{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

در مدرسه هنر غزه افرینش هنری بر نابودی غلبه می‌کند

در مدرسه هنر غزه افرینش هنری بر نابودی غلبه می‌کند
کدخبر : 4101
خبرنگار:

در میانه آتش جنگ و بمباران غزه توسط اسرائیل که در صدر اخبار قرار گرفته، افرینش هنری متوقف نشده‌است. جنگ و بمب‌باران برگزاری کلاس‌های تنها دانشگاه هنر شهر غزه را متوقف شده اما بنیانگذار این مجموعه میتری راحب سعی در زنده نگه داشتن امید دارد: «ما باید افرینش هنر را ادامه دهیم، این بسیار مهم است. ما نمی توانیم اجازه دهیم که نابودی حرف آخر را بزند.»

هنرام‌روز: هفته گذشته یک برج مسکونی در چند صد متری این مدرسه توسط بمب‌های ارتش اسرائیل تخریب شد و دانشجویان مرکز اموزشی دارالکلیما شیشه خورده‌های ناشی از انفجار را جمع اوری کرده و در حال ساخت یک اثر هنری به شکل کبوتر با انها هستند. 

این مدرسه هنری ابتدا فعالیتش را به‌عنوان یک برنامه آنلاین در «کالج دارالکلیما» که در سال ۱۹۹۵ توسط میتری راحب، کشیش لوتری از بیت لحم، کارش را اغاز کرد. زمانی که راحب در سال ۲۰۱۸ به غزه رفت ۲۰۰ جوان از او درخواست کردند تا مدرسه‌ای هنری را تاسیس کند و سرانجام این مدرسه در یک ساختمان قدیمی دوره عثمانی که مرمت و بازسازی شده‌بود و در سال ۲۰۲۰ با حمایت و همکاری افراد سرشناس غزه، دانش‌آموزان و داوطلبان و یک موسسه غیردولتی در شیکاگو اغاز به کار کرد. 

این موسسه در طول سال گذشته و با وجود تعطیلی‌های ناشی از همه‌گیری دست به برگزاری کارگاه‌های هنری و اموزشی برای کودکان و بزرگسالان، برگزاری نمایشگات عکاسی و نقاشی و مجسمه سازی و برگزاری کنسرت و ضبط برنامه رادیوئی درباره موسیقی سنتی فلسطین زده‌است.

البته جنگ و بمباران در حال حاضر کلاس‌ها را تعطیل کرده اما برنامه‌های جدید این موسسه در حال انجام است و قرار است آثار هنرمندان جوان این موسسه در سطح بین المللی به نمایش و فروش گذاشته شوند.

البته با توجه به شرایط غزه انتقال آثار به خارج از ان با محدودیت‌هایی همراه است. میتری راحب می‌گوید انتقال آثار کنده کاری روی چوب به خارج از غزه مجاز نیست اما نقاشی، گلدوزی و برخی از هنرهای سنتی نساجی مشکلی ندارد. 

راحب معتقد است الماس‌ها از دل فشار و سختی به وجود می‌ایند و با وجود شرایط جنگ و درگیری در غزه هنرمندانی با استعداد از دل همین شرایط سخت در حال شکوفایی هستند و کالج هنر دارالکلیما برای کمک به این افراد به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

منبع: آرت نیوز پیپر

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها