هنرمند به عنوان کنشگر سیاسی!
آی ویوی هنرمند و معمار آوانگارد چین پس از ۳۰ سال فعالیت هنری آمیخته با انتقادات تند سیاسی و اجتماعی، در سال ۲۰۱۱ در فرودگاه پکن بازداشت و به مدت ۸۱ روز در حبس بسر برد. او این مدت را در وضعیتی بسیار سخت تحت کنترل کامل امنیتی با حضور دائمی دو مامور پلیس سپری کرد.
به گزارش هنر امروز، چیدمان «مقدس» که اول بار در سال ۲۰۱۳ در بینال ونیز ارائه شد، خاطرات این روزهای ناگوار را با جزئیات آن بازآفرینی میکند: ۶ جعبه آهنی به ابعاد 1.5x5x3 متر حاوی مجسمههایی هایپررئالیستی از جنس فایبرگلاس که هریک صحنهای از امور روزمره وی از لحظه ورود به سلول و بازجویی تا غذا خوردن، خوابیدن و استحمام تحت مراقبت نیروهای امنیتی را تجسم میبخشند.
بازدیدکنندگان این صحنههای مشقتبار زندگی تحت کنترل و محدودیت شدید را از دریچههایی کوچک شبیه شهرفرنگ تماشا میکنند. این نوع نگاه مخفیانه به داخل، اشاره تلویحی به سیاست دیوار آهنی و پنهان کاری حکومت چین دارد.
پروژه S.A.C.R.E.D. پس از یک سال و نیم کار محرمانه به خاطر ملاحظات امنیتی، در بینال ونیز به نمایش درآمد و به نقطه عطف تکاپوی هنری همراه با کنشگری سیاسی آی ویوی بدل شد. عنوان این اثر مرکب از ۶ حرف است که هر کدام ابتدای کلمات امور روزمره او در حبس هستند: (Supper, Accusers, Cleansing, Ritual, Entropy, Doubt) این حروف در کنار هم کلمه مقدس را میسازند که به خاستگاه ایدئولوژیک در تبلیغات حکومت چین کنایه دارد.
آی ویوی حتی پس از آزادی به مدت یک سال اجازه ترک پکن را نداشت و برای مدتی نیز در حبس خانگی بسر برد. این محدودیتها با واکنشهایی از سوی جامعه جهانی مواجه شد، از جمله کمپین ۱۰۰۱ صندلی برای آی ویوی که در خلال آن هنرمندان بسیاری در سراسر جهان برای درخواست آزادی سریع وی در برابر سفارتخانههای چین آرام به روی صندلی نشستند. این تلاشها کمک زیادی به آزادی و بعد شهرت بینالمللی وی در مقام یک هنرمند اکتیویست کرد.
منبع: کانال تلگرامی علیرضا سمیعآذر