{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آیدین آغداشلو گفت:

نیما یکی از درست‌ترین هنرمندان نیم قرن اخیر ایران است

نیما یکی از درست‌ترین هنرمندان نیم قرن اخیر ایران است
کدخبر : 4166
خبرنگار:

مراسم رونمایی کتاب نیما پتگر نقاش مدرنیست ایران روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه با حضور در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور جمعی از هنرمندان و خانواده هنرمند برگزار شد.

به گزارش هنر ام‌روز، علی محمد زارع، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: امیدوارم موزه هنرهای معاصر بتواند برای هنرمندان در زمان حیات‌شان مراسم تقدیر برگزار کند و حیف که خود نیما پتگر در این مراسم حضور ندارد.

آیدین آغداشلو، هنرمند نوگرای ایرانی نیز که دراین مراسم حضور داشت، پشت تریبون عنوان کرد: امروز جمعیت زیادی اینجا حضور ندارند و حتما نیما از این موضوع خوشحال می‌شود چون دوست داشت اطرافش شلوغ نباشد.

وی با بیان این که "نیما نقاش مورد علاقه او بوده" ادامه داد: برای اینکه کسی بتواند نیما را درک کند باید در بافتی که نیما در آن زندگی و رشد کرد به او نگاه کند، در غیر این صورت آدرس اشتباهی به او داده می‌شود.

آغداشلو عنوان کرد: تحصیل در ایتالیا کار نیما را متحول کرد و راهش را پیدا کرد. او مانند همه هم‌نسلانش معلمی کرد و معلم خوبی بود. نیما سرپرشوری داشت و جستجوگر بود اما سرش به خلوت خودش بود و کمتر به جریانات اطرافش توجه داشت.

وی با تاکید بر این که "پتگر در کار خود جدی بود و فقط برای نان شب کار نکرد" افزود: شاید کم توجهی نسبت به او بخشی به دلیل انزوا و سکوت نیما بود اما بخشی هم به دلیل نالایق بودن واسطه‌ها بود که نتوانستند او را خوب معرفی کنند.   

این هنرمند افزود: نیما یکی از مستعدترین، کوشا‌ترین و درست‌ترین هنرمندانی است که در ۵۰ سال گذشته کار کرده است. او بی‌هیچ تقلید و حقه‌بازی، خالص و اصیل و خودش بود. در جهانی که هیچ‌کس در جای خودش قرار ندارد، یا می‌توان نیما پتگر را ندید یا می‌توان او را دید و شیفته‌اش شد.

آغداشلو تصریح کرد: نیما دوره‌های کاری مختلف داشت و در هر دوره کارهایی انجام داد که در اوج به پایان رسیدند. جنس کار او نه تنها با خانواده‌اش بلکه با آثار ۵۰ سال گذشته هم متفاوت بود. 

وی ادامه داد: شاید به همین دلیل است که آثار او درست و راحت دریافت نمی‌شد. او دست پر قدرتی در طراحی داشت اما هیچ وقت به فکر رنگ و لعاب اضافی در آثارش نبود.

بهنام کامرانی، نقاش مجسمه ساز نیز درباره نیما پتگر گفت: نیما پتگر یکی از چند طراح برتر تاریخ هنر ما است. بهره‌گیری از فضای خالی و ترکیب‌بندی‌های کاملا جسورانه ویژگی آثار اوست. هنر والا همیشه خاص‌پسند است و تصور اینکه خیل عظیمی از مردم از نقاشی لذت ببرند و آن را درک کنند غیر ممکن است.

وی افزود: صحبت از خانواده پتگر و میراثی که برای فرهنگ تصویری معاصر گذاشتند، صحبت از اعتلای فرهنگ و دوام هنر است.

کامرانی ضمن بیان این که " اگر ما گاه احساس بی‌هویتی می‌کنیم یک دلیل آن کمبود آرشیو است" گفت: چه خوب است خانواده پتگر به این مهم مبادرت کردند و آثار این هنرمند را جمع‌آوری کردند.. درباره بسیاری از هنرمندان گذشته ما منبعی وجود ندارد که بتوان به آن رجوع کرد اما این کتاب میراث نیما را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها