیب را ببینند. این آثار پس از رسیدن به استرالیا مدتی قرنطینه شدند تا با آب هوای این کشور هماهنگ شوند و سرانجام به موزه ملی استرالیا تحویل داده شدند. کارمندان موزه از ۱۵ فوریه مشغول نصب و چیدمان نمایشگاه بودند.  سالی فاستر مسئول برگزاری این نمایشگاه به گاردین گفت: "لحظه‌ای که بسته بندی تابلوی گل‌های آفتابگردان ونگوگ را باز کردیم لحظه‌ای خاص بود و همه ما احساساتی شدیم و زمانی که سرانجام گل‌های آفتابگردان بر دیوار نصب شد همه توانستند درخشندگی این اثر و رد قلم‌های هنرمند را ببینند."

برگزاری چنین نمایشگاهی در شرایط عادی هزینه بر است و هزینه‌هایی چون  حمل آثار، بیمه آثار هنری، بسته بندی و هزینه سفر کارشناسان و محققان و ... را شامل می‌شود. در طی چهار سال گذشته بخشی از این هزینه‌ها با کمک خیرخواهانه بخش خصوصی تامین شد و مسئولان گالری امیدوارند در طول سه ماه نمایش هم بخشی از هزینه‌های آن تامین شود. هزینه ورودی هر نفر در این نمایشگاه ۲۸ دلار استرالیا است و موزه در هر ساعت تعداد محدودی از بازدیدکنندگان را می‌پذیرد تا قوانین رعایت فاصله و محدویت‌های ویروس کرونا رعایت شود.

kjkllk

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها