{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

مرمت آثار بهمن محصص و استادش حبیب محمدی در رشت

مرمت آثار بهمن محصص و استادش حبیب محمدی در رشت
کدخبر : 3708

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان «ولی جهانی» از دریافت اعتبار برای مرمت ۷۵ اثر ارزشمند در استان گیلان خبر داد که ۶۰ تای آن اثار نقاشی و متعلق به حبیب محمدی و بهمن محصص است. این معاون در گفتگو با ایرنا گفت: اعتبار جذب شده برای این مهم ۸۰۰ میلیون ریال (۸۰ میلیون تومان) است و قرار است که پس از مرمت در موزه رشت رونمایی شوند. موزه رشت آثار شاخصی از دوره‌های مختلف تاریخی و معاصر را در خود جای داده است.

هنرام‌روز: به گفته ولی جهانی، آثار حبیب محمدی و بهمن محصص در موزه رشت تکنیک‌های مختلفی چون رنگ‌روغن، آبرنگ، سیاه‌قلم، آب‌مرکب دارند و بعد از سالها انتظار و پیگیری‌ توسط گروهی متخصص در زمینه مرمت آثار گرافیکی و نقاشی در کارگاه موزه باستان‌شناسی رشت در حال مرمت‌اند.

محمد حبیب محمدی هنرمند مجسمه ساز و پدر نقاشی مدرن گیلان شناخته می‌شود. او متولد ۱۲۸۳ هجری خورشیدی در شهرستان لاهیجان است؛ طبیعت و زندگی شهری جایگاه مهمی در آثار این هنرمند داشته و نقاشی‌های او به سبک امپرسیونیسم ، با رنگ‌های غلیظ و ضربه‌ قلم‌های قوی،تصاویری از کوچه‌ها، خانه‌ها، باغ‌ها و محله‌های قدیمی نظیر ساغریسازان و باغ محتشم را به تصویر می‌کشد؛ او همچنین معلم نقاشی در رشت که شاگردانی چون  بهمن محصص،  قاسم حاجی‌زاده و حسین محجوبی را اموزش داد.

بهمن محصص‌، دیگر هنرمند تصویرگر شاخص گیلانی،  ۱۰ اسفند ماه ۱۳۰۹ در رشت متولد و در رشته‌هایی نظیر مجسمه‌سازی، نقاشی و مترجمی به فعالیت پرداخت؛وی به اعتقاد کارشناسان از جمله برترین هنرمندان نوگرای ایرانی به حساب می‌آید و  نقاشی های آوانگارد او از آثار معتبر نقاشی مدرن ایران محسوب می‌شود؛ این هنرمند گیلانی ۶ مرداد ۱۳۸۹ در شهر رم ایتالیا درگذشت.

به جز آثار هنری محصص و استادش قرار است که ۱۵ اثر از مجموعه آثار لیارسنگ بن املش نیز مرمت شود. 

مجموعه باستانی لیارسنگ بن از توابع دهستان سمام بخش رانکوه شهرستان املش محوطه ای بسیار گسترده به مساحت ۲۷ هکتار است که شامل گورستان باستانی، محوطه استقرار، پناهگاه صخره ای و درختان قدیمی است .

مجموعه لیارسنگ بن در سال ۱۳۹۱ مورد شناسایی قرار گرفت؛ با توجه به ضرورت انجام مطالعات در این محوطه و پس از یک وقفه نسبتا طولانی برای اخذ مجوزهای لازم در تابستان ۱۳۹۳ هیاتی به سرپرستی ولی جهانی تشکیل و کاوش ها آغاز شد؛ نتیجه این کاوش ها منجر به کشف یک محوطه عظیم شد که سپس این کاوش ها در فواصل سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد و نتیجه این پژوهش ها در ۱۰ کارگاه و حدود ۳۱ گمانه آزمایشی، منجر به کشف آثار بسیار مهم و ارزشمندی از دوران اشکانی و ساسانی شد.

طی کاوش های انجام شده سه نمونه قبر از نوع تدفین های خمره ای ، دخمه ای ، چاله ای و اشیاء بسیار ارزشمند از نوع سفالین ، مفرغین و  غیره بدست آمد؛ همه این آثار نشانگر اهمیت این مجموعه تاریخی در ادوار تاریخی است.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها