{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

«به افتاب سلامی دوباره خواهم داد» جدیدترین نمایشگاه شیرین نشاط

«به افتاب سلامی دوباره خواهم داد» جدیدترین نمایشگاه شیرین نشاط
کدخبر : 2697
خبرنگار:

موزه هنرهای معاصر فورت وورث در امریکا (تگزاس) از تاریخ ۱۶ مارس میزبان نمایشگاه «به افتاب سلامی دوباره خواهم داد» خواهد بود که مشهورترین آثار ویدئویی و عکاسی شیرین نشاط در ۳۰ سال اخیر را به نمایش می‌گذارد. آثار شیرین نشاط همواره ارتباط او با ایران و اتفاقات این کشور، مهاجرت و زندگی در غربت و تاثیر فرهنگ شرق و غرب بر شکل گیری هویت فردی‌اش را منعکس می‌کنند.

هنرام‌روز:نام نمایشگاه ملهم از شعری از شاعر ایرانی «فروغ فرخزاد» است و با اثاری از نشاط که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ خلق کرده اغاز می‌شوند و آثار ویدئویی او را از سال ۱۹۹۸ تا اخرین پروژه‌اش «سرزمین رویاها» که شامل یک مجموعه عکس و یک فیلم است را در معرض دید قرار می‌دهد.

اثار این نمایشگاه به رویدا‌های خاص در تاریخ ایران می‌پردازند و هنرمند با استفاده از استعاره، تاریخ و ادبیات ایران نگرانی‌هایی جهانی چون جنسیت و تبعیض جنسیتی، مرزهای سیاسی و هویت را بیان می‌کند.

این هنرمند در سن ۱۷ سالگی به امریکا مهاجرت کرد و تجربه زندگی در کشوری دیگر و جدایی‌اش از خانواده در سال‌هایی که کشورش دستخوش تغییرات سیاسی و اجتماعی بود نقطه‌ عطفی در زندگی اوست. 

«اد شاد» از برگزار کنندگان نمایشگاه درباره شیرین نشاط می‌گوید: «شیرین نشاط زندگی و هنرش را بین دو فرهنگ مختلف ایرانی و امریکایی گذرانده و تجربه کرده‌است و این اتفاق به آثار او بیانی شاعرانه و‌ نافذ در درک و به تصویر کشیدن مرزهایی که دنیای امروز ما را درگیر خود کرده‌، داده‌است: مرزهای ملیت، جنسیت و ... نشاط این مرزها را با ماهیتی رویاگونه و انعکاس تاریخ و هنر ایران بررسی می‌کند و‌ نمایش می‌دهد و گاه در اثارش این مرزها را از بین می‌برد.»

شیرین نشاط نیز درباره این نمایشگاه می‌گوید: « من و آندره کارنز (مدیر موزه) چندین سال در مورد امکان نمایش اثارم در موزه هنر مدرن فورت وورث که با برنامه‌های نمایشی ویژه و معماری نمادین و خاصش یکی از مهم‌ترین موزه‌های آمریکا است مذاکره کردیم و حالا یک رویا در حال تحقق یافتن است. این نمایشگاه از نظر دیگری هم مهم است چرا که اولین بار است که اثارم در تگزاس و در جامعه‌ای که با کارهایم آشنایی ندارد به نمایش درمی‌آید و به نوعی نظر سنجی برای آثارم در تگزاس خواهد بود.» 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها