{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به بهانه ۱۱ مه زادروز سالوادور دالی؛

عاشقانه‌ای از هنر و مد: دوستی سالوادور دالی و کوکو شانل

عاشقانه‌ای از هنر و مد: دوستی سالوادور دالی و کوکو شانل
کدخبر : 3916

دوستی سالوادور دالی و کوکو شانل یکی از دوست داشتنی ترین دوستداران تاریخ مد و هنر است.

هنرام‌روز-فرزانه شهریاری:وقتی دالی در سال ۱۹۲۶ به پاریس نقل مکان کرد، شانل قبلاً یک طراح لباس معروف بود. دالی پیش از این در صنعت مد کار کرده بود، زیرا با السا اسکیاپارلی همکاری کرده بود. اما، کوکو همچنین او را با طراحی لباس تئاتر، جواهرات و سایر مواردی که هم هنر و هم مد را ترکیب می‌کند، آشنا کرد. هر دو شخصیت کاملاً متفاوتی داشتند. دالی در زندگی اجتماعی و کار خود عجیب و غریب بود. شانل آزاد اما شیک و زیبا بود. علی رغم اختلافات، دوستی بین سالوادور دالی و کوکو شانل پویا بود و طبق گزارشات منجر به یک رابطه عاشقانه شد.

ویلا لا پائوسا

ویلا لا پائوسادر اواخر دهه ۱۹۳۰، شانل دالی را به ویلا لا پائوسا، خانه‌اش در ریویرای فرانسه دعوت کرد. او یک استودیو و یک محل کار برای او فراهم کرد که بتواند در آنجا خلق کند. وی بسیار اهل هنر بود و در خانه خود میزبان هنرمندان زیادی از جمله ایگور استراوینسکی (آهنگساز) ، لوچینو ویسکونتی (کارگردان فیلم)، ژان کوکتو (شاعر) و پابلو پیکاسو بود.

τίτλο-2

دوستی سالوادور دالی و کوکو شانل: سالوادور دالی در حال خواندن روی لبه های قطعه ای در ویلا لا پائوزا ، حدود ۱۹۳۸ ، عکاس ناشناخته است. آرت نت

دالی در حالی که در ویلا لا پائوزا اقامت داشت، کار خود را با عنوان معمای بی پایان خلق کرد. همچنین اعتقاد بر این است که در حالی که او در آنجا روی ظروف صورت و میوه در ساحل کار می کرد.

Salvador-Dali-The-Endless-Enigma-1938-Oil-on-canvas-1143144-cm-C-Salvador-Dali.ppm_

دوستی سالوادور دالی و کوکو شانل: سالوادور دالی ، معمای بی پایان ، ۱۹۳۸ ، موزه ملی ملی آرته رینا سوفیا ، مادرید ، اسپانیا. Fundació Gala-Salvador Dalí ، ProLitteris Zurich.

0465

دوستی سالوادور دالی و کوکو شانل: سالوادور دالی ، ظهور غذای صورت و میوه در ساحل ، ۱۹۳۸ ، موزه هنر وادزورث آتنیوم ، هارتفورد ، کنتیکت ، ایالات متحده. Fundació Gala-Salvador Dalí.

تئاتر

شانل همچنین تئاتر را دوست داشت و لباس‌های باله، اپرا، نمایش و فیلم را طراحی کرده بود. بنابراین، او آن را به دالی معرفی کرد. دالی پیش از این لباس هایی را برای تولید تریستان فو، از Ballet Russe de Monte Carlo در سال ۱۹۳۷، به همراه السا اسکیاپارلی ایجاد کرده بود. در سال ۱۹۳۹، او با شانل برای باله Bacchanale کار کرد. کوکو به او کمک کرد تا لباس‌های منحصر به فردی ایجاد کند. یعنی عناصر خارج از مرکز را روی لباس های معمولی نشان می دهند. به عنوان مثال، این جفت دامن حلقه‌ای پوشیده از دندان و یک گروه مردانه تزئین شده با خرچنگ قرمز ایجاد کردند. خرچنگ قرمز بعداً به یک سمبل جنسی تبدیل می شود که دالی در طراحی های مد خود از آن استفاده می کند.

d7hftxdivxxvm.cloudfront.net_-1

دوستی سالوادور دالی و کوکو شانل: سالوادور دالی ، طراحی لباس برای باله Bacchanale ، ۱۹۳۹ ، عکاسی توسط Horst P.Horts.Artsy.

جواهرات و عطرها

همکاری های دالی با السا اسکیاپارلی و کریستین دیور منجر به ایجاد آثار هنری سورئال پوشیدنی شد. یعنی شامل عناصر زیبایی آوانگارد و توهم بودند. با این حال، دالی در اینجا متوقف نشد. او در زمینه‌های دیگر مد مانند پارچه، جواهرات و بطری های عطر نیز کاوش کرد. برای برخی از جواهرات خاص، به عنوان مثال، چشم زمان، دالی با دوک فولکو دی وردورا کار کرد. وردورا یک طراح جواهرات جدید بود، که توسط Chanel برای طراحی‌های جواهرات خود استخدام شد.

a77125d31b97c6520fd5cadbd5a77a54

دوستی سالوادور دالی و کوکو شانل: ذات دالی. فیلیپ هالسمن / عکسهای مگنوم ، فونداسیو گالا-سالوادور دالی ، فیگورس. شانل

طبیعتاً تأثیر Chanel در جاهای دیگر نیز مشهود است. دالی اسانس دالی را طراحی کرد که بطری آن شیشه عطر Chanel No. ۵ را تقلید می‌کند. با این حال، او یک جفت چشم و سبیل شبیه به چشم خود قرار داد تا کمی تغییر کند.«اصالت شانل برعکس نظر من بود ... من همیشه بی شرمانه افکارم را به نمایش گذاشته ام، در حالی که او نه افکار خود را پنهان می‌کند و نه آنها را به نمایش می گذارد، بلکه در عوض آنها را می پوشاند ... او از بدن و روح خوش لباس روی زمین برخوردار است.» 

pubpk3MOTyBRUCkA188cxA_f30ddfd7ac9e1c2a873e1a177b8d4e19-eye-jewelry-jewelry-art-1

دوستی سالوادور دالی و کوکو شانل: نمونه ای از چشم زمان پوشیده ، عکاس ناشناخته. هنرمند

d7hftxdivxxvm.cloudfront.netlkjmlkm-1-1024x685دوستی سالوادور دالی و کوکو شانل: سالوادور دالی ، چشم زمان ، گالا-سالوادور دالی Fundació Gala.

«اصالت شانل برعکس نظر من بود ... من همیشه بی شرمانه افکارم را به نمایش گذاشته‌ام، در حالی که او نه افکار خود را پنهان می کند و نه آنها را به نمایش می گذارد، بلکه در عوض آنها را می پوشاند ... او از بدن و روح خوش لباس روی زمین برخوردار است.»

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها