{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

در نشست خبری امروز موزه هنرهای معاصر تهران چه گذشت

در نشست خبری امروز موزه هنرهای معاصر تهران چه گذشت
کدخبر : 4336

نشست خبری دو نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران، روز سه‌شنبه (۱۱خردادماه) با حضور هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (رئیس موزه هنرهای‌ معاصر تهران)، شهریار حاتمی (کیوریتور نمایشگاه«نهان‌ بر عیان») و امیر راد (کیوریتور نمایشگاه«پرسونا») در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

هنرام‌روز: در این نشست مدیرکل هنرهای تجسمی هادی مظفری درباره اقدامات در حال انجام در موزه هنرهای معاصر گفت که نورپردازی مجسمه‌های موزه آغاز شده است و ظرف یک ماه آینده با اتمام نورپردازی، درهای باغ مجسمه به روی عموم مردم باز خواهد شد. این کار با حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران انجام می‌شود و بر اساس مصوبه هیات‌ مدیره سازمان زیباسازی، ساختمان موزه نیز در دستور کار نورپردازی قرار گرفته است و با این اتفاق موزه به صورت نگینی در شب‌های تهران می‌درخشد.

برنامه یک‌ساله موزه تنظیم شده است و تا پایان سال ۱۴۰۰ هفت نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

پایان تابستان کانون‌های موسیقی معاصر، نیومدیا، معماری و شهر، سینما و کانون دیزاین فعالیت خود را آغاز می‌کنند. علاوه بر این همان‌طور که وعده داده بودیم مراحل آماده‌سازی چاپ ۶ جلد کتاب نفیس موزه در حال انجام است و چاپ دو کتاب به اتمام رسیده و سایر کتاب‌ها زیر چاپ هستند. قصد داریم در مردادماه این کتاب‌ها را رونمایی ‌کنیم.

احسان آقایی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران با بیان اینکه از این پس موزه در ادوار مختلف میزبان دو نمایشگاه هم‌زمان خواهد بود، گفت: یکی از این نمایشگاه‌ها به بخشی از گنجینه موزه اختصاص خواهد داشت و دیگری یک نمایشگاه پژوهشی است. دو نمایشگاهی که به زودی آغاز به کار خواهند کرد زمان افتتاح متفاوتی خواهند داشت و به‌ این‌ ترتیب نمایشگاه «نهان بر عیان» روز ۱۸ خرداد و نمایشگاه «پرسونا» روز ۲۵ خرداد افتتاح می‌شود.

نمایشگاه «نهان بر عیان» به کیوریتوری «شهریار حاتمی» به موضوع پیوند علم و نگارگری در سده‌های ۸ تا ۱۱ هجری می‌پردازد. 

شهریار حاتمی: این نمایشگاه حاصل یک پروژه پژوهشی است که از سال ۹۶ کار روی آن را آغاز کرده‌ام و به پیوند علم و هنر در سده‌های ۸ تا ۱۱ هجری و به صورت تخصصی در زمینه نگارگری می‌پردازد.

این نمایشگاه به صورت تخصصی بر روی هندسه تصویر کار می‌کند و هدف از این پژوهش آن بود که بدانیم هندسه دانان ایرانی چه کسانی بودند و نگارگران در آن زمان از چه علمی در کارهای خود استفاده می‌کردند. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد دستور زبان مشترکی در همه هنرهای ایران از نگارگری، قالیبافی، معماری و... وجود دارد که همگی ریشه در هندسه دارند.

در این نمایشگاه ابتدا با تاریخ تصویری ۳۰۰ ساله نقاشی ایران مواجه می‌شویم. اولین کتابی که در این نمایشگاه بررسی می‌شود کتاب جامع التواریخ رشیدی است که ابتدای قرن ۸ هجری در ربع رشیدی تصویر شد. این نقطه آغاز پروژه ماست و تا شاهنامه شاه‌عباسی در ابتدای قرن یازده هجری پیش می‌رود. در بخش‌های مختلف این نمایشگاه لایه‌های متفاوت از این پژوهش در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و معرفی ریاضی‌دانان و هندسه دانان ایرانی، ابزار کار آن‌ها، رابطه هندسه درون تصویر، حضور گره در نقاشی ایران، آنالیز رنگی و... از جمله مسائلی است که در بخش‌های مختلف نمایشگاه ارائه می‌شود. 

نمایشگاه «پرسونا» به کیوریتوری «امیر راد» نمایش آثار موجود اندی وارهول در موزه هنرهای معاصر است. 

امیر راد: «برای نمایش بخشی از گنجینه موزه تصمیم گرفتیم مجموعه‌ای از آثار اندی وارهول را بررسی کنیم. این نخستین بار است که همه کارهای وارهول که در موزه هنرهای معاصر موجود هستند در کنار هم و مستقل از سایر آثار گنجینه به نمایش درمی‌آیند. به عنوان کیوریتور پیشنهاد من این بود که وقتی قرار است آثار وارهول به تنهایی به نمایش درآید بهتر است خوانش دیگری از این مجموعه آثار برای مخاطبان ایجاد کنیم.

مفهوم کلی پرسونا تصویری است که ما در موقعیت‌های گوناگون از خودمان ارائه می‌دهیم و به معرفی خود می‌پردازیم. مانند ماسک و نقابی که بر چهره داریم. ایده خوانش آثار وارهول نیز چنین است که این آثار تکثیر پرسوناهای مختلف وارهول هستند و با خوانش دیگری از این آثار می‌توانیم به حقیقت او پی ببریم. این خوانش کمک می‌کند لایه‌هایی که به طور معمول از وارهول می‌شناسیم را کنار بگذاریم و به تصویر درست‌تر و شناخت بهتری از هنرمند و آثارش برسیم.»

برای هر دو نمایشگاه کتاب‌های پژوهشی نیز منتشر می‌شود و محمدرضا اصلانی، فرح اصولی و شهریار حاتمی شورای هنری نمایشگاه نهان بر عیان هستند.

هادی مظفری: موزه‌ها موجودی زنده هستند و عقیده دارم کار مرمت موزه هیچ‌وقت تمام نمی‌شود، بنابراین همیشه باید کارهای لازم برای ایجاد شرایط بهتر در موزه را انجام داد. یکی از وظایف دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد در سال ۱۴۰۰ این است که سیستم اطفای حریق موزه را تغییر داده و سیستم‌های جدید و به روز را نصب کند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها