{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

روز اول اجرای نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر؛ منوچهر اکبرلو درباره‌ی اثر نمایشی محمد مساوات گفت:

کارگردان و طراح صحنه نمایش بیگانه در خانه شانس برنده شدن دارند

 کارگردان و طراح صحنه نمایش بیگانه در خانه شانس برنده شدن دارند
کدخبر : 1654

در اولین روز از اجرای آثار حضور یافته به سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، که نمایش‌های "بیگانه در خانه"، متساوی الساقین، صدایا، ستاره شناس، است، باق وحش، ژنتیک... و زندگی با طعم خردل" در بخش نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره به روی صحنه رفتند؛ نگاه یکی از پژوهشگران تئاتر نسبت نمایش "بیگانه در خانه" به نویسندگی و کارگردانی "محمد مساوات" امیدوارانه است و معتقد است این اثر نمایشی در دو بخش کارگردانی و طراحی صحنه شانس برنده شدن در جشنواره را خواهد داشت.

هنر ام‌روز- فرزانه شهریاری: "نمایش بیگانه در خانه" به کارگردانی "محمد مساوات" سرپرست گروه "رادیکال 14" دی ماه در تئاتر مستقل تهران به روی صحنه رفته است و حالا با شروع سی و هشتمین جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر، از شنبه 12 تا جمعه 18 بهمن‌ماه  با 7 اجرا از ساعت 19 در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه می رود.(اجرای روز پنج‌شنبه ساعت 18:30 است.) در این نمایش "رومینا مومنی، محمد علی‌محمدی، علی حافظ‌‌پور و نوید محمدزاده نقش آفرینی می کنند. البته نام "نوید محمدزاده" در تبلیغات، پوستر و بروشور این نمایش به شکلی مستعار و به اسم "دینو زمام حدده" درج شده است! در متن  نمایشنامه این تئاتر آمده است: "وفاداری یه تفنگه که روبه‌روی آینه جلوی خودت می‌گیری، یه عمل بزدلانس خیانت اما همون تفنگه، برعکس رو به خودت وسطِ پیشونیت، باید شجاعتش رو داشته باشی".

پس از دیدن این اجرا که حدود دوساعت و ده دقیقه به طول انجامید، نگاه "منوچهر اکبرلو" نمایشنامه نویس، کارگردان، منتقد و پژوهشگر تئاتر را راجع به این تئاتر  و این دوره از جشنواره جویا شدیم:

"منوچهر اکبر لو" راجع به شانس برنده شدن نمایش "بیگانه در خانه" در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت:

   با توجه به این که تقریبا همه‌ی اجراهای شهر تهران در بخش رقابتی را از پیش دیده‌ام اما از اجراهای شهرستان تنها یک نمایش را دیده‌ام، در نتیجه شناخت کاملی راجع به همه‌ی کارهای بخش رقابتی ندارم اما با این حال فکر می کنم نمایش "بیگانه در خانه" در بخش‌های کارگردانی و طراحی صحنه شانس برنده شدن دارد.

او راجع به نقش آفرینی بازیگران این نمایش گفت:

 از نظر من بازیگر نقش زن بهترین بازیگرِ این نمایش است.

اکبرلو همچنین راجع به محاسن و ضعف‌های نمایش "محمد مساوات" می گوید:

 طراحی صحنه خاص این کار و استفاده هوشمندانه و مبتکرانه از ویدئو، پشت صحنه تئاتر و ترکیب جذاب تئاتر و سینما حسن این نمایش است و در اشاره به  کاستی‌هایی آن می‌توان گفت که طراحی صحنه‌اش مناسب سالن تئاتر شهر نیست و خوب این اقتضاعات اجرای در جشنواره‌ و محدودیت سالن‌هایی ست که  برای اجرا وجود دارد. همین طور فضای کنونی به گونه ایست که توقع می رود در جابجایی نمایش از پشت صحنه و داخل اتاق خارج شوند و در بیرون صحنه اجرا داشته باشند و این توقع هیچ گاه در نمایش برآورده نمی شود و این کاستی نه از جنس نمایش که منطقا نباید خارج بشوند، بلکه به دلیل سالنی ست که با این شیوه اجرایی تناسب لازم را ندارد.

این پژوهشگر تئاتر درباره‌ی ایده‌ی بازی با نام "نوید محمدزاده" و عنوان شدنش به شکلی دیگر در موارد تبلیغاتی کار بیان کرد:

گروه‌های نمایشی برای ایجاد تعلیق و تبلیغ خاص از تمهیدات مختلفی استفاده می کنند، معرفی نشدن نام "نوید محمد زاده" هم می تواند درواقع یک امر تبلیغاتی تلقی شود و شیوه تمهید و تبلیغی ست که کارگردان اثر اندیشیده است، اما به پس گذشت چند روز از اجرا این حضور مشخص خواهد شد و خب نوید با اجرا در یک نقش خلاف آمد در این نمایش حضور دارد. اما اگر من باشم به شخصه این کار را نمی کنم و ترجیح می دم اعلام اسامی بازیگران اثر، یک امر جدایی از شیوه و ابتکارات اجرایی باشد.

"منوچهر اکبرلو" در پایان با اشاره به روند کیفی برگزاری جشنواره سی و هشتم مطرح کرد:

در حال حاضر و در روز اول جشنواره نمی‌توانم ارزیابی دقیقی درباره بررسی سطح کیفی آثار جشنواره داشته باشم چون همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردم تقریبا فقط کارهای تهران را دیده‌ام و کسانی می توانند این کار را بکنند که همه و یا اکثریت کارها را ببینند تا بتوانند مقایسه‌ای داشته باشند اما کلیت جشنواره را می توان با سال‌های گذشته مقایسه کرد که امسال جشنواره جمع و جورتر و آرام تر است و مدیران ترجیح داده‌اند تا جشنواره با تعداد گروه‌ها و سرو صدای کم‌تر و به دور از حواشی و تنش‌های سیاسی برگزار شود و تا این جا موفق بوده‌اند؛ باید جلوتر رفت و دید چه اتفاقی می‌افتد چون تنها کافی ست یک نمایش به هر دلیلی از اجرا باز بماند و یا به اصطلاح توقیف شود و خب آن‌ موقع حرف و حدیث‌ها شروع می‌شود و  زمان اعلام نتایج نیز جشنواره سرو صداهای خودش را داشته و دارد.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تاریخ 10 تا 20 بهمن‌ماه برگزار می شود.

منوچهر+اکبرلو

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها