{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آشنایی با فستیوال فیلم برلین

آشنایی با فستیوال فیلم برلین
کدخبر : 4923
مترجم: محمد براتی

ایده برگزاری جشنواره فیلم برلین پس از پایان جنگ جهانی دوم و توسط یکی از افسران نظامی آمریکا در آلمان غربی مطرح شد. این جشنواره که یکی از سه جشنواره مهم اروپا به شمار می‌رود، از سال ۱۹۵۰ به صورت سالانه برگزار شده و میزبان هزاران اثر سینمایی از سراسر جهان بوده است.

کمتر کسی در دنیای امروز با فاجعه جنگ جهانی دوم و عواقب آن برای جهان و به خصوص کشور آلمان بی خبر است. در پایان این جنگ بود که چهره جهان ما برای همیشه تغییر کرد. یکی از مهمترین عواقب آن جنگ هولناک تقسیم آلمان به مرکزیت شهر برلین، میان قدرت های پیروز، به دو بخش شرقی و غربی بود.

در این فضای پس از جنگ و در بخش غربی برلین بود که پس از پنج سال از پایان جنگ ایده برپایی جشنواره ای مختص به آثار سینمایی به ذهن اسکار مارتی، یکی از افسران نظامی آمریکا در آلمان غربی، خطور کرد. در سال ۱۹۵۰ او تلاش کرد تا هیئتی متشکل از اعضای سنای برلین و صنعت فیلم آلمان را گرد هم آورد؛ و به یاری اعضای این هیئت بود که زمینه برپایی اولین جشنواره فیلم برلین (Berlinale) در ژوئن سال ۱۹۵۰ حاصل شد. 
جشنواره بین المللی فیلم برلین از آن سال هر ساله به کار خود ادامه می‌دهد. این جشنواره اکنون به عنوان یکی از سه جشنواره اصلی اروپا در کنار جشنواره های کن و ونیز، شناخته شده و تاکنون میزبان هزاران اثر سینمایی از سراسر جهان بوده است. 
جشنواره بین المللی فیلم برلین که معمولا هر ساله در ماه بهمن و اسفند به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود، بخش های متفاوتی مرتبط با سینما را در دل خود جای داده است که در زیر به معرفی آن ها خواهیم پرداخت :
 
۱. بخش رقابتی
در این بخش آثار سینمایی بلندی که در خارج از کشور مبدا خود به نمایش در نیامده اند برای دریافت انواع جوایز به رقابت می‌پردازند. از جوایز اهدا شده در این بخش می‌توان به جایزه اصلی جشنواره، یعنی خرس طلایی برای بهترین فیلم و خرس های نقره ای برای بهترین بازیگر،  فیلم‌نامه و تولید، اشاره کرد. 
 
۲. پانوراما
در این بخش ها به انواع آثار سینمایی مستقل و هنری پرداخته می‌شود که به «سوژه هایی بحث برانگیز » می‌پردازند. تلاش می‌شود که این بخش به آگاهی و بحث در مورد سوژه های مهم فرهنگی و اجتماعی بیانجامد. 
 
۳. فاروم
توجه در این بخش بر روی آثار سینمایی تجربی و مستند با تاکید بر نمایش آثار فیلم سازان جوان از سراسر جهان، معطوف می‌باشد. برای این بخش هیچ چهارچوب، قالب و ژانر ویژه ای در نظر گرفته نشده و فیلم های به نمایش درآمده در آن در بخش رقابتی شرکت داده نمی‌شوند.
 
۴. نسل ها
این بخش شامل طیفی از آثار سینمایی بلند و کوتاه، با تاکید بر مخاطب کودک و نوجوان، است. فیلم های به نمایش درآمده در این بخش در دو زیرمجموعه به رقابت می‌پردازند. این دو زیر مجموعه شامل Generation kpuls (با مخاطب هدف کودکان ۴ سال به بالا) و Generation ۱۴plus (با مخاطب ۱۴ سال به بالا) می‌شود. جوایز این بخش توسط سه گروه از هیئت داوران – هیئت داوران کودک، هیئت داوران نوجوان و هیئت داوران متخصص) اهدا میشود که مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند. 
 
۵. .دورنمای سینمای آلمان
این بخش مختص به طیف گسترده ای از محصولات سینمایی کشور آلمان با تاکید به روندهای کنونی موجود در فضای سینمایی آلمان می‌باشد. ورود به این بخش حائز الزاماتی است که فیلم سازان تازه کار آلمانی را در نمایش آثارشان در آلمان و سطح بین المللی یاری می‌کند. 
 
۶. فیلم کوتاه جشنواره برلین
این بخش شامل فیلم های کوتاه بومی و بین المللی، به ویژه آن دسته از آثاری که دید تازه ای به فیلم سازی به دست می‌دهند می‌شود. آثار حاضر در این بخش برای به دست آوردن خرس طلایی فیلم کوتاه جشنواره و همچنین جایزه خرس نقره ای هیئت داوران به رقابت می‌پردازند. 
 
۷. رتروسپکتیو
در این بخش به نمایش فیلم های به نمایش در آمده در دوره های قبلی جشنواره بین المللی فیلم در بخش های متفاوت پرداخته می‌شود. هر ساله این بخش طرح مایه ها یا فیلم سازان تاثیرگذار سال های پیش را در برمی‌گیرد. دوره ادای احترام ویژه نیز به بررسی سینمای گذشته با تمرکز بر زندگی هنری سینماگران، کارگردانان و بازیگران شاخص سال های پیش می‌پردازد. 
 
۸. مواجهه
هدف بخش مواجهه، برخورد و آشنایی با انواع تازه و پیشتاز دیدگاه های فرمی و هنری به کار گرفته شده در آثار مستقل سینمایی و سینماگران خلاق است. این بخش که به نوعی به عنوان بدل و تکمیل کنند بخش رقابتی در نظر گرفته می شود، رقابت میان دیدگاه های تازه سینمایی را به ارمغان می آورد. 
بعلاوه این هشت بخش اصلی، جشنواره بین المللی فیلم برلین همچنین بستری برای مجموعه های ویژه ای همچون برلینال اسپشیال، گالا اسپشیال، فاروم ۵، سینمای غذایی و ادای احترام، می باشد. 
 
 
بازار فیلم اروپا
یکی از سه بازار بزرگ فیلم جهان با نام بازار فیلم اروپا، به عنوان مرکزی تجاری در جشنواره فیلم برلین حاضر می شود. این رویداد تجاری بستری برای گردهمایی تهیه کنندگان، خریداران، سرمایه گذاران، نمایندگان فروش و توزیع کنندگان عرصه سینما بوده و از آن جهت که رویدادی تخصصی است تنها مختص به اعضای شناخته شده صنعت سینما می باشد. 
این نمایشگاه تجاری فضای کافی را برای شرکت های حاضر در صنعت سینما جهت معرفی آثار خود به دست داده و نمایش بیش از هزار فیلم تازه را ممکن می سازد. 
بازار تهیه مشترک برلینال
بازار تهیه مشترک برلینال بستر رویدادی سه روزه برای تهیه کنندگان و سرمایه گزاران عرصه بین المللی سینما است که در آن تهیه کنندگان و نمایندگان مالی شرکت های بخش می‌توانند به معرفی پروژه های خود پرداخته و در جلسات رو در رو به دنبال سرمایه گذاران و همکاران تهیه برای پروژه های سینمایی خود بگردند. 

 

شرایط و زمانبندی ارسال فیلم به جشنواره
جشنواره بین المللی فیلم برلین هر ساله در بهمن ماه شروع به کار کرده و برای ۱۰ روز به کار خود ادامه می‌دهد. اما برای ارسال آثار خود می‌توانید از تقریبا ۲۴ شهریور تا ۱۷ آبان ماه برای فیلم های سینمایی بلند و ۲۴ آبان ماه برای فیلم های کوتاه به پایگاه رسمی جشنواره به آدرس www.berlinale.de مراجعه کنید.
قوانینی که باید قبل از ارسال فیلم به جشنواره بدانید:
۱. تنها فیلم های ثبت شده مورد بررسی قرار می گیرند. 
۲. ثبت فیلم تنها از طریق پایگاه اینترنتی جشنواره به آدرس www.berlinale.de امکان پذیر است
۳. فیلم های ثبت شده در دوره های قبلی جشنواره برلین نمی‌توانند در دوره جاری دوباره ثبت شوند. 
۴. تنها فیلم هایی که دوازده ماه پیش از شروع جشنواره ساخته شده اند را می‌توان  ثبت کرد. 
۵. آثار پخش شده در سینماها و جشنواره های کشورهای مبدا مورد قبول می‌باشند. 
۶. فیلم های بلند حداقل باید ۶۰ دقیقه بوده و فیلم های کوتاه می توانند حداکثر ۳۰ دقیقه باشند. فیلم های کوتاه بخش نسل ها حداکثر می‌توانند ۲۰ دقیقه باشند.
۷. فیلم های مستند میتوانند برای تمام بخش های جشنواره ثبت شوند. 
هزینه ها
از آن جایی که آثار ارائه شده تنها پس از پرداخت هزینه ورودی مورد بررسی قرار گرفته و هزینه های پرداختی عودت داده نمی‌شوند، توصیه می‌کنیم که پیش از پرداخت این هزینه ها، حتما شرایط آثار خود را با شرایط جشنواره که پیش از این در بالا آورده شد، تطبیق دهید. 
هزینه ارائه آثار سینمایی بلند ۱۷۵ یورو می‌باشد و هزینه ارائه فیلم های کوتاه ۷۵ یورو می باشد که از طریق کارت‌های اعتباری بین المللی به شکل برخط در طول ثبت نام قابل پرداخت می‌باشد. 
 
نحوه ارسال آثار
پس از پایان روند ثبت اثر، فایل دیجیتالی فیلم را می توان از طریق بارگزاری بر روی سرورهای آسپرای جشنواره فیلم برلین بدون هزینه، ارسال کرد. برای اطلاع از جزئیات دسترسی و چگونگی بارگزاری فایل های دیجیتال اثر میتوان با ایمیل info@berlinale.de تماس گرفت. 
در صورتی که قصد دارید فیلم خود را به شکل فیزیکی برای جشنواره بفرستید می توانید با پرداخت هزینه پستی فیلم را به آدرس زیر پست کنید: 
 Internationale Filmfestspiele Berlin
Film Office
Voxstraße ۳
۱۰۷۸۵ Berlin
Germany

 

 

 

 


 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها